191
عرضۀ حدیث بر قرآن

تشویق و ترغیب بر توجّه به خدا و تقرّب به او در هر مناسبت و هر زمانی است، مخالف نیست. این مثال‌ها نشان می‌دهد که دلالت ظنّی، مخالف با دلالت واضح ‌قرآنی نیست؛ ولی موافق با دلالت عمومی قرآن و روح تشریعات است.

این معنا چنان که از طبیعت جایگاه ائمّه علیهم السلام در مقام بیان تفاصیل و جزئیات احکامی که از قرآن استفاده نمی‌شوند، فهمیده می‌شود، از برخی روایات عرضه نیز استفاده می‌شود. در برخی از این روایات آمده: «إن وجدتم علیه شاهداً أو شاهدین من الکتاب». تعبیر به «شاهد» _ که به حسب ظاهر، اعم از دلالت مضمونی است _ و عدم اکتفا بر یک شاهد، گواه خوبی بر این است که مراد، وجود امثال و نظائر است نه موافقت مضمونی.۱

سیّد علی سیستانی در دو کتاب اصولی خود با عنوان الرافد و لا ضرر به این بحث پرداخته است. وی در لا ضرر متذکّر شده که اگر مراد، دلالت مضمونی باشد، نمی‌توان به مخصّصات عمل کرد.۲ وی در الرافد چنین می‌گوید: بیشتر اصولیان متأخّر، احادیث عرضه را به موافقت و مخالفت نصّی(مضمونی) تفسیر کرده‌اند، به این معنا که خبر را بر آیه‌ای خاص و معیّن عرضه می‌کنند. اگر نسبت میان آن دو، تباین یا عموم من وجه بود، خبر را طرح و رد و اگر نسبت تساوی یا عموم مطلق بود، خبر را اخذ می‌کنند. لیکن ما چنین می‌فهمیم که مراد از موافقت، موافقت روحی است؛ یعنی توافق مضمون حدیث با اصول عامّ اسلامی که از کتاب و ‌سنّت استفاده می‌شوند. مثلاً اگر ظاهر خبری جبر باشد، آن مردود است؛ چرا که با قاعده «الأمر بین الأمرین» که از کتاب و ‌سنّت استفاده شده، مخالف است.۳

مبناى اعتبار توافق روحی در قبول خبر، دخیل بودن آن در ایجاد وثوق عقلایی است. حجّیت خبر واحد، به اعتبار «موثوقٌ به» بودن آن است نه خبر ثقه بودن آن. به عبارت دیگر، نزد عقل، وثوق ناشی از مقدّمات عقلی ارزش دارد. این مقدّمات می‌تواند ثقه بودن روات یا مشهور بودن مضمون و مورد ‌اتّفاق بودن محتوا باشد، چنان که هماهنگی محتوا

1.بحوث فی علم الاُصول: ج۸ ص۳۳۳ _ ۳۳۴.

2.قاعدة « لا ضرر و لا ضرار»: ص۲۱۵ _ ۲۱۶.

3.الرافد فی علم الاُصول: ص۱۱ _ ۱۲.


عرضۀ حدیث بر قرآن
190

آیه دلالت دارد که مثلاً حجر الأسود از بهشت نبوده؟ و یا در زمان آدم علیه السلام، قبّه‏اى به جاى این خانه براى آدم نازل نشده؟ و در هنگام طوفان نوح، آن قبّه به آسمان نرفته است؟ و آیا آیه بیش از این دلالت دارد که این خانه از سنگ و گل ساخته شده و سازنده‏اش ابراهیم بوده است؟ این مطلب چه ربطى دارد به این که آنچه در روایات آمده، درست است یا درست نیست.۱

برخی از اصولیان شیعه چون سیّد محمّد‌باقر صدر و سیّد علی سیستانی، ساز و کار دلالت قطعی قرآن را به دلالت روحی و عامّ قرآن تعبیر کرده‌اند. گویا این ساز و کار با ساز و کار دلالت مجموعی در جهات بسیار، مشترک باشد؛ ولی از دو خاستگاه برخاسته‌اند. خاستگاه دیدگاه دلالت مجموعی، چگونگی فهم درست و شناخت صحیح آموزه‌های ‌قرآنی و خاستگاه دلالت روحی، پیدا کردن راه برون‌رفت از بن‌بستی است که دلالت مطلق احادیث عرضه از یک سو و کثرت احادیث معصومان علیهم السلام در تفصیل و تخصیص آیات ‌قرآنی از جانب دیگر ایجاد کرده بودند.

سیّد محمّد‌باقر صدر در تفسیر مفاد اخبار عرضه متذکّر شده که می‌توان این اخبار را به گونه‌ای تفسیر کرد که به بسیاری از بحث‌هایی که در اصول فقه در باره آنها مطرح شده، نیازمند نباشد. وی در توضیح این تفسیر می‌نویسد: بعید نیست که مراد از طرح احادیث مخالف کتاب یا احادیثی که شاهدی از قرآن برای آنها نیست، طرح احادیث مخالف روح عمومی قرآن کریم و احادیثی باشد که اشباه و نظایر آنها در قرآن نیست. بنا بر این، دلیل ظنّی هنگامی که با طبیعت تشریعات قرآن و مزاج عمومی احکام آن هماهنگی و انسجام ندارد، حجّت نیست و این، بدان معناست که مراد، مخالفت و موافقت مضمونی با آیات قرآن نیست. مثلاً اگر روایتی در مذمّت و نکوهش گروهی از مردم و بیان پستی آنها در آفرینش وارد شده باشد، این روایت مخالف قرآن است؛ زیرا قرآن با صراحت از وحدت بشر در جنس و نسب و برابری آنان در انسانیت و مسئولیت‌های انسانی با همه نژاد‌ها و رنگ‌ها سخن گفته است؛ امّا مثلاً آمدن روایتی که بر وجوب دعا به هنگام دیدن هلال ماه دلالت می‌کند، با قرآن کریم و آنچه در آن

1.المیزان: ج۱ ص۲۸۹.

  • نام منبع :
    عرضۀ حدیث بر قرآن
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی احمدی نورآبادی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 19331
صفحه از 312
پرینت  ارسال به