فصل چهارم: همسانی یا ناهمسانی قرآن و حدیث در مصونیت از جعل، اشتباه، نسیان، تحریف و تبدیل
جعل، تحریف و تبدیل، جنبه اختیاری دارند و اشتباه و نسیان، غیر اختیاری اند. جعل به ایجاد کلامِ همانند است که تشخیص برساخته بودن آن، سخت دشوار، بلکه گاه غیر ممکن است. تحریف و اشتباه و نسیان، از فزونی، کاستی و تغییر چینش و ترتیب کلمات و کلام حکایت دارند. اندیشهوران مسلمان، قلمرو و حوزه بحث مسئله مصونیت قرآن را با الهام از قرآن، چهار مرحله ذکر کردهاند: مرحله دریافت وحی توسّط پیامبر، مرحله پس از دریافت تا ابلاغ، مرحله ابلاغ به مردم و مرحله پس از ابلاغ.
قرآن از این تغییرات به «تحریف» و «تبدیل» یاد کرده است: (یُحَرِّفُونَ الْکلِمَ عَنْ مَواضِعِهِ) ،۱(وَ قَدْ کانَ فَریقٌ مِنْهُمْ یسْمَعُونَ کَلامَ اللَّهِ ثُمَّ یُحَرِّفُونَهُ) ،۲(یُرِیدُونَ أَنْ یُبَدِّلُوا کَلامَ اللَّهِ) ،۳(وَ اتْلُ ما أُوحِی إِلَیکَ مِنْ کتابِ رَبِّکَ لا مُبَدِّلَ لِکلِماتِهِ) ،۴(ائْتِ بِقُرْآنٍ غَیرِ هذا أَوْ بَدِّلْهُ قُلْ ما یَکونُ لی أَنْ أُبَدِّلَهُ مِنْ تِلْقاءِ نَفْسی).۵ به همین جهت، واژه «تحریف» در باره تغییرات در کلام خدا جنبه اصطلاحی یافته است.