653
علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)

۴ / ۵

گوناگون‏

۱۴۰۵. پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله : گنگى از شيطان است؛ نه گنگىِ زبان ، بلكه كم‏معرفتى به حق .

۱۴۰۶. امام على عليه السلام : هر سخنى را پاسخى است .

۱۴۰۷. امام على عليه السلام : از دليل‏هاى فضل ، پاسخ درست است .

۱۴۰۸. امام على عليه السلام : گاه [باب‏] پاسخ بر شيوا سخن ، بسته مى‏شود .

۱۴۰۹. امام على عليه السلام : گاه مرد زبان‏آور از حجّت‏آورى درمى‏مانَد .

۱۴۱۰. معانى الأخبار - از شريح بن هانى - : امام على عليه السلام از پسرش امام حسن عليه السلام پرسيد :
«پسركم! خرد چيست؟» .
گفت : نگاهدارى دلت از آنچه بدو سپرده‏اى ...
فرمود : «نادانى چيست؟».
گفت : شتاب كردن پيش از فرصت يافتن و خوددارى از پاسخ دادن .۱ و البته در بسيارى مواقع ، خاموشى بهترين ياور است؛ هرچند شيوا سخن باشى .

1.علّامه محمّد باقر مجلسى در شرح عبارت مى‏گويد : يعنى با آن كه گمانى به زيان جواب نيست ، جواب ندادن ، يا از سر جهل به پاسخ است يا ناآگاهى از مصلحت زمانه ، كه صلاح در اين موارد ، پاسخ دادن است و نه خوددارى از پاسخ .


علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
652

۴ / ۵

النَّوادِر

۱۴۰۵. رسول اللَّه صلى اللّه عليه و آله : العِيُّ مِنَ الشَّيطانِ ، ولَيسَ العِيُّ عِيَّ اللِّسانِ ولكِن قِلَّةُ المَعرِفَةِ بِالحَقِّ.۱

۱۴۰۶. الإمام عليّ عليه السلام : لِكُلِّ قَولٍ جَوابٌ.۲

۱۴۰۷. عنه عليه السلام : مِن بُرهانِ الفَضلِ صائِبُ الجَوابِ.۳

۱۴۰۸. عنه عليه السلام : رُبَّما اُرتِجَ عَلَى الفَصيحِ الجَوابُ.۴

۱۴۰۹. عنه عليه السلام : رُبَّما خَرِسَ البَليغُ عَن حُجَّتِهِ.۵

۱۴۱۰. معاني الأخبار عن شريح بن هانئ : سَألَ أميرُ المُؤمِنينَ ابنَهُ الحَسَنَ بنَ عَلِيٍّ عليهما السلام فَقالَ : يا بُنَيَّ ، مَا العَقلُ ؟
قالَ: حِفظُ قَلبِكَ مَا استَودَعتَهُ ...
قالَ: فَمَا الجَهلُ؟
قالَ : سُرعَةُ الوُثوبِ عَلَى الفُرصَةِ قَبلَ الاِستِمكانِ مِنها ، وَالاِمتِناعُ عَنِ الجَوابِ ، ونِعمَ العَونُ الصَّمتُ في مَواطِنَ كَثيرَةٍ وإن كُنتَ فَصيحاً۶ .۷

1.الفردوس : ج ۳ ص ۹۰ ح ۴۲۵۲ عن أبي هريرة ، كنزالعمّال : ج ۱۰ ص ۱۹۲ ح ۲۹۰۱۰ وراجع : موارد الظمآن : ص ۴۹۲ ح ۲۰۱۰.

2.غرر الحكم : ح ۷۲۷۳ .

3.غرر الحكم : ح ۹۴۱۷، عيون الحكم والمواعظ : ص ۴۷۳ ح ۸۶۷۱ .

4.غرر الحكم : ح ۵۳۷۸، عيون الحكم والمواعظ : ص ۲۶۷ ح ۴۹۱۶ .

5.غرر الحكم : ح ۵۳۷۶، عيون الحكم والمواعظ : ص ۲۶۷ ح ۴۹۱۴ .

6.قوله عليه السلام : «والامتناع عن الجواب» أي عند عدم مظنّة ضرر في الجواب ، فإنّ الامتناع حينئذٍ إمّا للجهل به أو للجهل بمصلحة الوقت ، فإنّ الصلاح حينئذٍ في الجواب (بحارالأنوار : ج ۱ ص ۱۱۷) .

7.معاني الأخبار: ص ۴۰۱ ح ۶۲ عن شريح بن هانئ، العُدد القويّة : ص ۳۲ ح ۲۲ وفيه كلام الإمام‏الحسن عليه السلام فقط، بحارالأنوار : ج ۷۱ ص ۲۸۰ ح ۲۵ .

  • نام منبع :
    علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 17586
صفحه از 973
پرینت  ارسال به