851
علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)

۵ / ۶

قسّ بن ساعده‏

۱۹۰۷. امام باقر عليه السلام : در ايّام فتح مكّه ، روزى پيامبر خدا در محوّطه كعبه ايستاده بود كه هيئت نمايندگى قبيله‏اى به سوى ايشان آمدند و سلام دادند . ايشان فرمود : «از چه قبيله‏اى هستيد؟» .
گفتند : نمايندگان قبيله بكر بن وائل هستيم .
فرمود : «آيا خبرى از قُسّ بن ساعده ايادى داريد؟» .
گفتند : آرى اى پيامبر خدا .
فرمود : «چه مى‏كند؟» .
گفتند : مُرد .
پيامبر خدا فرمود : «سپاس ، خدايى را كه هم پروردگارِ مرگ است و هم پروردگارِ زندگى . هر جانى چشنده مرگ است . گويى به قسّ بن ساعده ايادى مى‏نگرم كه در عُكاظ بر شتر سرخْ‏مويش نشسته است و براى مردم ، خطبه مى‏خواند و مى‏گويد : اى مردم! گِرد آييد و چون گِرد آمديد ، خاموش شويد و چون خاموش شديد ، گوش دهيد و چون شنيديد ، بينديشيد و خوب بگيريد و چون گرفتيد ، به خاطر بسپريد و چون به خاطر سپرديد ، درست نقل كنيد .
هان! هر زنده‏اى ، مى‏ميرد و هركس بميرد ، از دست مى‏رود و هركس از دست برود ، نمى‏آيد . در آسمان ، خبرى و در زمين ، عبرت‏هايى است: سقفى افراشته و گاهواره‏اى نهاده و ستارگانى متحرّك و شبى در گردش و درياهاى پُر آب ژرف .
قس ، سوگند ياد مى‏كند كه اين ، بازيچه نيست و از پس اين ، شگفتى است . چگونه است كه مى‏بينم مردم مى‏روند و ديگر باز نمى‏گردند ؟ آيا به جايگاهشان خشنود شدند كه ماندند؟ يا چون رها شدند ، خفتند؟ قس سوگند ياد مى‏كند ، سوگندى بى‏دروغ كه خداوند را دينى است كه بهتر از دين شماست» .
سپس پيامبر خدا فرمود : «خدا قس را رحمت كند كه روز قيامت ، به تنهايى چون امّتى برانگيخته مى‏شود» و سپس فرمود : «آيا در ميان شما كسى هست كه برخى شعرهاى او را نيك بداند؟» .
يكى از آنها گفت : شنيدم كه مى‏گويد :


در نسل‏هاى پيشين درگذشته‏مان/براى ما عبرت‏هايى هست .
آن گاه كه ديدم مرگ/راه بى‏بازگشت است .
و قبيله‏ام را ديدم كه از/بزرگ و كوچك به سوى آن روان‏اند .
و آن كه مى‏رود بازنمى‏گردد/و از جاماندگان كسى بر جاى نمى‏ماند .
يقين كردم كه من هم ناچار ، ره‏سپارم/به همان جا كه قبيله‏ام رفته‏اند .
از حكمت و معرفت قسّ بن ساعده ايادى چنين رسيده است كه پيامبر صلى اللّه عليه و آله از هر كس كه از قبيله اياد بر او وارد مى‏شد ، درباره حكمت‏هايش مى‏پرسيد و به او گوش مى‏سپرد .


علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
850

۵ / ۶

قُسُّ بنُ ساعِدَةَ

۱۹۰۷. الإمام الباقر عليه السلام : بَينا رَسولُ اللَّهِ صلى اللّه عليه و آله ذاتَ يَومٍ بِفِناءِ الكَعبَةِ يَومَ افتَتَحَ مَكَّةَ إذ أقبَلَ إلَيهِ وَفدٌ فَسَلَّموا عَلَيهِ، فَقالَ رَسولُ اللَّهِ صلى اللّه عليه و آله : مَنِ القَومُ؟ قالوا: وَفدُ بَكرِ بنِ وائِلٍ .
قالَ: فَهَل عِندَكُم عِلمٌ مِن خَبَرِ قُسِّ بنِ ساعِدَةَ الأَيادِيِّ؟
قالوا: نَعَم يا رَسولَ اللَّهِ .
قالَ: فَما فَعَلَ؟
قالوا: ماتَ .
فَقالَ رَسولُ اللَّهِ صلى اللّه عليه و آله : الحَمدُ للَّهِ‏ِ رَبِّ المَوتِ ورَبِّ الحَياةِ، كُلُّ نَفسٍ ذائِقَةُ المَوتِ‏۱ ، كَأَنّي أنظُرُ إلى‏ قُسِّ بنِ ساعِدَةَ الأَيادِيِّ وهُوَ بِسوقِ عُكاظٍ عَلى‏ جَمَلٍ لَهُ أحمَرَ وهُوَ يَخطُبُ النّاسَ ويَقولُ:
اِجتَمِعوا أيُّهَا النّاسُ، فَإِذَا اجتَمَعتُم فَأَنصِتوا، فَإِذا أنصَتُّم فَاسمَعوا، فَإِذا سَمِعتُم فَعوا، فَإِذا وَعَيتُم فَاحفَظوا، فَإِذا حَفِظتُم فَاصدُقوا .
ألا إنَّهُ مَن عاشَ ماتَ، ومَن ماتَ فاتَ، ومَن فاتَ فَلَيسَ بِآتٍ، إنَّ فِي السَّماءِ خَبَراً ، وفِي الأَرضِ عِبَراً، سَقفٌ مَرفوعٌ، ومِهادٌ مَوضوعٌ، ونُجومٌ تَمورُ۲ ، ولَيلٌ يَدورُ، وبِحارُ ماءٍ ( لا ) تَغورُ.
يَحلِفُ قُسٌّ ما هذا بِلَعِبٍ ، وإنَّ مِن وَراءِ هذا لَعَجَباً، ما لي أرَى النّاسَ يَذهَبونَ فَلا يَرجِعونَ ! أرَضوا بِالمُقامِ فَأَقاموا ؟! أم تُرِكوا فَناموا ؟! يَحلِفُ قُسٌّ يَميناً غَيرَ كاذِبَةٍ، إنَّ للَّهِ‏ِ ديناً هُوَ خَيرٌ مِنَ الدّينِ الَّذي أنتُم عَلَيهِ.
ثُمَّ قالَ رَسولُ اللَّهِ صلى اللّه عليه و آله : رَحِمَ اللَّهُ قُسًّا يُحشَرُ يَومَ القِيامَةِ اُمَّةً وَحدَهُ .
قالَ: هَل فيكُم أحَدٌ يُحسِنُ مِن شِعرِهِ شَيئاً؟
فَقالَ بَعضُهُم: سَمِعتُهُ يَقولُ:


فِي الأَوَّلينَ الذّاهِبينَ‏مِنَ القُرونِ لَنا بَصائِر
لَمّا رَأَيتُ مَوارِدَلِلمَوتِ لَيسَ لَها مَصادِر
ورَأَيتُ قَومي نَحوَهاتَمضِي الأَكَابِرُ وَالأَصاغِر
لا يَرجِعُ الماضِي إلَيَ‏ولا مِنَ الباقينَ غابِر۳
أيقَنتُ أنّي لا مَحالَةَحَيثُ صارَ القَومُ صائِر
وبَلَغَ مِن حِكمَةِ قُسِّ بنِ ساعِدَةَ ومَعرِفَتِهِ أنَّ النَّبِيَّ صلى اللّه عليه و آله كانَ يَسأَلُ مَن يَقدَمُ‏
عَلَيهِ مِن أيادٍ مِن حِكَمِهِ ويُصغي إلَيهِ سَمعَهُ.۴

1.إشارة إلى الآية ۱۸۵ من آل عمران .

2.تمور: أي تذهب وتجي‏ء (لسان العرب : ج ۵ ص ۱۸۷).

3.الغابر: الباقي (لسان العرب : ج ۵ ص ۳).

4.كمال الدين : ص ۱۶۶ ح ۲۲ عن محمّد بن مسلم ، بحارالأنوار : ج ۱۵ ص ۱۸۳ ح ۸ وراجع: الأمالي للمفيد : ص ۳۴۱ ح ۷ ومروج الذهب: ج ۱ ص ۶۹ .

  • نام منبع :
    علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 17982
صفحه از 973
پرینت  ارسال به