871
علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)

۱۹۵۰. پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله : دانشمندى كه به مردم خير مى‏آموزد و خود را فراموش مى‏كند ، مانند چراغ است كه به مردم ، روشنى مى‏دهد و خود مى‏سوزد .

۱۹۵۱. پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله : دانشى كه بدان عمل نمى‏شود ، مانند گنجى است كه از آن خرج نمى‏شود ؛ صاحبش در گردآورى‏اش خود را به رنج مى‏اندازد و به سودش نمى‏رسد .

۱۹۵۲. پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله : دانش بى‏سود ، مانند گنجى است كه در راه خدا خرج نشود .

۱۹۵۳. پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله : مَثَل كسى كه مى‏نشيند تا حكمت بشنود ، سپس از گوينده آن چيزى جز بدترين شنيده‏هايش را نقل نمى‏كند ، مانند كسى است كه نزد شبانى بيايد و بگويد : «براى من ميشى از گوسفندانت را قربانى كن» و او بگويد : «برو و گوشِ بهترين آنها را بگير [و بياور]» . پس برود و گوش سگ گلّه را بگيرد [و بياورد] .

۱۹۵۴. امام على عليه السلام : دانشمند عمل كننده به غير دانشش ، مانند نادان سرگردانى است كه از نادانى‏اش نجات نيابد .

۱۹۵۵. امام على عليه السلام : دانشمند بى‏عمل ، مانند تيرانداز بى زه (كمان) است .


علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
870

۱۹۵۰. عنه صلى اللّه عليه و آله : مَثَلُ العالِمِ الَّذي يُعَلِّمُ النّاسَ الخَيرَ ويَنسى‏ نَفسَهُ كَمَثَلِ السِّراجِ يُضي‏ءُ لِلنّاس ويُحرِقُ نَفسَهُ.۱

۱۹۵۱. عنه صلى اللّه عليه و آله : العِلمُ الَّذي لا يُعمَلُ بِهِ كَالكَنزِ الَّذي لا يُنفَقُ مِنهُ ، أتعَبَ صاحِبُهُ نَفسَهُ في جَمعِهِ ولَم يَصِل إلى‏ نَفعِهِ.۲

۱۹۵۲. عنه صلى اللّه عليه و آله : إنَّ مَثَلَ عِلمٍ لا يَنفَعُ كَمَثَلِ كَنزٍ لا يُنفَقُ في سَبيلِ اللَّهِ.۳

۱۹۵۳. عنه صلى اللّه عليه و آله : مَثَلُ الَّذي يَجلِسُ يَسمَعُ الحِكمَةَ ثُمَّ لا يُحَدِّثُ عَن صاحِبِهِ إلّا بِشَرِّ ما يَسمَعُ، كَمَثَلِ رَجُلٍ أتى‏ راعِياً فَقالَ: يا راعي، أجزِرني شاةً مِن غَنَمِكَ، قالَ: اِذهَب فَخُذ بِاُذُنِ خَيرِها، فَذَهَبَ فَأَخَذَ بِاُذُنِ كَلبِ الغَنَمِ.۴

۱۹۵۴. الإمام عليّ عليه السلام : إنَّ العالِمَ العامِلَ بِغَيرِهِ كَالجاهِلِ الحائِرِ الَّذي لا يَستَفيقُ عَن جَهلِهِ.۵

۱۹۵۵. عنه عليه السلام : العالِمُ بِلا عَمَلٍ كَالرّامي بِلا وَتَرٍ.۶

1.المعجم الكبير : ج ۲ ص ۱۶۶ ح ۱۶۸۱ ، الفردوس : ج ۴ ص ۱۳۴ ح ۶۴۱۹ ، مجمع الزوائد : ج ۶ ص ۳۴۷ ح ۱۰۴۲۵ كلّها عن جندب، كنزالعمّال: ج ۱۰ص ۱۸۷ ح ۲۸۹۷۶ وراجع: إرشاد القلوب : ص ۱۵ وتنبيه الخواطر: ج ۲ ص ۲۱۴ وعدّة الداعي : ص ۷۰ .

2.عدّة الداعي : ص ۶۹ ، بحارالأنوار : ج ۲ ص ۳۷ ح ۵۵ .

3.مسند ابن حنبل: ج ۳ ص ۵۶۳ ح ۱۰۴۸۱ عن أبي هريرة، مسند الشهاب: ج ۱ ص ۱۸۰ ح ۲۶۳ عن عبداللَّه ، الجامع الصغير : ج ۱ ص ۳۵۱ ح ۲۲۹۹ عن‏ابن‏عساكر عن أبي‏هريرة وج ۲ ص ۱۶۰ ح ۵۴۷۱ عن‏ابن‏مسعود؛ إرشادالقلوب: ص ۱۵ كلّها نحوه.

4.سنن ابن ماجة: ج ۲ ص ۱۳۹۶ ح ۴۱۷۲، مسند ابن حنبل: ج ۳ ص ۲۶۹ ح ۸۶۴۷ وص ۳۷۳ ح ۹۲۷۱ وفيه «يتبع شرّ» بدل «لا يحدّث عن صاحبه إلّا بشرّ»، مسند أبي يعلى: ج ۶ ص ۳۹ ح ۶۳۵۷، مسند إسحاق بن راهويه: ج ۱ ص ۱۸۱ ح ۱۳۰ وفيه «لا يحمل» بدل «لايحدّث» وكلّها عن أبي هريرة ، كنزالعمّال : ج ۱۰ ص ۱۹۲ ح ۲۹۰۱۴ .

5.الكافي: ج ۱ ص ۴۵ ح ۶ عن أحمد بن محمّد بن خالد عن أبيه رفعه ، نهج البلاغة: الخطبة ۱۱۰ ، بحارالأنوار : ج ۲ ص ۳۹ ح ۶۹ .

6.دستور معالم الحكم: ص ۲۶.

  • نام منبع :
    علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18021
صفحه از 973
پرینت  ارسال به