591
علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)

۱۲۷۰. امام على عليه السلام - در خطبه هنگام بيعتش و پس از آگاهى دادن درباره آزموده شدنِ مردم - : به خدا سوگند كه جزيى‏ترين نشانه‏اى را پنهان نكردم و كوچك‏ترين دروغى نگفتم .

۱۲۷۱. امام باقر عليه السلام : اگر دانشمندان ، نصيحت را پنهان دارند ، به خود خيانت كرده‏اند . اگر سرگشته‏اى گم‏راه را ديدند و او را ره ننمودند و يا مرده‏اى را زنده نكردند ، وه كه چه كار زشتى كرده‏اند ؛ چون خداوند - تبارك و تعالى - در كتاب از ايشان پيمان گرفت كه به معروف و آنچه فرمان يافته‏اند ، فرمان دهند و از آنچه نهى شده‏اند ، نهى كنند و بر نيكوكارى و پرهيزگارى هميارى نمايند و در گناه و ستم ، هميارى نكنند .

ر . ك : ص ۵۸۳ (وجوب آموزش بر دانشمند)
و ص ۵۹۷ (زكات دانش)
و ص ۵۹۹ (برترين صدقه)
و ص ۷۵۱ (نفى بدعت‏ها) .

۱ / ۳

مسئوليت رهبر در آموزش‏

۱۲۷۲. پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله - خطاب به معاذ ، هنگامى كه او را به سوى يمن فرستاد - : اى معاذ! به آنان ، كتاب خدا را بياموز و آنها را به اخلاق نيكو تربيت كن ... . سپس آموزگاران را در ميان آنها پخش كن .

۱۲۷۳. امام على عليه السلام : امّا حقّ شما بر من ... اين است كه به شما بياموزم تا نابخردى نكنيد و ادب بياموزم تا دانا باشيد .۱

1.منظور از تعليم و تأديب را مى‏توان آموزش و پرورش دانست كه رهبر جامعه بدان موظّف است ؛ يعنى هم رشد دانايى‏ها و آگاهى‏ها ، و هم تربيت اخلاقى و پرورش صفات عالى و كمالى انسان . (م)


علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
590

۱۲۷۰. عنه عليه السلام - في خُطبَتِهِ لَمّا بويِعَ وبَعدَ إخبارِهِ بِابتِلاءِ النّاسِ - : وَاللَّهِ ما كَتَمتُ وَسمَةً ، ولا كَذَبتُ كِذبَةً.۱

۱۲۷۱. الإمام الباقر عليه السلام : العُلَماءُ في أنفُسِهِم خانَةٌ إن كَتَمُوا النَّصيحَةَ ، إن رَأَوا تائِهاً ضاًّ لا يَهدونَهُ أو مَيِّتاً لا يُحيونَهُ ، فَبِئسَ ما يَصنَعونَ ، لِأَنَّ اللَّهَ تَبارَكَ وتَعالى‏ أخَذَ عَلَيهِمُ الميثاقَ فِي الكِتابِ أن يَأمُروا بِالمَعروفِ وبِما اُمِروا بِهِ ، وأن يَنهَوا عَمّا نُهوا عَنهُ ، وأن يَتَعاوَنوا عَلَى البِرِّ وَالتَّقوى‏ ، ولا يَتَعاوَنوا عَلَى الإِثمِ وَالعُدوانِ.۲

راجع : ص ۵۸۲ (وجوب التعليم على العالم)
و ص ۵۹۶ (زكاة العلم)
و ص ۵۹۸ (أفضل الصدقة)
و ص ۷۵۰ (ردّ البدعة) .

۱ / ۳

الوَلايَةُ والتَّعليم‏

۱۲۷۲. رسول اللَّه صلى اللّه عليه و آله - لِمُعاذٍ لَمّا بَعَثَهُ إلَى اليَمَنِ - : يا مُعاذُ ، عَلِّمهُم كِتاَ اللَّهِ ، وأحسِن أدَ بَهُم عَلَى الأَخلاقِ الصّالِحَةِ . . . ثُمَّ بُثَّ فيهِمُ المُعَلِّمينَ.۳

۱۲۷۳. الإمام عليّ عليه السلام : فَأَمّا حَقُّكُم عَلَيَّ فَ . . . تَعليمُكُم كَي لا تَجهَلوا ، وتَأديبُكُم كَيما تَعلَموا.۴

1.الكافي: ج ۱ ص ۳۶۹ ح ۱ ، الغيبة للنعماني: ص ۲۰۲ ح ۱ كلاهما عن عليّ بن رئاب عن الإمام الصادق عن الإمام عليّ عليهما السلام ، نهج البلاغة: الخطبة ۱۶ ، غرر الحكم: ح ۱۰۱۲۴ وفيهما «وشمة» ، بحارالأنوار : ج ۵ ص ۲۱۸ وراجع: منية المريد : ص ۱۸۵ آداب يختصّ بها المعلّم: بذل العلم عند وجود المستحقّ وعدم البخل به ، وإظهار الحقّ بحسب الطاقة من غير مجاملة لأحد .

2.الكافي : ج ۸ ص ۵۴ ح ۱۶ عن يزيد بن عبداللَّه عمّن حدّثه .

3.تحف العقول : ص ۲۵، بحارالأنوار : ج ۷۷ ص ۱۲۷ ح ۳۳ .

4.نهج البلاغة : الخطبة ۳۴ .

  • نام منبع :
    علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 19328
صفحه از 973
پرینت  ارسال به