889
علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)

۱۹۹۳. امام على عليه السلام - در حكمت‏هاى منسوب به ايشان - : اگر گناه دانشمند پنهان بمانَد ، جز به صاحبش زيان نمى‏رساند و اگر آشكار شود ، هم به صاحبش و هم به عموم مردم ، زيان مى‏رساند .

۱۹۹۴. عيسى عليه السلام - هنگامى كه به ايشان گفته شد : اى روح و كلمه خدا! چه كسى فتنه‏اش سخت‏تر است؟ - : لغزش دانشمند . هنگامى كه دانشمند مى‏لغزد ، بسيارى در پىِ لغزش او خواهند لغزيد .

۶ / ۷

خطر دانشمندان بد

۱۹۹۵. پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله : واى بر امّتم از دانشمندان بد! دانش را مايه تجارت مى‏كنند و براى سود شخصى ، آن را به فرمان‏روايان زمان خود مى‏فروشند . خداوند ، تجارتشان را سود نبخشد !

۱۹۹۶. پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله : زنهار از همسايگان توانگر و دانشمندان دربارى و قاريان بازارى !

۱۹۹۷. پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله : من تنها از منافق دانا بر شما مى‏ترسم كه به حكمت ، سخن مى‏گويد و به ستم ، عمل مى‏كند .

۱۹۹۸. امام على عليه السلام : بى‏گمان ، من از هر سخنور منافق‏دلى ، كه آنچه شما [خوب‏] مى‏دانيد ، مى‏گويد ، ولى آنچه زشت مى‏شماريد ، انجام مى‏دهد ، بر شما مى‏ترسم .

۱۹۹۹. امام على عليه السلام : چون دانشمند به دانشش عمل نكند ، نادان از آموختن نزد وى خوددارى مى‏ورزد؛ زيرا دانشمند ، چون دانشش را به كار نبندد ، نه وى را سود مى‏بخشد و نه ديگرى را؛ هر چند بارهايى گران از دانش را گِرد آورده باشد .


علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
888

۱۹۹۳. عنه عليه السلام - فِي الحِكَمِ المَنسوبَةِ إلَيهِ - : مَعصِيَةُ العالِمِ إذا خَفِيَت لَم تَضُرَّ إلّا بِصاحِبِها، وإذا ظَهَرَت ضَرَّت صاحِبَها وَالعامَّةَ.۱

۱۹۹۴. عيسى عليه السلام - لَمّا قيلَ لَهُ : يا روحَ اللَّهِ وكَلِمَتَهُ ، مَن أشَدُّ النّاسِ فِتنَةً ؟ - : زَلَّةُ العالِمِ ؛ إذا زَلَّ العالِمُ زَلَّ بِزَلَّتِهِ عالَمٌ كَثيرٌ.۲

۶ / ۷

خَطَرُ عُلَماءِ السَّوءِ

۱۹۹۵. رسول اللَّه صلى اللّه عليه و آله : وَيلٌ لِاُمَّتي مِن عُلَماءِ السَّوءِ ، يَتَّخِذونَ هذَا العِلمَ تِجارَةً يَبيعونَها مِن اُمَراءِ زَمانِهِم رِبحاً لِأَنفُسِهِم ، لا أربَحَ اللَّهُ تِجارَتَهُم.۳

۱۹۹۶. عنه صلى اللّه عليه و آله : إيّاكُم وجيرانَ الأَغنِياءِ ، وعُلَماءَ الاُمَراءِ ، وقُرّاءَ الأَسواقِ.۴

۱۹۹۷. عنه صلى اللّه عليه و آله : إنَّما أخافُ عَلَيكُم كُلَّ مُنافِقٍ عَليمٍ، يَتَكَلَّمُ بِالحِكمَةِ ويَعمَلُ بِالجَورِ.۵

۱۹۹۸. الإمام عليّ عليه السلام : إنّي أخافُ عَلَيكُم كُلَّ عَليمِ اللِّسانِ مُنافِقِ الجَنانِ ، يَقولُ ما تَعلَمونَ ويَفعَلُ ما تُنكِرونَ.۶

۱۹۹۹. عنه عليه السلام : إذا لَم يَعمَلِ العالِمُ بِعِلمِهِ استَنكَفَ الجاهِلُ أن يَتَعَلَّمَ مِنهُ ، لِأَنَّ العالِمَ إذا لَم يَعمَل بِالعِلمِ لا يَنفَعُ العِلمُ إيّاهُ ولا غَيرَهُ وإن جَمَعَ العِلمَ بِالأَوقارِ۷ .۸

1.شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد: ج ۲۰ ص ۳۲۲ ح ۶۸۹.

2.الزهد لابن المبارك : ص ۵۲۰ ح ۱۴۷ عن عبيداللَّه بن أبي جعفر ، البداية والنهاية : ج ۲ ص ۹۱ عن عكرمة .

3.الفردوس : ج ۴ ص ۳۹۸ ح ۷۱۵۴ ، ربيع الأبرار : ج ۳ ص ۲۲۳ نحوه وكلاهما عن أنس ، كنزالعمّال : ج ۱۰ ص ۲۰۵ ح ۲۹۰۸۴ .

4.تنبيه الغافلين: ص ۵۲۷ ح ۸۴۴.

5.المنتخب من مسند عبد بن حميد: ص ۳۲ ح ۱۱، شُعب الإيمان: ج ۲ ص ۲۸۴ ح ۱۷۷۷ وفيه «على هذه الاُمّة» بدل «عليكم» وكلاهما عن عمر بن الخطّاب ، كنزالعمّال : ج ۱۰ ص ۱۹۹ ح ۲۹۰۴۴ .

6.غرر الحكم : ح ۳۷۸۳ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۱۷۰ ح ۳۵۶۸ .

7.الوِقْر - بكسر الواو - : الحِمْل (النهاية: ج ۵ ص ۲۱۳).

8.تنبيه الغافلين: ص ۴۳۴ ح ۶۷۷ .

  • نام منبع :
    علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18024
صفحه از 973
پرینت  ارسال به