813
علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)

۱۸۴۷. عيسى عليه السلام - به حواريان - : اى بنى اسرائيل! در مجالس دانشمندان ، ازدحام كنيد؛ حتّى اگر از كمىِ جا بر روى زانوان بنشينيد . خداوند ، دل‏هاى مرده را با نور حكمت ، زنده مى‏كند ، همان‏گونه كه زمين مرده را با رگبار باران ، زنده مى‏سازد .

ر . ك : ص ۱۴۷ ح ۳۳۳ و ص ۶۹۵ (فايده‏هاى همنشينى با دانشمند) .

ح - پرسش از وى‏

۱۸۴۸. پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله : از دانشمندان بپرسيد و با حكيمان ، گفتگو كنيد و با فقيران بنشينيد .

۱۸۴۹. امام على عليه السلام : با اهل پرهيز و حكمت ، همنشينى كن و با آنها بسيار گفتگو كن كه اگر نادان باشى ، به تو بياموزند واگر دانا باشى ، به دانشت بيفزايى .

۱۸۵۰. امام على عليه السلام : گفتگو با دانشمندان ، مايه بهره‏مندى از ايشان و به دست آوردن فضيلت‏هاى آنان است .

۱۸۵۱. امام على عليه السلام - در سفارش‏نامه‏اش به مالك اشتر ، هنگامى كه حكومت مصر را به او سپرد - : در آنچه به استوارى كار شهرهايت مى‏آيد و بر قرار داشتن آنچه پيش از تو مايه قوام كار مردم بوده است ، به مذاكره و گفتگو با دانشمندان و حكيمان ، بسيار بپرداز .

۱۸۵۲. امام على عليه السلام : بهترين مشاوران ، صاحبان خرد و دانش و تجربه‏داران و استوارْانديشان‏اند .

ر . ك : ص ۴۵۳ (پرسيدن)
و ص ۸۰۷ (همنشينى با وى) .


علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
812

۱۸۴۷. عيسى عليه السلام - لِلحَوارِيّينَ - : يا بَني إسرائيلَ ، زاحِمُوا العُلَماءَ في مَجالِسِهِم ولَو جُثُوًّا۱ عَلَى الرُّكَبِ ؛ فَإِنَّ اللَّهَ يُحيِي القُلوبَ المَيتَةَ بِنورِ الحِكمَةِ كَما يُحيِي الأَرضَ المَيتَةَ بِوابِلِ‏۲ المَطَرِ.۳

راجع : ص ۱۴۶ ح ۳۳۳ و ص ۶۹۴ (فوائد مجالسة العالم) .

ح - مُساءَلَتُهُ‏

۱۸۴۸. رسول اللَّه صلى اللّه عليه و آله : سائِلُوا العُلَماءَ ، وخاطِبُوا الحُكَماءَ ، وجالِسُوا الفُقَراءَ.۴

۱۸۴۹. الإمام عليّ عليه السلام : جالِس أهلَ الوَرَعِ وَالحِكمَةِ ، وأكثِر مُناقَشَتَهُم ، فَإِنَّكَ إن كُنتَ جاهِلًا عَلَّموكَ ، وإن كُنتَ عالِماً اِزدَدتَ عِلماً.۵

۱۸۵۰. عنه عليه السلام : مُناقَشَةُ العُلَماءِ تُنتِجُ فَوائِدَهُم وتُكسِبُ فَضائِلَهُم.۶

۱۸۵۱. عنه عليه السلام - في عَهدِهِ إلى‏ مالِكٍ الأَشتَرِ حينَ وَلّاهُ مِصرَ - : أكثِر مُدارَسَةَ العُلَماءِ ومُناقَشَةَ الحُكَماءِ ، في تَثبيتِ ما صَلَحَ عَلَيهِ أمرُ بِلادِكَ ، وإقامَةِ مَا استَقامَ بِهِ النّاسُ قَبلَكَ.۷

۱۸۵۲. عنه عليه السلام : خَيرُ مَن شاوَرتَ ذَوُو النُّهى‏ وَالعِلمِ ، واُولُو التَّجارِبِ وَالحَزمِ.۸

راجع : ص ۴۵۲ (السؤال) وص ۸۰۶ (مجالسته) .

1.أي يجلس على الرُكَب وأطراف الأصابع (مجمع البحرين : ج ۱ ص ۲۷۱) .

2.الوابل : المطر الشديد (مجمع البحرين : ج ۳ ص ۱۹۰۱) .

3.تحف العقول : ص ۳۹۳ عن الإمام الكاظم عليه السلام ، بحارالأنوار : ج ۱ ص ۱۴۶ ح ۳۰ .

4.تحف العقول : ص ۴۱ ، النوادر للراوندي : ص ۱۵۵ ح ۲۲۴ وفيه «خالطوا» بدل «خاطبوا» ، منية المريد : ص ۱۲۵ وفيه «سائل ... وخالط ... وجالس» ، الجعفريّات : ص ۲۳۰ عن إسماعيل عن الإمام الكاظم عن آبائه عليهم السلام عنه صلى اللّه عليه و آله ، جامع الأحاديث للقمّي : ص ۸۶ ، بحارالأنوار : ج ۷۷ ص ۱۴۴ ح ۴۰ وراجع: المعجم الكبير: ج ۲۲ ص ۱۲۵ ح ۳۲۳ و ۳۲۴ .

5.غرر الحكم : ح ۴۷۸۳ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۲۲۳ ح ۴۳۴۹ .

6.غرر الحكم : ح ۹۸۰۴ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۴۸۸ ح ۹۰۴۵ .

7.نهج‏البلاغة: الكتاب‏۵۳، تحف العقول: ص ۱۳۱، دعائم‏الإسلام: ج ۱ ص ۳۵۷ كلاهما نحوه، بحارالأنوار: ج ۳۳ ص ۶۰۳ ح ۷۴۴.

8.غرر الحكم : ح ۴۹۹۰ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۲۳۸ ح ۴۵۱۹ .

  • نام منبع :
    علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 17921
صفحه از 973
پرینت  ارسال به