601
علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)

۱۲۸۶. پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله : از جمله صدقه آن است كه انسان ، دانشى را فرا گيرد و آن را به مردم بياموزد .

۱۲۸۷. پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله : مازاد دانشت را كه به برادر بى‏بهره از دانشت مى‏رسانى ، صدقه تو بر او به شمار مى‏آيد .

۱۲۸۸. امام على عليه السلام - در حكمت‏هاى منسوب به ايشان - : «اين گونه نيست كه هر چشمدارى ببيند و هر گوشدارى بشنود . پس با دانش‏ها به خردمندان گرفتار و مغزهاى سرگردان ، صدقه دهيد كه بهترين صدقه شماست» .
سپس اين آيه را خواند : ««بى‏گمان ، كسانى كه آنچه ما از روشنگرى‏ها و رهنمودها فرو فرستاديم ، پس از آن كه آن را در كتاب براى مردم بيان كرديم ، پنهان مى‏دارند ، خداوند و همه لعنتگران ، آنان را لعنت مى‏كنند»» .

۲ / ۳

فايده‏هاى آموزش‏

الف - استوارى دانش‏

۱۲۸۹. امام على عليه السلام : دارايى با هزينه‏كردن كاهش مى‏يابد و دانش با دهش ، فزونى مى‏گيرد .

۱۲۹۰. امام حسن عليه السلام : به مردم بياموز و دانش ديگران را فرا گير ، تا دانش خود را استوار كنى و آنچه را كه ندانسته‏اى ، بدانى .

ر . ك : ص ۶۹ (انفاق آن را نابود نمى‏كند) .


علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
600

۱۲۸۶. عنه صلى اللّه عليه و آله : مِنَ الصَّدَقَةِ أن يَتَعَلَّمَ الرَّجُلُ العِلمَ ويُعَلِّمَهُ النّاسَ.۱

۱۲۸۷. عنه صلى اللّه عليه و آله : فَضلُ عِلمِكَ تَعودُ بِهِ عَلى‏ أخيكَ الَّذي لا عِلمَ عِندَهُ صَدَقَةٌ مِنكَ عَلَيهِ.۲

۱۲۸۸. الإمام عليّ عليه السلام - فِي الحِكَمِ المَنسوبَةِ إلَيهِ - : لَيسَ كُلُّ ذي عَينٍ يُبصِرُ ، ولا كُلُّ ذي اُذُنٍ يَسمَعُ ، فَتَصَدَّقوا عَلى‏ اُولِي العُقولِ الزَّمِنَةِ۳ ، وَالأَلبابِ الحائِرَةِ بِالعُلومِ الَّتي هِيَ أفضَلُ صَدَقاتِكُم .
ثُمَّ تَلا : «إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَآ أَنزَلْنَا مِنَ الْبَيِّنَتِ وَ الْهُدَى‏ مِن‏م بَعْدِ مَا بَيَّنَّهُ لِلنَّاسِ فِى الْكِتَبِ أُوْلَل-ِكَ يَلْعَنُهُمُ اللَّهُ وَ يَلْعَنُهُمُ اللَّعِنُونَ»۴ .۵

۲ / ۳

فَوائِدُ التَّعليمِ‏

أ - إتقانُ العِلمِ‏

۱۲۸۹. الإمام عليّ عليه السلام : المالُ تَنقُصُهُ النَّفَقَةُ ، وَالعِلمُ يَزكو عَلَى الإِنفاقِ.۶

۱۲۹۰. الإمام الحسن عليه السلام : عَلِّمِ النّاسَ وتَعَلَّم عِلمَ غَيرِكَ ، فَتَكونَ قَد أتقَنتَ عِلمَكَ وعَلِمتَ ما لَم تَعلَم.۷

راجع : ص ۶۸ (لا يفنيه الإنفاق).

1.عدّة الداعي: ص ۶۳، بحارالأنوار : ج ۲ ص ۲۴ ح ۷۹ ؛ جامع بيان العلم وفضله : ج ۱ ص ۱۲۳ عن الحسن نحوه.

2.البيان والتبيين : ج ۲ ص ۵۷ عن أنس .

3.رجل زَمِنٌ : أي مبتلى (لسان العرب : ج ۱۳ ص ۱۹۹) .

4.البقرة : ۱۵۹ .

5.شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد : ج ۲۰ ص ۲۶۷ ح ۱۰۴ .

6.الإرشاد: ج ۱ ص ۲۲۷ ، الخصال: ص ۱۸۶ ح ۲۵۷، كمال الدين : ص ۲۹۰ ح ۲ ، الأمالي للمفيد: ص ۲۴۸ ح ۳ ، خصائص الأئمّة: ص ۱۰۵ ، تحف العقول: ص ۱۷۰، منية المريد: ص ۱۱۰ ، روضة الواعظين: ص ۱۵ كلّها عن كميل بن زياد النخعي، بحارالأنوار : ج ۱ ص ۱۸۸ .

7.كشف الغمّة : ج ۲ ص ۱۹۷، بحارالأنوار : ج ۷۸ ص ۱۱۱ ح ۶ .

  • نام منبع :
    علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18043
صفحه از 973
پرینت  ارسال به