793
علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)

۱۷۸۷. پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله - در ياد كرد سفارش خضر عليه السلام به موسى عليه السلام - : از نادانان و باطل ايشان ، روى گردان و در برابر سفيهان ، بردبارى كن كه اين ، كار حكيمان و زيور دانشمندان است .

۱۷۸۸. امام على عليه السلام : دانشمند ، كسى است كه دانشش وى را به پرهيز و پروا و دل‏باخته نشدن به دنياى فانى و شيفتگى به جايگاه بهشتى ، فرا خوانَد .

۱۷۸۹. امام على عليه السلام : چون بالا رفتى ، به نادانان پايين‏تر از خود مينديش؛ بلكه به دانشمندان برتر از خود ، اقتدا كن .

۱۷۹۰. امام على عليه السلام : پيامبر خدا فرمود : «آيا شما را از فقيه كامل آگاه نكنم؟».
گفتند : چرا .
فرمود : «آن كه مردم را از رحمت خدا نااميد نسازد و از گشايش الهى مأيوس نكند و از مكر خداوند ، ايمن ننمايد و قرآن را به سبب رغبت به غير آن ، وا ننهد . هان! در عبادتى كه در آن تفقّه ، و دانشى كه در آن فهم ، و قرائتى كه در آن تدبّر نباشد ، خيرى نيست» .

۱۷۹۱. امام على عليه السلام : دانشمند به تمام معنا ، كسى است كه بندگان را از اميد به رحمت خداوند ، باز ندارد و از مكر خداوند ، ايمنشان نسازد .

۱۷۹۲. امام على عليه السلام : آيا شما را از دانشمند حقيقى و كامل ، آگاه نكنم؟ آن كه معاصى الهى را براى بندگان خدا نيارايد و از مكر خداوند ، ايمنشان نسازد و از رحمتش نااميدشان نكند .


علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
792

۱۷۸۷. عنه صلى اللّه عليه و آله - في ذِكرِ وَصِيَّةِ الخِضرِ لِموسى‏ عليهما السلام - : قالَ الخِضرُ : ... أعرِض عَنِ الجُهّالِ وباطِلِهِم ، وَاحلُم عَنِ السُّفَهاءِ ؛ فَإِنَّ ذلِكَ فِعلُ الحُكَماءِ وزَينُ العُلَماءِ.۱

۱۷۸۸. الإمام عليّ عليه السلام : إنَّمَا العالِمُ مَن دَعاهُ عِلمُهُ إلَى الوَرَعِ وَالتُّقى‏ ، وَالزُّهدِ في عالَمِ الفَناءِ ، وَالتَّوَلُّهِ بِجَنَّةِ المَأوى‏.۲

۱۷۸۹. عنه عليه السلام : إذا عَلَوتَ فَلا تُفَكِّر فيمَن دونَكَ مِنَ الجُهّالِ ، ولكِنِ اقتَدِ بِمَن فَوقَكَ مِنَ العُلَماءِ.۳

۱۷۹۰. عنه عليه السلام : إنَّ رَسولَ اللَّهِ صلى اللّه عليه و آله قالَ : ألا اُنَبِّئُكُم بِالفَقيهِ كُلِّ الفَقيهِ ؟
قالوا : بَلى‏ .
قالَ : مَن لَم يُقَنِّطِ النّاسَ مِن رَحمَةِ اللَّهِ ، ولَم يُؤيِسهُم مِن رَوحِ اللَّهِ ، ولَم يُؤَمِّنهُم مِن مَكرِ اللَّهِ ، ولا يَدَعُ القُرآنَ رَغبَةً عَنهُ إلى‏ ما سِواهُ ، ألا لا خَيرَ في عِبادَةٍ لَيسَ فيها تَفَقُّهٌ ، ولا عِلمٍ لَيسَ فيهِ تَفَهُّمٌ ، ولا قِراءَةٍ لَيسَ فيها تَدَبُّرٌ.۴

۱۷۹۱. عنه عليه السلام : العالِمُ كُلُّ العالِمِ مَن لَم يَمنَعِ العِبادَ الرَّجاءَ لِرَحمَةِ اللَّهِ ، ولَم يُؤَمِّنهُم مَكرَ اللَّهِ.۵

۱۷۹۲. عنه عليه السلام : ألا اُنَبِّئُكُم بِالعالِمِ كُلِّ العالِمِ ؟ مَن لَم يُزَيِّن لِعِبادِ اللَّهِ مَعاصِيَ اللَّهِ ، ولَم يُؤَمِّنهُم مَكرَهُ ، ولَم يُؤيِسهُم مِن رَوحِهِ.۶

1.كنزالعمّال : ج ۱۶ ص ۱۴۴ ح ۴۴۱۷۶ عن عمر .

2.غرر الحكم : ح ۳۹۱۰ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۱۷۹ ح ۳۶۸۷ .

3.غرر الحكم : ح ۴۰۹۲ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۱۳۶ ح ۳۱۰۰ .

4.جامع بيان العلم وفضله : ج ۲ ص ۴۴ عن أبي مالك وأبي إسحاق ، سنن الدارمي : ج ۱ ص ۹۴ ح ۳۰۲ عن يحيى بن عباد عن الإمام عليّ عليه السلام ، كنزالعمّال : ج ۱۰ ص ۱۸۱ ح ۲۸۹۴۳ ؛ الكافي : ج ۱ ص ۳۶ ح ۳ عن الحلبي عن الإمام الصادق عن الإمام عليّ عليهما السلام ، معاني الأخبار : ص ۲۲۶ عن أبي حمزه الثمالي عن الإمام الباقر عن الإمام عليّ عليهما السلام ، منية المريد : ص ۱۶۲ كلاهما عن الإمام عليّ عليه السلام ، الجعفريّات : ص ۲۳۸ عن الإمام الصادق عن الإمام عليّ عليهما السلام عن رسول اللَّه صلى اللّه عليه و آله وكلّها نحوه ، بحارالأنوار : ج ۷۸ ص ۴۱ ح ۲۴ .

5.غرر الحكم : ح ۱۸۴۰ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۵۵ ح ۱۴۱۶ وفيه «الناس» بدل «العباد» .

6.العقد الفريد : ج ۳ ص ۱۳۰ ؛ نهج السعادة : ج ۳ ص ۱۳۳ .

  • نام منبع :
    علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18273
صفحه از 973
پرینت  ارسال به