93
علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)

۲۰۸. امام على عليه السلام : ريشه ايمان ، دانش است .

۲۰۹. امام على عليه السلام : ايمان و دانش ، برادران همزادند و دو رفيق‏اند كه از هم جدا نمى‏شوند .

۲۱۰. امام على عليه السلام - در توصيف حجّت‏هاى خدا بر مردم - : دانش ، آنان را به حقايق ايمان رسانده است . پس با روح يقين درآميخته‏اند و بدانچه نادانان از آن رميده‏اند ، انس يافته‏اند و آنچه را راحت‏طلبان دشوار يافته‏اند ، به آسانى گرفته‏اند و با پيكرهاى خود ، همدم دنيايند؛ ولى جان‏هايشان به جهان برتر آويخته است . آنان‏اند جانشينان خدا در زمينش و حجّت‏هاى او بر بندگانش ... وه ، چه مشتاق ديدار آنهايم !

۲۱۱. امام على عليه السلام : دانش را سه نشانه باشد : شناخت خدا و آنچه نيكو و بد مى‏دارد .

۲۱۲. امام على عليه السلام : نتيجه دانش ، شناخت خداست .

۲۱۳. امام كاظم عليه السلام - خطاب به هشام بن حكم - : اى هشام! خداوند ، پيامبران و فرستادگان خود را به سوى بندگانش بر نينگيخته است ، جز براى آن كه از او [معرفت و بصيرت‏] بگيرند .۱ پس هر كه معرفت بيشترى دارد ، دعوت خدا را بهتر اجابت مى‏كند .

ر . ك : ص ۷۱ (كمال ايمان) و ۹۱ (ايمان) .

1.براى معناى دقيق‏تر حديث ، ر.ك : دانش‏نامه عقايد اسلامى (معرفت‏شناسى) : ج ۱ ص ۴۲۶ پ ۱ .


علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
92

۲۰۸. الإمام عليّ عليه السلام : أصلُ الإِيمانِ العِلمُ.۱

۲۰۹. عنه عليه السلام : الإِيمانُ وَالعِلمُ أخَوانِ تَوأَمانِ ، ورَفيقانِ لا يَفتَرِقانِ.۲

۲۱۰. عنه عليه السلام - في ذِكرِ أوصافِ حُجَجِ اللَّهِ عَلَى الخَلقِ - : هَجَمَ بِهِمُ العِلمُ عَلى‏ حَقائِقِ الإِيمانِ، فَاستَلانوا روحَ اليَقينِ ، فَأَنِسوا بِمَا استَوحَشَ مِنهُ الجاهِلونَ ، وَاستَلانوا مَا استَوعَرَهُ المُترَفونَ ، صَحِبُوا الدُّنيا بِأَبدانٍ أرواحُها مُعَلَّقَةٌ بِالمَحَلِّ الأَعلى‏ . اُولئِكَ خُلَفاءُ اللَّهِ في أرضِهِ ، وحُجَجُهُ عَلى‏ عِبادِهِ ... هاهِ هاهِ شَوقاً إلى‏ رُؤيَتِهِم !۳

۲۱۱. عنه عليه السلام : لِلعِلمِ ثَلاثُ عَلاماتٍ : المَعرِفَةُ بِاللَّهِ ، وبِما يُحِبُّ ، ويَكرَهُ.۴

۲۱۲. عنه عليه السلام : ثَمَرَةُ العِلمِ مَعرِفَةُ اللَّهِ.۵

۲۱۳. الإمام الكاظم عليه السلام - لِهِشامِ بنِ الحَكَم - : يا هِشامُ ، ما بَعَثَ اللَّهُ أنبِياءَهُ ورُسُلَهُ إلى‏ عِبادِهِ إلّا لِيَعقِلوا عَنِ اللَّهِ ، فَأَحسَنُهُمُ استِجابَةً أحسَنُهُم مَعرِفَةً.۶

راجع : ص ۷۰ (كمال الإيمان) و ۹۰ (الإيمان) .

1.بحارالأنوار : ج ۶۹ ص ۸۱ ح ۲۹ و ج ۹۳ ص ۵۷ ح ۱ كلاهما نقلًا عن تفسير النعماني .

2.غرر الحكم: ح ۱۷۸۵.

3.الإرشاد: ج ۱ ص ۲۲۸ ، الخصال : ص ۱۸۶ ح ۲۵۷ ، كمال الدين : ص ۲۹۱ ، تحف العقول : ص ۱۷۱ ، نهج البلاغة : الحكمة ۱۴۷ كلّها عن كميل بن زياد النخعي ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۵۱۴ ح ۹۳۵۱ كلّها نحوه ، بحارالأنوار : ج ۳۰ ح ۸۱ ؛ عيون الأخبار لابن قتيبة : ج ۲ ص ۳۵۵ نحوه .

4.تنبيه الخواطر: ج ۲ ص ۱۱۷.

5.غرر الحكم: ح ۴۵۸۶.

6.الكافي : ج ۱ ص ۱۶ ح ۱۲ عن هشام بن الحكم ، بحارالأنوار : ج ۱ ص ۱۳۶ ح ۳۰ .

  • نام منبع :
    علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 17917
صفحه از 973
پرینت  ارسال به