865
علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)

۱۹۲۶. امام على عليه السلام : آن كه را دانش ره ننمايد ، نادانى گم‏راه مى‏كند .

۱۹۲۷. امام على عليه السلام : آن كه با دانشش مخالفت ورزد ، جرم و گناهش بزرگ مى‏گردد .

۱۹۲۸. امام على عليه السلام : دانشى كه اصلاحت نكند ، گم‏راهى است و مالى كه سودت نبخشد ، وبال است .

۱۹۲۹. امام على عليه السلام : دانش بى‏كردار ، وبال است . كردار بى‏دانش ، گم‏راهى است .

۱۹۳۰. امام على عليه السلام : دانشى كه سود ندهد ، مانند دارويى است كه اثر نكند .

۱۹۳۱. امام على عليه السلام - در نامه‏اش به حسن بن على عليهما السلام - : بهترين سخن ، آن است كه سود ببخشد ، و بدان در دانشى كه سود نبخشد ، خيرى نيست و از دانشى كه شايسته نيست آموخته شود ، سودى برده نمى‏شود .

۱۹۳۲. امام على عليه السلام : در دلى كه خشوع نورزد و در چشمى كه نگِريد و در دانشى كه سود نبخشد ، خيرى نيست .

۱۹۳۳. امام على عليه السلام - در توصيف روزگار خود - : اى مردم! ما گرفتار روزگارى لجوج و زمانه‏اى سركش شده‏ايم كه در آن ، نيكوكار ، بدكار شمرده مى‏شود و ستمكار ، بر طغيانش مى‏افزايد . از آنچه دانسته‏ايم ، بهره نمى‏گيريم و از آنچه نمى‏دانيم ، نمى‏پرسيم .

۱۹۳۴. امام على عليه السلام : در نادانى دانشمند ، همين بس‏كه كردارش با دانشش همخوان نباشد.

۱۹۳۵. امام على عليه السلام : آن كه دانشش را در نهان به كار نبندد ، در عيان رسوايش كند .


علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
864

۱۹۲۶. عنه عليه السلام : مَن لَم يَهدِهِ العِلمُ أضَلَّهُ الجَهلُ.۱

۱۹۲۷. عنه عليه السلام : مَن خالَفَ عِلمَهُ عَظُمَت جَريمَتُهُ وإثمُهُ.۲

۱۹۲۸. عنه عليه السلام : عِلمٌ لا يُصلِحُكَ ضَلالٌ ، ومالٌ لا يَنفَعُكَ وَبالٌ.۳

۱۹۲۹. عنه عليه السلام : العِلمُ بِلا عَمَلٍ وَبالٌ ، العَمَلُ بِلا عِلمٍ ضَلالٌ.۴

۱۹۳۰. عنه عليه السلام : عِلمٌ لا يَنفَعُ كَدَواءٍ لا يَنجَعُ.۵

۱۹۳۱. عنه عليه السلام - من كِتابِهِ إلَى الحَسَنِ عليه السلام - : إنَّ خَيرَ القَولِ ما نَفَعَ ، وَاعلَم أنَّهُ لا خَيرَ في عِلمٍ لا يَنفَعُ ولا يُنتَفَعُ بِعِلمٍ لا يَحِقُّ تَعَلُّمُهُ.۶

۱۹۳۲. عنه عليه السلام : لا خَيرَ في قَلبٍ لا يَخشَعُ وعَينٍ لا تَدمَعُ وعِلمٍ لا يَنفَعُ.۷

۱۹۳۳. عنه عليه السلام - وهُوَ يَصِفُ زَمانَهُ - : أيُّهَا النّاسُ ! إنّا قَد أصبَحنا في دَهرٍ عَنودٍ وزَمَنٍ كَنودٍ ، يُعَدُّ فيهِ المُحسِنُ مُسيئاً ، ويَزدادُ الظّالِمُ فيهِ عُتُوّاً ، لا نَنتَفِعُ بِما عَلِمنا ، ولا نَسأَلُ عَمّا جَهِلنا.۸

۱۹۳۴. عنه عليه السلام : كَفى‏ بِالعالِمِ جَهلًا أن يُنافِيَ عِلمَهُ عَمَلُهُ.۹

۱۹۳۵. عنه عليه السلام : مَن لَم يَتَعاهَد عِلمَهُ فِي الخَلَاَ فَضَحَهُ فِي المَلَاَ.۱۰

1.غرر الحكم : ح ۸۱۹۲ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۴۴۴ ح ۷۷۸۵ .

2.غرر الحكم : ح ۸۳۱۶ .

3.غرر الحكم : ح ۶۲۹۴ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۳۳۹ ح ۵۷۸۲ .

4.غرر الحكم : ح ۱۵۸۷ و ۱۵۸۸ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۴۹ ح ۱۲۵۹ و ۱۲۶۰ .

5.غرر الحكم : ح ۶۲۹۲ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۳۴۱ ح ۵۸۲۷ .

6.نهج البلاغة : الكتاب ۳۱ ، بحارالأنوار : ج ۷۷ ص ۲۰۰ ح ۱ .

7.غرر الحكم: ح ۱۰۹۱۳ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۵۳۴ ح ۹۷۷۹ .

8.نهج البلاغة : الخطبة ۳۲ ، بحارالأنوار : ج ۷۸ ص ۴ ح ۵۴ .

9.غرر الحكم : ح ۷۰۶۳ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۳۸۵ ح ۶۵۱۹ وفيه «بالمرء» بدل «بالعالم» .

10.غرر الحكم : ح ۹۰۸۹ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۴۶۵ ح ۸۴۶۸ .

  • نام منبع :
    علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18251
صفحه از 973
پرینت  ارسال به