فصل دوم: نسبت حدیث با قرآن در پالایش حدیث با آن
در قاعده پالایش حدیث با قرآن، نسبت میان حدیث و قرآن باید چگونه باشد تا بر اساس آن، پالایش صورت گیرد؟ آیا حدیث مقبول باید موافق با قرآن باشد و به عبارت دیگر، شرط اعتبار حدیث، موافقت آن با قرآن است یا موافقت شرط نیست و اساساً نمیتواند شرط باشد (چون این شرط با ماهیت الهامبخشی دینی حدیث ناسازگار است)؟ اگر حدیث باید موافق قرآن باشد، آنچه معتبر است، خود قرآن است و حدیث هیچکاره میماند؟ در فرض آن که حدیث نباید مخالف قرآن باشد، شرط است که این مخالفت همهجانبه، کامل و به قولی کلّی باشد، یا صرف مخالفت، اگر چه به صورت جزئی، کفایت میکند؟ آیا تعبیر «مخالفت» با «عدم موافقت» در معنا یکسان است و بر یک معنا دلالت میکنند یا عدم موافقت، جنبه شمولی نسبت به مخالفت دارد؟ اینها پرسشهایی هستند که در ارتباط با نسبت حدیث با قرآن قابل طرح اند و مطرح نیز شدهاند.
در متون روایی، صورت مسئله به این سادگی نیامده و بسیار پیچیده به نظر میرسد و گویی از هم گسسته است. متن روایات عرض در اکثر موارد، ناظر به دو سوی تقابل نسبت است. این دو سو، با عبارات مختلف بیان شده و تعابیر آن گاه در فهم درست و روشن این نسبت مشکل ایجاد کرده است، چنان که شامل شرط قبول حدیث و مانع قبول آن، هر دو است. به عبارت دیگر، معیار شرطیت و مانعیت، هر دو، جمع شدهاند، که گویا جمع میان آن دو، سخت دشوار مینماید.