شواهد وقوع تحریف در قرآن
در متون روایی و تاریخی، روایات و گزارشهایی یافت میشوند که نشان میدهند در قرآن، تحریف به کاستی، تغییر در چینش و ترتیب و حتّی به تحریف به فزونی واقع شده یا میشوند. این دسته از روایات و گزارشها به چهار گروه قابل تقسیم اند:
گروه اوّل. گزارشهای مربوط به گردآوری قرآن در یک مصحف و بین دو جلد پس از ارتحال پیامبر صلی الله علیه و آله اند.۱ شمار این گزارشها به بیست و دو مورد بالغ میشود.۲ به موجب دلالت عقل، بعید است قرآنی به دست غیر معصوم جمعآوری شود و هیچ چیزی از آن فوت نشود،۳ یا اشتباه و غلطی در آن وجود نداشته باشد و عین واقع از کار در آید. این اقتضای قطعی عادت در امثال چنین اموری است.۴
ارتباط زمان گردآوری و چگونگی قرآن و تحریف، از دیرباز مورد توجّه بوده است. سیّد مرتضی و طبرسی از پیشینیان و سیّد ابو القاسم خویی از معاصران، با ردّ این گزارشها بر گردآوری قرآن در زمان پیامبر صلی الله علیه و آله تأکید کردهاند.۵ برخی نیز به قرائن دیگری، تلازم این گزارشها با وقوع تحریف را نپذیرفته و به دلایلی استناد کردهاند.۶
گروه دوم، روایاتی که به موجب آنها آنچه در بنی اسرائیل واقع شده، در امّت اسلام نیز روی میدهد.۷ تحریف کتاب آسمانی، یکی از این چیزهاست.۸
گروه سوم، گزارشهای مربوط به اختلاف مصاحف و قرائتهاست. بر اساس برخی گزارشها، نزدیک به بیست و دو مصحف پس از ارتحال پیامبر صلی الله علیه و آله در میان صحابه وجود