بیماری میانجامد. شکل اوّل در باره پیامبر صلی الله علیه و آله مخالف قرآن است.۱
۴. احادیث عرض
تردید در اعتبار احادیث عرض، گاه بر مخالفت آنها با قرآن استوار شده است.۲ قائلان به اعتبار، ایراد یاد شده را نادرست دانسته و بر همسازی احادیث عرض با قرآن تأکید کردهاند.۳
۵. احادیث قِدم کعبه، حجّ آدم، ارتفاع کعبه
احادیث در قدم کعبه، حجّ آدم، ارتفاع کعبه تا آسمان به هنگام طوفان نوح، انتساب حجر الأسود به سنگهای بهشت و... ، مخالف قرآن، توصیف و در نتیجه باطل و فاسد تلقّی شدهاند.۴ مستند این قول، آیه: (وَ إِذْ یرْفَعُ إِبْراهیمُ الْقَواعِدَ مِنَ الْبَیتِ وَ إِسْماعیلُ) ۵ است. دیدگاه دیگر بر عدم مخالفت احادیث مذکور با قرآن استوار است.۶
دیدگاه مجموعی
به جهت این اشکالات بر نقد مضمونی و فقدان ساز و کار دلالت نصّی، دیدگاه سومی مطرح شده که بر مضمون آیه استوار نیست. این دیدگاه بر آن است که دلالت مضمونی، ظنّی است و برای پالایش حدیث نیاز به دلالت قطعی است. این دلالت، تنها از طریق دلالت مجموعی و نظاممند آیات به دست میآید. این رویکرد در فهم مقاصد آیات قرآن، پیشینهای دراز دارد؛۷ امّا به عنوان یک رویکرد عام نسبت به همه آیات قرآن به
1.المیزان: ج۲۰ ص۳۹۴.
2.الأحکام، ابن حزم: ج۲ ص۱۹۹، الفوائد المجموعة: ص۲۹۱.
3.اُصول السرخسی: ج۲ ص۶۸، مقاییس نقد متون السنّـة: ص۱۱۹.
4.المیزان: ج۱ ص۲۹۱.
5.بقره: آیۀ ۲۱۷
6.المیزان: ج۱ ص۲۹۳ _ ۲۹۴.
7.البرهان فی علوم القرآن: ج۲ ص۱۷۵، الإتقان: ج۲ ص۲۰۰، ترجمة الإتقان: ج۲ ص۵۵۷، المیزان: ج۳ ص۷۶ _ ۸۵، التفسیر و المفسّرون، ذهبی: ج۱ ص۳۷ _ ۴۴، مباحث فی علوم القرآن: ص۲۹۹ _ ۳۰۱، قانون تفسیر : ص۳۹۳.