775
علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)

۱۷۳۹. امام على عليه السلام : به كار بستن دانش را وا نمى‏گذارد ، جز آن كه در پاداش آن ، ترديد دارد .

۱۷۴۰. امام على عليه السلام : دانش را به كار نمى‏بندد ، جز آن كه به فضيلت پاداش آن ، يقين دارد .

۱۷۴۱. امام على عليه السلام : كسى دانش را به كار نمى‏بندد كه به پاداش عمل ، اطمينان ندارد .

ر . ك : ص ۷۱۳ (عمل) و ۸۶۱ (دانشمندان بد) ، و ص ۷۳ (شرط عمل) و ص ۹۹ (عمل) و ص ۲۵۱ (عمل) .

۲ / ۲۳

ادعاى دانش‏

۱۷۴۲. پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله : هر كه بگويد : «من دانشمندم» ، نادان است .

۱۷۴۳. امام على عليه السلام - در نامه‏اش به امام حسن عليه السلام - : من ، تو را به نادانى‏هاى گوناگون كوبيدم ، تا خود را دانا مشمارى و اگر چيزى به تو رسيد كه آن را نفهميدى بزرگش بشمارى ؛ زيرا دانا كسى است كه دريابد كه آنچه مى‏داند ، در برابر آنچه نمى‏داند ، اندك است و بدين سبب ، خود را نادان بشمارد و به مدد اين دريافت ، بر كوشش خود در جستجوى دانش بيفزايد و همواره ، جويا و شيفته دانش باشد و از آن ، بهره گيرد و در برابر دانشمندان ، فروتن و به نظر خويش بدبين ، و پيوسته خاموش ، و از خطا ، پرهيزگار و شرمگين باشد و اگر چيزى بر او در آمد كه نمى‏شناسد ، آن را انكار نكند ؛ چرا كه به نادانى خويش ، اقرار دارد .


علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
774

۱۷۳۹. عنه عليه السلام : لا يَترُكُ العَمَلَ بِالعِلمِ إلّا مَن شَكَّ فِي الثَّوابِ عَلَيهِ.۱

۱۷۴۰. عنه عليه السلام : لا يَعمَلُ بِالعِلمِ إلّا مَن أيقَنَ بِفَضلِ الأَجرِ فيهِ.۲

۱۷۴۱. عنه عليه السلام : تارِكُ العَمَلِ بِالعِلمِ غَيرُ واثِقٍ بِثَوابِ العَمَلِ.۳

راجع : ص ۷۱۲ (العمل) و ص ۸۶۰ (علماء السوء) ، و ص ۷۲ (شرط العمل) و ص ۹۸ (العمل) و ص ۲۵۰ (العمل) .

۲ / ۲۳

دَعوَى العِلمِ‏

۱۷۴۲. رسول اللَّه صلى اللّه عليه و آله : مَن قالَ أنَا عالِمٌ ، فَهُوَ جاهِلٌ.۴

۱۷۴۳. الإمام عليّ عليه السلام - في كِتابِهِ لِلحَسَنِ عليه السلام - : قَرَعتُكَ بِأَنواعِ الجَهالاتِ لِئَلّا تَعُدَّ نَفسَكَ عالِماً ، فَإِن وَرَدَ عَلَيكَ شَي‏ءٌ لا تَعرِفُهُ‏۵ أكبَرتَ ذلِكَ ، فَإِنَّ العالِمَ مَن عَرَفَ أنَّ ما يَعلَمُ فيما لا يَعلَمُ قَليلٌ ، فَعَدَّ نَفسَهُ بِذلِكَ جاهِلًا فَازدادَ بِما عَرَفَ مِن ذلِكَ في طَلَبِ العِلمِ اجتِهاداً ، فَما يَزالُ لِلعِلمِ طالِباً وفيهِ راغِباً ولَهُ مُستَفيداً ، ولِأَهلِهِ خاشِعاً ولرأيه مُتَّهِماً۶ ، ولِلصَّمتِ لازِماً ، ولِلخَطَاَ حاذِراً ومِنهُ مُستَحيِياً ، وإن وَرَدَ عَلَيهِ ما لا يَعرِفُ لَم يُنكِر ذلِكَ لِما قَرَّرَ بِهِ نَفسَهُ مِنَ الجَهالَةِ.۷

1.غرر الحكم : ح ۱۰۸۶۹ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۵۴۳ ح ۱۰۰۹۶ .

2.غرر الحكم : ح ۱۰۸۷۰ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۵۴۳ ح ۱۰۰۹۷ .

3.غرر الحكم : ح ۴۵۱۲ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۲۰۲ ح ۴۰۹۱ .

4.المعجم الأوسط : ج ۷ ص ۵۹ ح ۶۸۴۶ عن ابن عمر ، كنز العمّال : ج ۱۰ ص ۲۴۳ ح ۲۹۲۹۰ ؛ منية المريد : ص ۱۳۷ ، بحارالأنوار : ج ۲ ص ۱۱۰ ح ۲۳ .

5.في تحف العقول : «شي‏ء تعرفه» .

6.في تحف العقول : «مُهتَمّاً» بدل «وَلِرَأيِهِ مُتَّهِماً» .

7.بحارالأنوار : ج ۷۷ ص ۲۲۱ نقلاً عن تحف العقول : ص ۷۳ .

  • نام منبع :
    علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18044
صفحه از 973
پرینت  ارسال به