569
علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)

۱۲۳۹. پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله : پس از خود ، از سه چيز بر امّتم مى‏ترسم: ستم فرمان‏روايان، ايمان به ستارگان و دروغ پنداشتن قَدَر .

۱۲۴۰. پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله : خداوند ، اين شهر را از شرك ، پاك فرموده است، اگر ستارگان ، آنها را گم‏راه نكنند .

۱۲۴۱. امام على عليه السلام : اى مردم! زنهار از فراگيرى نجوم ، جز آن اندازه كه در خشكى و دريا بدان راهيابى مى‏كنند؛ زيرا نجوم به كهانت ، فرا مى‏خوانَد و منجّم ، چون كاهن است و كاهن ، چون ساحر و ساحر ، چون كافر و كافر ، در آتش است .

۱۲۴۲. امام حسين عليه السلام : پيامبر خدا زمانى كه خيبر را فتح نمود... ، از نُه كار باز داشت : ... و از نگريستن به ستارگان .

۱۲۴۳. امام صادق عليه السلام - در پاسخ غير مسلمانى كه از ايشان ، درباره ستاره‏شناسى پرسيده بود - : دانشى است كه منافعش اندك و زيان‏هايش فراوان است؛ زيرا با آن ، نه مى‏توان مقدورات را دور كرد و نه از محذورات ، حذر كرد . اگر منجّم از بلا خبر دهد ، پرهيز، وى را از سرنوشتش نمى‏رهانَد و اگر به امر خيرى خبر دهد ، نمى‏تواند آن را جلو بيندازد و اگر حادثه بدى برايش پيش بيايد ، نمى‏تواند آن را باز گرداند ، و منجّم ، با اين پندار كه قضاى الهى را از خلقش باز مى‏گردانَد ، در دانشش با خدا ضدّيت مى‏كند .

۱۲۴۴. الخصال - به نقل از نصر بن قابوس - : شنيدم كه امام صادق عليه السلام مى‏فرمايد : «منجّم ، ملعون است و كاهن ، ملعون است ...» .
و فرمود: «منجّم ، چون كاهن است و كاهن ، چون ساحر و ساحر ، چون كافر و كافر ، در آتش است» .


علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
568

۱۲۳۹. عنه صلى اللّه عليه و آله : أخافُ عَلى‏ اُمَّتي بَعدي ثَلاثاً : حَيفُ الأَئِمَّةِ ، وإيمانٌ بِالنُّجومِ ، وتَكذيبٌ بِالقَدَرِ.۱

۱۲۴۰. عنه صلى اللّه عليه و آله : إنَّ اللَّهَ قَد طَهَّرَ هذِهِ القَريَةَ مِنَ الشِّركِ إن لَم تُضِلَّهُمُ النُّجومُ.۲

۱۲۴۱. الإمام عليّ عليه السلام : أيُّهَا النّاسُ ! إيّاكُم وتَعَلُّمَ النُّجومِ ، إلّا ما يُهتَدى‏ بِهِ في بَرٍّ أو بَحرٍ ، فَإِنَّها تَدعو إلَى الكَهانَةِ ، وَالمُنَجِّمُ كَالكاهِنِ ، وَالكاهِنُ كَالسّاحِرِ ، وَالسّاحِرُ كَالكافِرِ ، وَالكافِرُ فِي النّارِ.۳

۱۲۴۲. الإمام الحسين عليه السلام : لَمّا افتَتَحَ رَسولُ اللَّهِ صلى اللّه عليه و آله خَيبَرَ ... نَهى‏ عَن خِصالٍ تِسعَةٍ : ... وعَنِ النَّظَرِ فِي النُّجومِ.۴

۱۲۴۳. الإمام الصادق عليه السلام - في جَوابِ الزِّنديقِ لَمّا قالَ لَهُ : ما تَقولُ في عِلمِ النُّجومِ ؟ - : هُوَ عِلمٌ قَلَّت مَنافِعُهُ وكَثُرَت مَضَرّاتُهُ ، لِأَنَّهُ لا يُدفَعُ بِهِ المَقدورُ ولا يُتَّقى‏ بِهِ المَحذورُ ، إن أخبَرَ المُنَجِّمُ بِالبَلاءِ لَم يُنجِهِ التَّحَرُّزُ مِنَ القَضاءِ ، وإن أخبَرَ هُوَ بِخَيرٍ لَم يَستَطِع تَعجيلَهُ ، وإن حَدَثَ بِهِ سوءٌ لَم يُمكِنهُ صَرفُهُ ، وَالمُنَجِّمُ يُضادُّ اللَّهَ في عِلمِهِ بِزَعمِهِ أنَّهُ يَرُدُّ قَضاءَ اللَّهِ عَن خَلقِهِ.۵

۱۲۴۴. الخصال عن نصر بن قابوس : سَمِعتُ أبا عَبدِ اللَّهِ عليه السلام يَقولُ : المُنَجِّمُ مَلعونٌ ، وَالكاهِنُ‏مَلعونٌ ... .
وقالَ عليه السلام : المُنَجِّمُ كَالكاهِنِ ، وَالكاهِنُ كَالسّاحِرِ ، وَالسّاحِرُ كَالكافِرِ ، وَالكافِرُ فِي النّارِ.۶

1.جامع بيان العلم وفضله : ج ۲ ص ۳۹ عن أبي محجن ، كنزالعمّال : ج ۶ ص ۱۵ ح ۱۴۶۳۲ .

2.مسند أبي يعلى : ج ۶ ص ۱۵۰ ح ۶۶۸۳ ، جامع بيان العلم وفضله : ج ۲ ص ۳۹ كلاهما عن العبّاس بن عبدالمطّلب ، كنزالعمّال : ج ۳ ص ۶۳۶ ح ۸۲۷۴ .

3.نهج البلاغة : الخطبة ۷۹ ، الاحتجاج : ج ۱ ص ۵۶۱ ح ۱۳۶ ، بحارالأنوار : ج ۳۳ ص ۳۶۲ ح ۵۹۶ .

4.الخصال: ص ۴۱۸ ح ۱۰ عن القاسم بن عبدالرحمن الأنصاري عن الإمام الباقر عن أبيه عليهما السلام ، بحارالأنوار : ج ۱۰۳ ص ۴۴ ح ۸ ؛ المعجم الأوسط: ج ۸ ص ۱۳۱ ح ۸۱۸۲ عن أبي هريرة وليس فيه صدره .

5.الاحتجاج : ج ۲ ص ۲۴۲ ، بحارالأنوار : ج ۱۰ ص ۱۸۳ .

6.الخصال : ص ۲۹۷ ح ۶۷ ، بحارالأنوار : ج ۵۸ ص ۲۲۶ ح ۷ .

  • نام منبع :
    علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 17911
صفحه از 973
پرینت  ارسال به