185
عرضۀ حدیث بر قرآن

بیماری می‌انجامد. شکل ‌اوّل در باره پیامبر صلی الله علیه و آله مخالف قرآن است.۱

۴. احادیث عرض

تردید در اعتبار احادیث عرض، گاه بر مخالفت آنها با قرآن استوار شده است.۲ قائلان به اعتبار، ایراد یاد شده را نادرست دانسته و بر همسازی احادیث عرض با قرآن تأکید کرده‌اند.۳

۵. احادیث قِدم کعبه، حجّ آدم، ارتفاع کعبه

احادیث در قدم کعبه، حجّ آدم، ارتفاع کعبه تا آسمان به هنگام طوفان نوح، انتساب حجر الأسود به سنگ‌های بهشت و... ، مخالف قرآن، توصیف و در نتیجه باطل و فاسد تلقّی شده‌اند.۴ مستند این قول، آیه: (وَ إِذْ یرْفَعُ إِبْراهیمُ الْقَواعِدَ مِنَ الْبَیتِ وَ إِسْماعیلُ) ۵ است. دیدگاه دیگر بر عدم مخالفت احادیث مذکور با قرآن استوار است.۶

دیدگاه مجموعی

به جهت این اشکالات بر نقد مضمونی و فقدان ساز و کار دلالت نصّی، دیدگاه سومی مطرح شده که بر مضمون آیه استوار نیست. این دیدگاه بر آن است که دلالت مضمونی، ظنّی است و برای پالایش حدیث نیاز به دلالت قطعی است. این دلالت، تنها از طریق دلالت مجموعی و نظام‌مند آیات به دست می‌آید. این رویکرد در فهم مقاصد آیات ‌‌قرآن، پیشینه‌ای دراز دارد؛۷ امّا به عنوان یک رویکرد عام نسبت به همه آیات قرآن به

1.المیزان: ج۲۰ ص۳۹۴.

2.الأحکام، ابن حزم: ج۲ ص۱۹۹، الفوائد المجموعة: ص۲۹۱.

3.اُصول السرخسی: ج۲ ص۶۸، مقاییس نقد متون السنّـة: ص۱۱۹.

4.المیزان: ج۱ ص۲۹۱.

5.بقره: آیۀ ۲۱۷

6.المیزان: ج۱ ص۲۹۳ _ ۲۹۴.

7.البرهان فی علوم القرآن: ج۲ ص۱۷۵، الإتقان: ج۲ ص۲۰۰، ترجمة الإتقان: ج۲ ص۵۵۷، المیزان: ج۳ ص۷۶ _ ۸۵، التفسیر و المفسّرون، ذهبی: ج۱ ص۳۷ _ ۴۴، مباحث فی علوم القرآن: ص۲۹۹ _ ۳۰۱، قانون تفسیر : ص۳۹۳.


عرضۀ حدیث بر قرآن
184

۳. سحر النبی

مضمون «سحر رسول الله یهودی من یهود بنی زریق یقال له لبید بن الأعصم»، در متون روایی شیعه و اهل ‌سنّت آمده است.۱ روایت «سحر النبی» در غالب منابع حدیثی، فقهی و تفسیری اهل ‌‌سنّت، صحیح تلقّی شده است؛ زیرا آن به نقل از صحیح بخاری و مسلم آمده است .۲

در نقد این حدیث به مخالفت آن با قرآن استدلال شده است.۳ این قول به معتزله نسبت داده شده۴ و جصّاص از پیشینیان۵ و سیّد قطب،۶ محمّد عبده و احمد امین از پسینیان۷ به آن تصریح کرده‌اند. قول معروف در حوزه شیعه نیز همین است،۸ اگر چه نگارنده نتواست قولی در موافقت حدیث «سحر النبی» با قرآن پیدا کند، ولی به قرینه عبارت ابن ادریس که : «الرسول ما سحر عندنا بلا خلاف و عند بعض المخالفین أنّه سحر» و نیز اظهار شگفتی محمّد عبده از قول به موافقت «سحر النبی» با ‌‌قرآن، به نظر می‌رسد قول به مخالفت حدیث یاد شده، دیدگاه غالب بلکه نزدیک به ‌اتّفاق در دو حوزه شیعه و اهل ‌‌سنّت است.

تأثیر سحر در انسان و از جمله پیامبر صلی الله علیه و آله به دو شکل می‌تواند تصوّر شود: تأثیر در عقل که در ‌تخیّل امور غیر واقعی به مثابه واقع، ظاهر می‌شود و تأثیر در جسم که به

1.جامع البیان: ج۱ ص۶۴۴، أحکام القرآن: ج۱ ص۶۲، الجامع لأحکام القرآن، قرطبی: ج۲۰ ص۲۵۳، تفسیر ابن کثیر : ج۱ص ۱۳۹ و ج۴ ص۶۱۵، الصافی: ج۵ ص۳۹۶.

2.التفسیر و المفسّرون: ج۲ ص۵۷۵.

3.التبیان: ج۱ ص۳۸۴، مجمع البیان: ج۱ ص۳۳۴، المجموع، نووی: ج۱۹ ص۲۴۳، السرائر : ج۳ ص۵۳۴، أضواء علی السنّـة المحمّدیة: ص۳۷۷.

4.نحو تفعیل قواعد نقد متن الحدیث: ص۱۵۷.

5.أحکام القرآن: ج۱ ص۶۰ در تفسیر آیۀ : (وَ اتَّبَعُوا ما تَتْلُوا الشَّیاطِینُ عَلى‏ مُلْکِ سُلَیمانَ) (بقره، آیۀ ۱۰۲)، نحو تفعیل قواعد نقد متن الحدیث: ص۱۵۸.

6.فی ظلال القرآن: ج۸ ص۷۰۹ _ ۷۱۰.

7.تفسیر عمّ جزء: ص۱۸۶ _ ۱۸۵، تفسیر المنار : ج۳ ص۲۹۰ _ ۲۹۱، أضواء علی السنّـة المحمّدیة: ص۳۳۷، مقاییس نقد متون السنّـة: ص۲۳۳ _ ۲۳۷، تفعیل قواعد نقد متن الحدیث: ص۱۵۸ _ ۱۶۰.

8.السرائر : ج۳ ص۵۳۴، بحار الأنوار : ج۶۰ ص۳۸.

  • نام منبع :
    عرضۀ حدیث بر قرآن
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی احمدی نورآبادی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18815
صفحه از 312
پرینت  ارسال به