835
علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)

فصل پنجم : نمونه‏هاى والاى دانش و حكمت‏

۵ / ۱

پيامبران‏

قرآن‏

«آنها كسانى اند كه كتاب و حكمت‏۱ و نبوّت به آنان داديم و اگر بدان كفر ورزند ، گروهى ديگر را بر آن برگماريم كه بدان ، كافر نباشند» .

«ون خدا از پيامبران پيمان گرفت كه پس از آن كه به شما كتاب و حكمت دادم ، هر گاه پيامبرى آمد كه تصديق كننده آنچه با شماست ، بود ، حتماً به او ايمان بياوريد و وى را يارى كنيد ، فرمود : «آيا اعتراف كرديد و پيمان مرا پذيرفتيد؟» . گفتند : اعتراف كرديم . فرمود : «گواه باشيد و من [ نيز ] با شما از گواهانم»» .

«بنده ما داوود را به ياد آر كه هم توانا بود و هم توبه‏كار . ما كوه‏ها را به تسخير او درآورديم و با او شامگاه و پگاه ، تسبيح مى‏گفتند . پرندگان را نيز همگى مسخّر او كرديم و همه به سوى او بازگشت‏كننده بودند و فرمان‏روايى او را استوار داشتيم و به او حكمت و فصل الخطاب داديم» .

1.واژه «حُكم» را به «حكمتْ» ترجمه كرديم ، هرچند به معناى «داورى ميان مردم» و نيز «فهم و درك» هم آمده است و مى‏توان همه آنچه را كه گفته شده ، به همان تعريفى كه در مقدمه از «حكمت» كرديم، بازگرداند (يعنى مقدّمات علمى و عملى و روحى براى رسيدن انسان به هدف برتر خويش) و بقيّه معانى را مصداق‏هايى از اين تعريف عام دانست .(م)


علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
834

الفصل الخامس : الأمثال العليا في العلم والحكمة

۵ / ۱

الأَنبِياء

الكتاب‏

«أُوْلَل-ِكَ الَّذِينَ ءَاتَيْنَهُمُ الْكِتَبَ وَالْحُكْمَ‏۱ وَالنُّبُوَّةَ فَإِن يَكْفُرْ بِهَا هَؤُلَاءِ فَقَدْ وَكَّلْنَا بِهَا قَوْمًا لَّيْسُواْ بِهَا بِكَفِرِينَ».۲

«وَإِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثَقَ النَّبِيِّينَ لَمَا ءَاتَيْتُكُم مِّن كِتَبٍ وَحِكْمَةٍ ثُمَّ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مُّصَدِّقٌ لِّمَا مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَلَتَنصُرُنَّهُ قَالَ ءَأَقْرَرْتُمْ وَأَخَذْتُمْ عَلَى‏ ذَ لِكُمْ إِصْرِى قَالُواْ أَقْرَرْنَا قَالَ فَاشْهَدُواْ وَأَنَا مَعَكُم مِّنَ الشَّهِدِينَ».۳

«وَ اذْكُرْ عَبْدَنَا دَاوُدَ ذَا الْأَيْدِ إِنَّهُ أَوَّابٌ * إِنَّا سَخَّرْنَا الْجِبَالَ مَعَهُ يُسَبِّحْنَ بِالْعَشِىِ‏ّ وَ الْإِشْرَاقِ * وَ الطَّيْرَ مَحْشُورَةً كُلٌّ لَّهُ أَوَّابٌ * وَ شَدَدْنَا مُلْكَهُ وَءَاتَيْنَهُ الْحِكْمَةَ وَ فَصْلَ الْخِطَابِ».۴

1.كلمة «الحُكم» فُسّرت بالحكمة ، والفهم ، واللّب ، والحكم بين الناس (راجع : مجمع البيان: ج ۴ ص ۵۱۳ والتبيان في تفسير القرآن : ج ۶ ص ۱۱۷ و ج ۷ ص ۱۱۱ والدرّ المنثور: ج ۵ ص ۴۸۴) ويمكن إرجاع كلّ ما قيل في معناها إلى ما قدّمنا في تعريف الحكمة من أنّها عبارة عن المقدّمات العلميّة والعمليّة والرّوحيّة لبلوغ الإنسان الهدف الأعلى للإنسانيّة وأنّ كلّ ما قيل في تفسيرها مصداق من مصاديق هذا التعريف العام .

2.الأنعام: ۸۹ .

3.آل عمران: ۸۱ .

4.ص: ۱۷ - ۲۰

  • نام منبع :
    علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 17958
صفحه از 973
پرینت  ارسال به