65
علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)

۱۲۶. امام على عليه السلام : دانش ، ميراثى ارجمند و نعمتى گسترده است .

۱۲۷. امام على عليه السلام : با دانش همراه باش كه ميراثى ارجمند است .

۱۲۸. امام على عليه السلام : دانش ، ميراثى سودمند است .

۱۲۹. امام على عليه السلام : كسى كه بميرد و ميراثش دفتر و دوات باشد ، بهشت برايش واجب مى‏شود .

۱۳۰. الكافى - به نقل از هارون بن مسلم از مسعدة بن صدقه - امام صادق عليه السلام فرمود : «بهترين چيزى كه پدران براى پسرانشان به ميراث مى‏نهند ، ادب است ، نه مال؛ چرا كه مال از كف مى‏رود و ادب مى‏ماند» .
مسعده گفت : مقصود امام عليه السلام از ادب ، دانش است .

۲ / ۱۵

بهتر از مال‏

۱۳۱. امام على عليه السلام : خداوند سبحان ، مال را به كسانى كه دوست دارد و يا دشمن دارد مى‏بخشد؛ ولى دانش را جز به كسى كه دوست دارد ، نمى‏بخشد .

۱۳۲. امام على عليه السلام : دانش ، در هفت چيز بر مال برترى دارد : نخست اين كه دانش ، ميراث پيامبران است و مال ، ميراث فراعنه . دوم اين كه دانش به بخشش كاستى نپذيرد و مال ، بدان كاستى مى‏گيرد . سوم اين كه مال به نگهبان نياز دارد و دانش ، دارنده‏اش را نگه مى‏دارد . چهارم اين كه دانش ، همراه مرده مى‏رود و مال ، مى‏مانَد . پنجم اين كه مال به چنگ مؤمن و كافر مى‏آيد ، ولى دانش ، تنها نصيب مؤمن مى‏شود . ششم اين كه همه مردم در كار دين خود به عالم نياز دارند ، ولى به صاحب مال ، نيازى ندارند . هفتم اين كه دانش ، آدمى را در گذشتن از صراط نيرو مى‏بخشد ، ولى مالْ مانع اوست .


علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
64

۱۲۶. عنه عليه السلام : العِلمُ وِراثَةٌ كَريمَةٌ ، ونِعمَةٌ عَميمَةٌ.۱

۱۲۷. عنه عليه السلام : عَلَيكَ بِالعِلمِ ، فَإِنَّهُ وِراثَةٌ كَريمَةٌ.۲

۱۲۸. عنه عليه السلام : العِلمُ وِراثَةٌ مُستَفادَةٌ.۳

۱۲۹. عنه عليه السلام : مَن ماتَ وميراثُهُ الدَّفاتِرُ وَالمَحابِرُ وَجَبَت لَهُ الجَنَّةُ.۴

۱۳۰. الكافي عن هارون بن مسلم عن مسعدة بن صدقة عن الإمام الصادق عليه السلام : إنَّ خَيرَ ما وَرَّثَ الآباءُ لِأَبنائِهِمُ الأَدَبُ لَا المالُ ، فَإِنَّ المالَ يَذهَبُ وَالأَدَبَ يَبقى‏ . قالَ مَسعَدَةُ : يَعني بِالأَدَبِ العِلمَ.۵

۲ / ۱۵

خَيرٌ مِنَ المالِ‏

۱۳۱. الإمام عليّ عليه السلام : إنَّ اللَّهَ سُبحانَهُ يَمنَحُ المالَ مَن يُحِبُّ ويُبغِضُ ، ولا يَمنَحُ العِلمَ إلّا مَن أحَبَّ.۶

۱۳۲. عنه عليه السلام : العِلمُ أفضَلُ مِنَ المالِ بِسَبعَةٍ : الأَوَّلُ : أنَّهُ ميراثُ الأَنبِياءِ ، وَالمالَ ميراثُ الفَراعِنَةِ؛ الثّاني : العِلمُ لا يَنقُصُ بِالنَّفَقَةِ ، وَالمالُ يَنقُصُ بِها ؛ الثّالِثُ : يَحتاجُ المالُ إلَى الحافِظِ ، وَالعِلمُ يَحفَظُ صاحِبَهُ ؛ الرّابِعُ : العِلمُ يَدخُلُ فِي الكَفَنِ ، ويَبقَى المالُ ؛ الخامِسُ: المالُ يَحصُلُ لِلمُؤمِنِ وَالكافِرِ، وَالعِلمُ لا يَحصُلُ إلّا لِلمُؤمِنِ؛ السّادِسُ : جَميعُ النّاسِ يَحتاجونَ إلَى العالِمِ في أمرِ دينِهِم ، ولا يَحتاجونَ إلى‏ صاحِبِ المالِ ؛ السّابِعُ : العِلمُ يُقَوِّي الرَّجُلَ عَلَى المُرورِ عَلَى الصِّراطِ ، وَالمالُ يَمنَعُهُ.۷

1.غرر الحكم : ح ۱۷۰۱ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۵۰ ح ۱۲۷۲ .

2.غرر الحكم : ح ۶۰۸۹ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۳۳۵ ح ۵۷۴۰ .

3.كنز الفوائد: ج ۱ ص ۳۱۸، أعلام الدين: ص ۸۴.

4.إرشاد القلوب: ص ۱۷۶ .

5.الكافي : ج ۸ ص ۱۵۰ ح ۱۳۲ .

6.غرر الحكم : ح ۳۵۲۲ .

7.منية المريد : ص ۱۱۰ .

  • نام منبع :
    علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 17755
صفحه از 973
پرینت  ارسال به