59
علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)

۱۰۵. امام على عليه السلام : دانش ، پرده‏اى جلوگير از آفتهاست .

۱۰۶. امام على عليه السلام - در حكمت‏هاى منسوب به ايشان - : هرگاه مرده را در گورش نهند ، چهار آتش او را در ميان مى‏گيرد : نماز مى‏آيد و يكى از آن چهار آتش را خاموش مى‏كند ؛ و روزه مى‏آيد و يكى ديگر را خاموش مى‏سازد ؛ و صدقه مى‏آيد و آتشى ديگر را خاموش مى‏كند ؛ و دانش مى‏آيد و آتش چهارم را فرو مى‏نشاند ومى‏گويد: اگر به آنها مى‏رسيدم، خود ، همه آنها را فرو مى‏نشاندم . پس چشمت روشن باد كه من با تو هستم و تو را جاى غم نيست !

۱۰۷. امام باقر عليه السلام - در سفارش به جابر جعفى - : حضور شرّ را با حضور دانش ، از نفس خويش دور كن و دانش حاضر را با كردار خالصانه به كار بند و در كردار خالصانه ، با كمال بيدارى از غفلت بزرگ بپرهيز و كمال بيدارى را با هراسى صادقانه به دست آور و از خودآرايى نهان به زندگانى حاضر بپرهيز و با رهنمايى خِرد ، از گزافه‏كارى هوا و هوس ، خود را نگه دار و هنگام چيرگى هوا ، با ره‏جستن از دانش ، باز ايست .

۱۰۸. امام صادق عليه السلام : دانش ، سِپَر است .

۲ / ۱۱

پوشاندن عيوب‏

۱۰۹. پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله : دانش و دارايى ، هر عيبى را مى‏پوشانند و تنگ‏دستى و نادانى ، هر عيبى را آشكار مى‏سازند .

۱۱۰. امام على عليه السلام : آن كه جامه دانش بپوشد ، عيبش از مردم نهان مى‏مانَد .


علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
58

۱۰۵. عنه عليه السلام : العِلمُ حِجابٌ مِنَ الآفاتِ.۱

۱۰۶. عنه عليه السلام - فِي الحِكَمِ المَنسوبَةِ إلَيهِ - : إذا وُضِعَ المَيِّتُ في قَبرِهِ اعتَوَرَتهُ نيرانٌ أربَعٌ ، فَتَجي‏ءُ الصَّلاةُ فَتُطفِئُ واحِدَةً ، ويَجي‏ءُ الصَّومُ فَيُطفِئُ واحِدَةً ، وتَجي‏ءُ الصَّدَقَةُ فَتُطفِئُ واحِدَةً ، ويَجي‏ءُ العِلمُ فَيُطفِئُ الرّابِعَةَ ، ويَقولُ : لَو أدرَكتُهُنَّ لَأَطفَأتُهُنَّ كُلَّهُنَّ ، فَقَرَّ عَيناً ، فَأَنَا مَعَكَ ، ولَن تَرى‏ بُؤساً.۲

۱۰۷. الإمام الباقر عليه السلام - في وَصِيَّتِهِ لِجابِرِ بنِ يَزيدَ الجُعفِيّ - : اِدفَع عَن نَفسِكَ حاضِرَ الشَّرِّ بِحاضِرِ العِلمِ ، وَاستَعمِل حاضِرَ العِلمِ بِخالِصِ العَمَلِ ، وتَحَرَّز في خالِصِ العَمَلِ مِن عَظيمِ الغَفلَةِ بِشِدَّةِ التَّيَقُّظِ ، وَاستَجلِب شِدَّةَ التَّيَقُّظِ بِصِدقِ الخَوفِ ، وَاحذَر خَفِيَّ التَّزَيُّنِ بِحاضِرِ الحَياةِ ، وتَوَقَّ مُجازَفَةَ الهَوى‏ بِدَلالَةِ العَقلِ ، وقِف عِندَ غَلَبَةِ الهَوى‏ بِاستِرشادِ العِلمِ.۳

۱۰۸. الإمام الصادق عليه السلام : العِلمُ جُنَّةٌ.۴

۲ / ۱۱

سِترُ العُيوبِ‏

۱۰۹. رسول اللَّه صلى اللّه عليه و آله : العِلمُ وَالمالُ يَستُرانِ كُلَّ عَيبٍ ، وَالفَقرُ وَالجَهلُ يَكشِفانِ كُلَّ عَيبٍ.۵

۱۱۰. الإمام عليّ عليه السلام : مَن كَساهُ العِلمُ ثَوبَهُ اختَفى‏ عَنِ النّاسِ عَيبُهُ.۶

1.غرر الحكم : ح ۷۲۰ .

2.شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد : ج ۲۰ ص ۳۴۷ ح ۹۷۹ .

3.تحف العقول : ص ۲۸۵ ، بحارالأنوار : ج ۷۸ ص ۱۶۳ ح ۱ .

4.الكافي : ج ۱ ص ۲۶ ح ۲۹ عن المفضّل بن عمر ، تحف العقول : ص ۳۵۶ .

5.الفردوس : ج ۳ ص ۷۱ ح ۴۲۰۰ عن ابن عبّاس ، كنزالعمّال : ج ۱۰ ص ۱۳۴ ح ۲۸۶۶۹ .

6.تحف العقول : ص ۲۱۵ ، بحارالأنوار : ج ۷۸ ص ۵۴ ح ۹۲ .

  • نام منبع :
    علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18634
صفحه از 973
پرینت  ارسال به