۱۸۸۵. امام صادق عليه السلام : جويندگان دانش ، سه گونهاند . آنان را به ذات و صفاتشان بشناس : دستهاى آن را براى نادانى و ستيزهجويى ، و دستهاى براى برترى و دامگسترى ، و گروهى نيز براى فهم و خردورزى مىجويند .
صاحب نادانى و ستيزهجويى ، آزار دهنده و ستيزهگر است و در حلقههاى علمى به سخن درمىآيد و از دانش و بردبارى مىگويد و جامه فروتنى به تن مىكند ، ولى از پرهيزگارى تهى است . خداوند ، به همين سبب ، بينى او را به خاك مىمالد و خرخرهاش را مىبُرد .
آن كه براى برترى و دامگسترى آمده است ، پنهانكار و چاپلوس است ، بر همانند خود ، برترى مىجويد و براى توانگرانِ فروتر از خود ، فروتنى مىكند ، خورنده حلواى آنان و پايمال كننده دين خويش است . خداوند هم به اينسبب ، او را كور مىگردانَد و اثرش را از ميان آثار دانشمندان مىزدايد.
آن كه صاحب فقه و خرد است ، انديشناك و غمين و شبزندهدار است ، رداى خود را بر سر مىكشد و در تاريكى شب ، بر مىخيزد ، عمل مىكند و ترسان و خواهان و هراسان است ، به كار خود ، توجّه دارد و به اهل روزگارش آگاه است و از مطمئنترين برادران خود نيز بيم دارد . خداوند به اين سبب، پايههايش را استوار مىسازد و در روز قيامت ، او را امان مىدهد.
۱۸۸۶. امام صادق عليه السلام : برخى از دانشمندان دوست دارند كه دانش خود را ذخيره كنند و از ايشان ، فرا گرفته نشود . اينان ، در طبقه اوّل آتشاند . برخى از دانشمندان نيز چون اندرز داده شوند ، سر مىپيچند و چون خود اندرز دهند ، زور مىگويند . اينان، در طبقه دوم آتشاند. برخىديگر، چنينمىبينند كه دانشرا نزد ثروتمندان و اشراف بنهند و براى مسكينان ، قابليتى نمىيابند . اينان ، در طبقه سوم آتشاند .
همچنين از دانشمندان ، كسى است كه در دانش خود ، راه زورگويان و فرمانروايان را مىپيمايد كه اگر چيزى از سخنش رد گردد يا در اجراى فرمانش كوتاهى شود ، به خشم در مىآيد . اينان ، در طبقه چهارم آتشاند .
نيز از دانشمندان ، كسى است كه در جستجوى احاديث يهود و نصاراست ، تا اخبار خود را انبوه و فراوان نشان دهد . اينان ، در طبقه پنجم آتشاند .
همچنين از دانشمندان ، كسى است كه خود را در معرض فتوا قرار مىدهد و مىگويد : «بپرسيد» و شايد كه يك حرف هم بلد نباشد و خداوند ، متكلّفان را دوست ندارد . اينان ، در طبقه ششم آتشاند .
نيز از دانشمندان ، كسى است كه دانش خود را وسيله اثبات مردانگى و فرزانگى خود مىكند . اينان نيز در طبقه هفتم آتشاند .