19
عرضۀ حدیث بر قرآن

مقدّمه

واژه‌های «حدیث»، «سنّت»، «خبر»، «اثر» و «روایت» در ادبیّات اسلامی بویژه دانش حدیث و دانش‌های مرتبط با آن، جنبه اصطلاحی پیدا کرده‌اند. «حدیث»، «خبر» و «روایت»، بیشتر در معنای گزارشِ گفتار، کردار و تقریر پیامبر صلی الله علیه و آله و صحابه و گاه تابعیان در ادبیّات اهل سنّت، و پیامبر صلی الله علیه و آله و ائمّه علیهم السلام در ادبیّات شیعه و به طور خاص امامیّه، به کار رفته است. واژه «سنّت» در متون روایی، بر قول و فعل و تقریر معصوم، و در متون پیرامون حدیث، به همین تعریف و به حکایت قول و فعل و تقریر معصوم و نیز اقوال صحابیان (در لسان اهل سنّت) اطلاق شده است.۱

این واژگان، بجز «روایت»، همگی در قرآن ذکر شده‌اند، اگر چه کاربرد «حدیث»، بیش از سایر واژگان است،۲ به علاوه که آن بر قرآن نیز اطلاق شده است.۳ این واژگان، همگی در متون روایی و غیر روایی، کم و بیش به کار رفته‌اند، از جمله در متون رواییِ نام‌بردار به «احادیث عرض» که در آنها، واژه‌های حدیث، خبر، روایت و سنّت، بارها آمده است.

واژه «اثر» نیز در برخی متون روایی مانند: «و لا أثر عن رسول الله»۴ و در کلام دانشوران مسلمان از سده چهارم به بعد دیده می‌شود، مانند: عبارت کلینی در دیباچه الکافی:

1.إرشاد الفحول: ص۳۳.

2.ر . ک: يس: آیۀ ۱۲، نجم: آیۀ ۵۹، نساء: آیۀ ۷۸، تحريم: آیۀ ۳.

3.طور : آیۀ ۳۴.

4.الاحتجاج: ج۲ ص۱۶۲.


عرضۀ حدیث بر قرآن
18

بر نگارنده فرض است که از مؤسّسه علمی _ فرهنگی دار الحدیث، بویژه رئیس فرهیخته آن، آیة الله محمّدی ری‌شهری، و نیز پژوهشکده علوم و معارف حدیث، گروه تاریخ حدیث و دیگر اندیشه‌ورانی که در آماده‌سازی این اثر نقش داشته‌اند، سپاس‌گزاری نماید.

شیراز، ۱۳/۳/۱۳۹۲
مهدی احمدی، استادیار دانشگاه شیراز

  • نام منبع :
    عرضۀ حدیث بر قرآن
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی احمدی نورآبادی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18950
صفحه از 312
پرینت  ارسال به