801
علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)

۱۸۰۶. پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله : احترام دانشمند عمل كننده به علمش ، مانند حرمت شهيدان و راستگويان است .

۱۸۰۷. منية المريد : مقاتل بن سليمان مى‏گويد : در انجيل يافتم كه خداوند متعال به عيسى عليه السلام فرمود : «دانشمندان را بزرگ بشمار و برترى آنان را بشناس كه من ، آنان را بر همه خلقم ، جز پيامبران و فرستادگان ، برترى بخشيدم؛ همچون برترى خورشيد بر ستارگان و برترى آخرت بر دنيا و برترى من بر هر چيز» .

۱۸۰۸. امام على عليه السلام : تو را باد مدارا با مردم و اكرام دانشمندان !

۱۸۰۹. امام على عليه السلام : دانشمند به سبب دانشش ، بزرگ‏سال به سبب سنّش ، نيكوكار به سبب كار نيكش ، و قدرتمند به سبب قدرتش گرامى داشته مى‏شود .

۱۸۱۰. امام على عليه السلام : هركس دانشمندى را گرامى بدارد ، بى‏گمان ، پروردگارش را گرامى داشته است .

۱۸۱۱. الاحتجاج : از امام عسكرى عليه السلام نقل است كه : «به [پدرم‏] ابوالحسن على بن محمّد عسكرى (امام هادى عليه السلام ) خبر رسيد كه مردى از فقيهان پيرو او با يكى از ناصبيان ، گفتگو كرده و با دليل و برهان او را ساكت كرده ، تا آن جا كه رسوايى‏اش را آشكار ساخته است . سپس وى بر امام هادى عليه السلام وارد شد ، در حالى كه در صدر مجلس ، تختى بزرگ نهاده شده بود و امام عليه السلام خود ، بيرون از آن نشسته بود و در حضورش گروهى از علويان و بنى‏هاشم بودند . امام عليه السلام آن فقيه را بالا و بالاتر برد ، تا آن كه او را بر تخت نشاند» .

ر . ك : ص ۴۷۵ (آداب آموختن / فروتنى در برابر آموزگار) .


علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
800

۱۸۰۶. عنه صلى اللّه عليه و آله : حُرمَةُ العالِمِ العامِلِ بِعِلمِهِ كَحُرمَةِ الشُّهَداءِ وَالصِّدّيقينَ.۱

۱۸۰۷. منية المريد عن مقاتل بن سليمان : وَجَدتُ فِي الإِنجيلِ : أنَّ اللَّهَ تَعالى‏ قالَ لِعيسى‏ عليه السلام : عَظِّمِ العُلَماءَ وَاعرِف فَضلَهُم ، فَإِنّي فَضَّلتُهُم عَلى‏ جَميعِ خَلقي إلَّا النَّبِيّينَ وَالمُرسَلينَ ، كَفَضلِ الشَّمسِ عَلَى الكَواكِبِ ، وكَفَضلِ الآخِرَةِ عَلَى الدُّنيا ، وكَفَضلي عَلى‏ كُلِّ شَي‏ءٍ.۲

۱۸۰۸. الإمام عليّ عليه السلام : عَلَيكَ بِمُداراةِ النّاسِ ، وإكرامِ العُلَماءِ.۳

۱۸۰۹. عنه عليه السلام : يُكرَمُ العالِمُ لِعِلمِهِ ، وَالكَبيرُ لِسِنِّهِ ، وذُو المَعروفِ لِمَعروفِهِ ، وَالسُّلطانُ لِسُلطانِهِ.۴

۱۸۱۰. عنه عليه السلام : مَن وَقَّرَ عالِماً فَقَد وَقَّرَ رَبَّهُ.۵

۱۸۱۱. الاحتجاج : رُويَ عَنِ الحَسَنِ العَسكَريِّ عليه السلام أنَّهُ اتَّصَلَ بِأَبِي الحَسَنِ عَلِيِّ بنِ مُحَمَّدٍ العَسكَرِيِّ عليه السلام أنَّ رَجُلًا مِن فُقَهاءِ شيعَتِهِ كَلَّمَ بَعضَ النُّصّابِ فَأَفحَمَهُ بِحُجَّتِهِ حَتّى‏ أبانَ عَن فَضيحَتِهِ ، فَدَخَلَ إلى‏ عَلِيِّ بنِ مُحَمَّدٍ عليهما السلام وفي صَدرِ مَجلِسِهِ دَستٌ عَظيمٌ مَنصوبٌ وهُوَ قاعِدٌ خارِجَ الدَّستِ، وبِحَضرَتِهِ خَلقٌ مِنَ العَلَوِيّينَ وبَني هاشِمٍ ، فَما زالَ يَرفَعُهُ حَتّى‏ أجلَسَهُ في ذلِكَ الدَّستِ.۶

راجع : ص ۴۷۴ (آداب التعلّم / التواضع للمعلّم) .

1.تنبيه الخواطر: ج ۲ ص ۱۲۲.

2.منية المريد : ص ۱۲۱ .

3.تذكرة الخواصّ : ص ۱۳۶ نقلاً عن حلية الأولياء ؛ بحارالأنوار : ج ۷۸ ص ۷۱ ح ۳۴ نقلاً عن المناقب لابن الجوزي .

4.غرر الحكم : ح ۱۱۰۰۷ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۵۵۱ ح ۱۰۱۶۵ .

5.غرر الحكم : ح ۸۷۰۴ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۴۳۹ ح ۷۶۲۹ .

6.الاحتجاج : ج ۲ ص ۵۰۰ ح ۳۳۲ ، التفسير المنسوب إلى الإمام العسكري عليه السلام : ص ۳۵۱ ح ۲۳۸ .

  • نام منبع :
    علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 17964
صفحه از 973
پرینت  ارسال به