مصادیق نص، روشن و خالی از اختلاف است، یا میتواند مورد اختلاف باشد؟ به عبارت روشنتر، در قرآن چند آیه نص وجود دارد که همگان بر آن، اتّفاق داشته باشند؟ دلالت مجموعی قرآن بر «اجتهاد» استوار است. آیا میتوان در امر اجتهادی که در شرایط و توسّط افراد مختلف با ویژگیهای خاص انجام میگیرد، به اتّفاق نظر دست پیدا کرد؟ آیا مگر نه این است که دلیل بر تحریفناپذیری قرآن با دلالت مجموعی که توسّط علّامه طباطبایی مطرح شده،۱ در نظر برخی از شاگردان او با اشکال مواجه شده است؟۲
امّا ظاهر قرآن _ که دلالت آن ظنّی است _ میتواند بر ظاهر حدیث _ که آن نیز ظنّی است _ مقدّم شود. جهت این قول، چنین ذکر شده که احتمال موجود در خبر واحد، بیش از احتمال و ظنّ موجود در عام و ظاهر قرآن است؛ زیرا شبهه در عام و ظاهر قرآن، از حیث معناست و آن، عبارت است از احتمال اراده بعض در عام و اراده مجاز در ظاهر؛ ولی نسبت به متن آن شبههای وجود ندارد، در حالی که در خبر واحد، شبهه هم در متن و هم در معناست.
توضیح مطلب، این است که الفاظ حدیث، یا ظاهر در معناست یا نص در آن. در صورت اوّل، وجود احتمال خلاف ظاهر، روشن است. در صورت دوم باز شبهه وجود دارد و آن به این جهت است که ثبوت معنا تابع ثبوت متن و لفظ است و چون در خبر واحد، متن ثابت نیست، عدم ثبوت آن به معنا سرایت میکند. به همین خاطر، انکار لفظ و معنای خبر واحد، تکفیر ندارد؛ ولی منکر ظاهر و عامّ قرآن، تکفیر میشود. این قول به اصحاب ابو حنیفه نسبت داده شده است،۳ چنان که شیخ مفید، سیّد مرتضی و شیخ طوسی، عقیده یاد شده را داشتهاند.۴ سیّد مرتضی بارها متذکّر شده که ظاهر قرآن، مفید علم است و ظنّ ناشی از خبر واحد نمیتواند در برابر آن مقاومت کند.۵
1.المیزان: ج۱۲ ص۱۱۰ _ ۱۱۲.
2.نزاهت قرآن از تحریف: ص۸۳ _ ۸۵.
3.الفصول: ج۱ ص۱۵۷ _ ۱۵۸ (پاورقی محقّق کتاب).
4.المقنعة: ص۶۷۰، جوابات أهل الموصل: ص۴۷، الانتصار : ص۹۲، ۱۱۰ _ ۱۱۱، ۵۰۲ و ۵۱۶.
5.الانتصار : ص۵۵۲، ۵۵۴ و۵۵۷ _ ۵۵۸، ۵۸۹ و ۵۹۸، الناصریات: ص۱۳۱، رسائل المرتضى: ج۱ ص۲۵۷.