667
علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)

۱۴۳۶. منية المريد : مقاتل بن سليمان مى‏گويد : در انجيل يافتم كه خداوند - تبارك و تعالى - به عيسى عليه السلام فرمود : «دانشمندان را بزرگ شمار و فضيلت ايشان را بشناس كه من ، آنان را بر همه آفريده‏هايم ، بجز پيامبران و فرستادگان ، برترى دادم؛ مانند برترى خورشيد بر ستارگان و برترى آخرت بر دنيا و برترى من بر هر چيز» .

۱۴۳۷. امام على عليه السلام : نزديك‏ترينِ مردم به پيامبران ، داناترينِ آنان است به آنچه آورده‏اند .

ر . ك : ص ۴۰۳ ح ۸۶۶ .

ه - پاك‏خوترينِ مردم‏

۱۴۳۸. امام على عليه السلام : دانشمندان ، پاك‏ترينِ مردم در خلق و خوى و كم‏طمع‏ترينِ آنان در سرشت و طبيعت‏اند .

و - مركّب آنان ، برتر از خون شهيدان است‏

۱۴۳۹. پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله : مركّب دانشمندان با خون شهيدان سنجيده شد . پس بر آن برترى يافت .

۱۴۴۰. پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله : مردم را بر اساس كارهايشان محاسبه مى‏كنند و دانشمندان را [ نيز ] بر حسب كردارشان . پس عمل يكى از آنها با عمل او سنجيده مى‏شود و بى‏گمان ، در ترازو ، مركّب دانشمندان از خون شهيدان سنگين‏تر است و روز قيامت ، پاداش بيشترى دارد .

۱۴۴۱. پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله : چون روز قيامت شود ، مرّكب دانشمندان با خون شهيدان سنجيده مى‏شود . پس مركّب دانشمندان بر خون شهيدان ، برترى مى‏يابد .


علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
666

۱۴۳۶. منية المريد : قالَ مُقاتِلُ بنُ سُلَيمانَ : وجدتُ فِي الإنجيلِ : إنَّ اللَّهَ تَعالى‏ قالَ لِعيسى‏ عليه السلام : عَظِّمِ العُلَماءَ وَاعرِف فَضلَهُم ، فَإِنّي فَضَّلتُهُم عَلى‏ جَميعِ خَلقي إلَّا النَّبِيّينَ وَالمُرسَلينَ ، كَفَضلِ الشَّمسِ عَلَى الكَواكِبِ ، وكَفَضلِ الآخِرَةِ عَلَى الدُّنيا ، وكَفَضلي عَلى‏ كُلِّ شَي‏ءٍ.۱

۱۴۳۷. الإمام عليّ عليه السلام : إنَّ أولَى النّاسِ بِالأَنبِياءِ عليهم السلام أعلَمُهُم بِما جاؤوا بِهِ.۲

راجع : ص ۴۰۲ ح ۸۶۶ .

ه - أطهَرُ النّاسِ أخلاقًا

۱۴۳۸. الإمام عليّ عليه السلام : العُلَماءُ أطهَرُ النّاسِ أخلاقاً ، وأقَلُّهُم فِي المَطامِعِ أعراقاً.۳

و - مِدادُهُم أفضَلُ مِن دِماءِ الشُّهَداءِ

۱۴۳۹. رسول اللَّه صلى اللّه عليه و آله : وُزِنَ حِبرُ العُلَماءِ بِدَمِ الشُّهَداءِ فَرَجَحَ عَلَيهِم.۴

۱۴۴۰. عنه صلى اللّه عليه و آله : يُحاسَبُ النّاسُ بِأَعمالِهِم ، وَالعُلَماءُ عَلى‏ حَسَبِ عَمَلِهِم ، فَيوزَنُ عَمَلُ أحَدِهِم مَعَ عَمَلِهِ ، وإنَّ مِدادَ العُلَماءِ فِي الميزانِ أثقَلُ مِن دَمِ الشُّهَداءِ وأكثَرُ ثَواباً يَومَ القِيامَةِ.۵

۱۴۴۱. عنه صلى اللّه عليه و آله : إذا كانَ يَومُ القِيامَةِ وُزِنَ مِدادُ العُلَماءِ بِدِماءِ الشُّهَداءِ ، فَيَرجَحُ مِدادُ العُلَماءِ عَلى‏ دِماءِ الشُّهَداءِ.۶

1.منية المريد : ص ۱۲۱ وراجع: بحارالأنوار : ج ۲ ص ۲۵ ح ۹۱ .

2.نهج البلاغة : الحكمة ۹۶ ، تنبيه الخواطر : ج ۱ ص ۲۴ ، مجمع البيان : ج ۲ ص ۷۷۰ ، تأويل الآيات الظاهرة: ج ۱ ص ۱۱۴ ح ۲۲ ، غرر الحكم : ح ۳۴۵۳ و ح ۳۰۵۶ نحوه، بحارالأنوار : ج ۱ ص ۱۸۳ ح ۷۹ .

3.غرر احكم : ح ۲۱۰۸، عيون الحكم والمواعظ : ص ۲۰ ح ۱۰۳ .

4.تاريخ بغداد: ج ۲ ص ۱۹۳ عن ابن عمر ، كنزالعمّال : ج ۱۰ ص ۱۴۱ ح ۲۸۷۱۴ وراجع: الفردوس : ج ۵ ص ۴۸۵ ح ۸۸۳۹ .

5.الفردوس : ج ۵ ص ۴۸۶ ح ۸۸۴۰ عن أبي هريرة؛ بحارالأنوار : ج ۲ ص ۱۴ ح ۲۶ نقلاً عن الأمالي للصدوق نحوه .

6.الأمالي للطوسي : ص ۵۲۱ ح ۱۱۴۹ عن محمّد بن جعفر بن محمّد عن أبيه عن آبائه عليهم السلام ، كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۴ ص ۳۹۸ ح ۵۸۵۳ ، الأمالي للصدوق: ص ۲۳۳ ح ۲۴۵ كلاهما عن مدرك بن عبدالرحمن عن الإمام الصادق عليه السلام نحوه ، عدّة الداعي : ص ۶۷ ، روضة الواعظين : ص ۱۴ ، عوالي اللآلي : ج ۴ ص ۶۱ ح ۱۰ كلّها عن الإمام الصادق عليه السلام نحوه ؛ كنزالعمّال : ج ۱۰ ص ۱۷۳ ح ۲۸۸۹۹ و ح ۲۸۹۰۱ و ح ۲۸۹۰۲ نقلاً عن ابن النجّار عن ابن عبّاس .

  • نام منبع :
    علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 17630
صفحه از 973
پرینت  ارسال به