نمیتوان غیر مستعد را تعلیم داد و مستعد را منع کرد. مسائل اصول عقاید نیز همین طورند؛ امّا فقه و اخلاق که به عمل مربوط اند، فهمشان برای همه مردم آسان است و همگی نیز به آنها مکلّف اند.۱
مراد از «حدیث صعب مستصعب» چیست؟ به موجب قرائن چندی که در متن احادیث پنجگانه دیده میشود، مراد از حدیث صعب مستصعب، حدیثی است که مخاطبان نمیتوانند آن را بفهمند و مراد آن را درک کنند. از جمله این قرائن، تعبیر «عدم تحمّل» است که در این احادیث، ذکر شده است. قرینه دیگر، این است که احادیث ائمّه علیهم السلام به دو گروه تقسیم شدهاند: یک گروه، احادیثی که به تعبیر خود احادیث، با قلب همخوانی دارند و مراد از آنها معلوم است و گروه دوم، احادیثی که قلب از آنها بیزار است و نسبت به آنها رویکرد انکاری دارد. این دسته احادیث نباید نادرست و دروغین تلقّی گردند؛ بلکه باید آنها را اجمالاً پذیرفت و به آنها ایمان آورد و حقیقت و علم آنها را به خدا، پیامبر صلی الله علیه و آله و ائمّه علیهم السلام سپرد. بنا بر این، این احادیث، خود، صعب اند و فهم آنها برای دیگران مستصعب است. این گونه برخورد با این دسته از احادیث، بدان جهت است که ائمّه علیهم السلام به امور غیبی و اسرار الهی عالم اند و به قول ملّا صالح مازندرانی به اخبار ملکوتی و آثار لاهوتی و اطوار ناسوتی و اوضاع فلکی و اوصاف ملکی و گذشته و حال و آینده و احکام غریب و قضاوتهای عجیب، آگاهی دارند۲ و یا به موجب برخی از این احادیث، به برخی از اسرار و علوم الهی آگاهی دارند.
پیداست که با این وصف، حدیث آنان میتواند خود، صعب و فهم آن برای مردم، مستصعب باشد. در نتیجه به آن ایمان نمیآورد و آن را نمیپذیرد، مگر ملک مقرّب یا نبیّ مرسل یا بندهای که خدا قلب او را با ابتلائات مختلف آزموده باشد.
ابو الحسن شعرانی در پاورقی شرح ملّا صالح مازندرانی متذکّر شده که مراد از احادیث این باب، آن است که ائمّه علیهم السلام عوام را از رفتن به دنبال چیزهایی که نمیتوانند آنها را درک کنند و بفهمند، نهی کرده و نیز خواص را از ابلاغ و القای چنین مطالبی بر