123
عرضۀ حدیث بر قرآن

موضوع، و تصریح عالمان حدیث و نقد حدیث به وقوع جعل و وضع در احادیث را می‌توان برشمرد. در ارتباط با هر یک از موارد یاد شده، به یکی دو نمونه اشاره می‌شود.

نمونه احادیث ساختگی

به موجب روایت منقول از طریق شیعه و اهل سنّت که با اختلاف در متن و صدر و ذیل مواجه است، پیامبرصلی الله علیه و آله از یهود در باره عیسی علیه السلام پرسید. آنان در این باره دروغ گفتند. آن گاه پیامبرصلی الله علیه و آله بالای منبر رفت و خطاب به مردم اظهار داشت که به زودی، حدیث او در میان مردم پخش می‌شود. پس باید موافق قرآن، قول وی شمرده شود و مخالف قرآن، قول او شمرده نشود.۱

در متن دیگر آمده که پیامبر صلی الله علیه و آله از یهود در باره موسی علیه السلام و از نصارا در باره عیسی علیه السلام پرسید و آنان در این باره دروغ گفتند. پس، گروهی از مسلمانان را فرا خواند و گفتگوی خود با یهود و نصارا را برای آنان ذکر کرد و سپس فرمود که به زودی، دروغ‌ها نسبت به وی زیاد می‌شود، همان طور که برای پیامبران پیشین چنین شد.۲

معروف بلکه متواتر است که پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: «من کذب علىّ متعمّداً فلیتبوّأ مقعده من النار».۳طبرانی (م۳۶۰ق) صاحب کتب المعجم، در باره این حدیث، یک تألیف مستقل با نام الجزء فیه طرق حدیث «من کذب علیّ متعمّدًا فلیتبوّأ مقعده من النار» انجام داد. به موجب این جزء، پنجاه و هشت نفر از صحابه از جمله نه نفر از افراد معروف به «عشره مبشّره»، آن را از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل کرده‌اند. همچنین ابن جوزی(م۵۷۳ق) در باب دوم جزء اوّل کتاب الموضوعات، متذکّر شده که این روایت را از شصت نفر از صحابه نقل کرده است.۴

ابو عمرو کشّی(م۳۲۹ق) از یونس بن عبد الرحمان نقل کرده که برخی از اصحاب از ابو محمّد علیه السلام در باره علّت سختگیری و کثرت انکار وی نسبت به روایات اصحاب

1.الأمّ: ج۷ ص۳۵۸، الإیضاح: ص۳۱۱.

2.مسند الرویانی: ج۲ص۳۵۵، قرب الإسناد: ص۹۲، المعجم الكبیر : ج۱۲ص۳۱۶، مجمع الزوائد: ج۱ص۱۷۰.

3.سنن الدارمى: ج۱ص۱۴۶، الاحتجاج: ج۲ص۲۴۶.

4.طرق حدیث من كذب علیّ: ص۴۲ _ ۴۳ (مقدّمۀ محقّق).


عرضۀ حدیث بر قرآن
122

داشته که شماری از آنها رایج بوده است. این مصاحف در مواردی با یکدیگر اختلاف داشته‌اند.۱ اختلاف قرائت‌ها را نیز تا چهارده قرائت معروف شمرده‌اند.

گروه چهارم، روایات ناظر به وقوع تحریف در قرآن اند.۲ میرزا حسین نوری، صاحب مستدرک الوسائل، در کتاب فصل الخطاب در دلیل یازدهم و دوازدهم، هزار و شصت روایت را ذکر کرده است. از این تعداد، شصت مورد در دلیل یازدهم و هزار مورد در دلیل دوازدهم آمده است.

در برابر این شواهد، قائلان به تحریف‌ناپذیری قرآن یا عدم وقوع تحریف در قرآن، به تأویل و توجیه و یا ردّ آنها پرداخته‌اند.۳

حدیث و مصونیت از جعل و نسیان و اشتباه و تحریف

حدیث، نه تنها جعل‌ناپذیر و تحریف‌ناپذیر نیست و در آن، امکان اشتباه و نسیان وجود دارد، بلکه اشتباه و نسیان در مقام واقع نیز در آن ‌تحقّق یافته است. شاهد بر این ادّعا فراوان است. از جمله شواهد، هشدارهای پیامبرصلی الله علیه و آله به وقوع جعل در احادیث، روایات بیان‌کننده میزان تشخیص و پالایش احادیث، اختلاف کتب حدیثی در مورد بعضی احادیث، وجود احادیث ناسازگار و بعضاً متناقض، کثرت کتاب‌های نقد حدیث، کتاب‌های تألیف شده در موضوع احادیث ساختگی و ضعیف و محرّف، کثرت کتاب‌های رجالی، تنویع احادیث به: متواتر، واحد، صحیح، موثّق، حسن، ضعیف و

1.تاریخ قرآن: ص۳۷۵ _ ۳۸۰.

2.تفسیر القمّی: ج۱ ص۲۲ _ ۲۳، تفسیر کتاب الله العزیز: ج۱ ص۶۶، الکافی: ج۱ ص۲۲۷ _ ۲۲۸، الاحتجاج: ج۱ ص۲۲۱ _ ۲۲۶.

3.التبیان: ج۱ ص۳، مجمع البیان: ج۱ ص۸۳ _ ۸۴، الجامع لأحکام القرآن: ج۱ ص۸۰ _ ۸۶، الصافی: ج۱ ص۴۰ _ ۵۰، روح المعانی: ج۱ ص۲۳ _ ۲۵، آلاء الرحمن: ج۱ ص۱۹ _ ۲۴، المیزان: ج۱۲ ص۱۱۱ _ ۱۱۲، البیان: ص۲۱۷ _ ۲۳۰ و ۲۵۵ _ ۲۷۸، نفحات الرحمن: ج۱ ص۱۴ _ ۱۷، صیانة القرآن من التحریف: ص۲۷ _ ۴۲، التحقیق فی نفی التحریف عن القرآن الشریف: ص۲۸ _ ۵۰، صیانة القرآن عند المذاهب الإسلامیّـة: ص۹ _ ۱۸، تدوین القرآن: ص۴۱ _ ۵۰، بحوث فی تاریخ القرآن: ص۲۷۳ _ ۲۸۳، حقائق هامّـة حول القرآن الکریم، القرآن الکریم و روایات المدرستین. نیز، ر . ک: علوم حدیث (فصل‌نامه): ش۱۶ ص۶۰ _ ۶۲.

  • نام منبع :
    عرضۀ حدیث بر قرآن
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی احمدی نورآبادی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18830
صفحه از 312
پرینت  ارسال به