765
علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)

۱۷۱۳. امام على عليه السلام - در حكمت‏هاى منسوب به ايشان - : اگر كسى به دانش خويش بسنده مى‏كرد ، پيامبر خدا موسى عليه السلام اين كار را مى‏كرد ، حال آن كه سخن او را [ از زبان قرآن ] شنيده‏ايد : «آيا از پىِ تو بيايم تا آنچه از مايه رشد آموخته‏اى به من بياموزى؟»
.

۱۷۱۴. امام على عليه السلام : بر دانشمند است كه آنچه را نياموخته ، فرا گيرد و آنچه را آموخته ، به مردم بياموزد .

۱۷۱۵. امام على عليه السلام : دانشمند ، كسى است كه از دانش سير نمى‏گردد و خود را از آن بى‏نياز نمى‏داند .

۱۷۱۶. امام على عليه السلام : دانشمند ، آن است كه از فراگيرى دانش ، ملول نگردد .

۱۷۱۷. امام صادق عليه السلام : چهار چيز از چهار چيز سير نمى‏شوند : زمين از باران ، چشم از ديدن ، ماده از نر ، و دانشمند از دانش .

۱۷۱۸. الكافى‏- به نقل از على بن اَسباط از معصومين عليهم السلام - : در اندرزهاى خداوند به عيسى عليه السلام آمده است : «اى عيسى! در همه حال ، دانشمندى ياد گيرنده باش» .

۱۷۱۹. داوود عليه السلام : به صاحب دانش بگو عصايى از آهن و كفشى آهنين برگيرد و دانش را بجويد ، تا آن كه عصا بشكند و كفش‏ها پاره گردد .

ر . ك : ص ۷۶۷ (يارى جستن از خدا براى افزايش دانش)
و ص ۲۷۵ ح ۱۷۴۳ و ص ۲۱۷ ح ۴۸۲ و ص ۴۶۹ (استمرار) .


علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
764

۱۷۱۳. عنه عليه السلام - فِي الحِكَمِ المَنسوبَةِ إلَيهِ - : لَو كانَ أحَدٌ مُكتَفِياً مِنَ العِلمِ لَاكتَفى‏ نَبِيُّ اللَّهِ موسى‏ ، وقَد سَمِعتُم قَولَهُ : «هَلْ أَتَّبِعُكَ عَلَى‏ أَن تُعَلِّمَنِ مِمَّا عُلِّمْتَ رُشْدًا»۱ .۲

۱۷۱۴. عنه عليه السلام : عَلَى العالِمِ أن يَتَعَلَّمَ ما لَم يَعلَم ، ويُعَلِّمَ النّاسَ ما قَد عَلِمَ.۳

۱۷۱۵. عنه عليه السلام : العالِمُ مَن لا يَشبَعُ مِنَ العِلمِ ولا يَتَشَبَّعُ بِهِ.۴

۱۷۱۶. عنه عليه السلام : العالِمُ الَّذي لا يَمِلُّ مِن تَعَلُّمِ العِلمِ.۵

۱۷۱۷. الإمام الصادق عليه السلام : أربَعَةٌ لا يَشبَعنَ مِن أربَعَةٍ : الأَرضُ مِنَ المَطَرِ ، وَالعَينُ مِنَ النَّظَرِ ، وَالاُنثى‏ مِنَ الذَّكَرِ ، وَالعالِمُ مِنَ العِلمِ.۶

۱۷۱۸. الكافي عن عليّ بن أسباط عنهم عليهم السلام : فيما وَعَظَ اللَّهُ عزّ و جلّ بِهِ عيسى‏ عليه السلام : يا عيسى‏ ... كُن حَيثُما كُنتَ عالِماً مُتَعَلِّماً.۷

۱۷۱۹. داوود عليه السلام : قُل لِصاحِبِ العِلمِ يَتَّخِذ عَصاً مِن حَديدٍ ونَعلَينِ مِن حَديدٍ ، ويَطلُبِ العِلمَ حَتّى‏ تَنكَسِرَ العَصا وتَنخَرِقَ النَّعلانِ.۸

راجع: ص ۷۶۶ (الاستعانة باللَّه عزّ و جلّ في زيادة العلم) و ص ۲۷۴ ح ۱۷۴۳
وص ۲۱۶ ح ۴۸۲ و ص ۴۶۸ (الدوام) .

1.الكهف : ۶۶ .

2.شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد : ج ۲۰ ص ۳۰۰ ح ۴۲۴ .

3.غرر الحكم : ح ۶۱۸۹ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۳۲۸ ح ۵۶۳۴ نحوه .

4.غرر الحكم : ح ۱۷۴۰ .

5.غرر الحكم : ح ۱۳۰۳ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۴۷ ح ۱۱۸۹ .

6.الخصال : ص ۲۲۱ ح ۴۷ عن عبداللَّه بن ميمون القدّاح ، المحاسن : ج ۱ ص ۷۰ ح ۲۴ ، بحارالأنوار : ج ۱ ص ۲۲۱ ح ۱ .

7.الكافي : ج ۸ ص ۱۳۱ - ۱۳۷ ح ۱۰۳ عن عليّ بن أسباط عنهم عليهم السلام ، بحارالأنوار : ج ۱۴ ص ۲۹۴ ح ۱۴ .

8.سنن الدارمي : ج ۱ ص ۱۴۷ ح ۵۷۱ عن عبداللَّه بن عبدالرحمن التستري ، الفردوس : ج ۱ ص ۱۴۰ ح ۴۹۷ عن أبي بكرة نحوه .

  • نام منبع :
    علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18986
صفحه از 973
پرینت  ارسال به