551
علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)

۱۱۹۲. علل الشرائع - به نقل از زراره و محمّد بن مسلم و بُرَيد عجلى - : مردى به امام صادق عليه السلام گفت : پسرى دارم كه دوست دارد از حلال و حرام از تو بپرسد . [ آيا اين‏چنين نيست كه ]از چيزهايى كه به كارش نمى‏آيد ، مى‏پرسد؟
فرمود : «آيا مردم از چيزى برتر از حلال و حرام مى‏پرسند؟».

ب - آنچه آموختنش شايسته است‏

۵ / ۴

خودشناسى‏

۱۱۹۳. امام على عليه السلام : شناخت خود ، سودمندترينِ دو شناخت‏۱ است .

۱۱۹۴. امام على عليه السلام : برترين شناخت ، شناخت انسان به خويشتن است .

۱۱۹۵. امام على عليه السلام : برترين حكمت ، شناخت انسان به خويشتن و اندازه خود را نگاه داشتن است .

۱۱۹۶. امام على عليه السلام : غايت شناخت ، اين است كه آدمى خود را بشناسد .

۱۱۹۷. امام على عليه السلام : شناخت خود ، سودمندترين شناخت است .

۱۱۹۸. امام على عليه السلام : برترين خرد ، شناخت آدمى به خويش است . هركه خود را شناخت ، خرد ورزيد و هركه نشناخت ، گم‏راه شد .

۱۱۹۹. امام على عليه السلام : در شناخت انسان ، همين بس كه خود را بشناسد .

1.در حديث شماره ۱۱۶۲ آمد كه خداشناسى «برترينِ دو دانش» است و در اين حديث مى‏خوانيم كه «خودشناسى، سودمندترينِ دو شناخت است». احاديث شماره ۱۲۰۹ ، ۱۲۱۰ ، ۱۲۱۱ در واقع ، جمع‏بندى ميان آن دو روايت است ، بدين معنا كه خودشناسى ، ملازم خداشناسى است .


علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
550

۱۱۹۲. علل الشرائع عن زرارة ومحمّد بن مسلم وبريد العجليّ : قالَ رَجُلٌ لِأَبي عَبدِاللَّهِ عليه السلام : إنَّ لِيَ ابناً قَد أحَبَّ أن يَسأَلَكَ عَن حَلالٍ وحَرامٍ ، لا يَسأَلُكَ عَمّا لا يَعنيهِ ؟
فَقالَ : وهَل يَسأَلُ النّاسُ عَن شَي‏ءٍ أفضَلَ مِنَ الحَلالِ وَالحَرامِ ؟ !۱

ب - ما يَنبَغي تَعَلُّمُهُ‏

۵ / ۴

مَعرِفَةُ النَّفسِ‏

۱۱۹۳. الإمام عليّ عليه السلام : المَعرِفَةُ بِالنَّفسِ أنفَعُ المَعرِفَتَينِ.۲

۱۱۹۴. عنه عليه السلام : أفضَلُ المَعرِفَةِ مَعرِفَةُ الإِنسانِ نَفسَهُ.۳

۱۱۹۵. عنه عليه السلام : أفضَلُ الحِكمَةِ مَعرِفَةُ الإِنسانِ نَفسَهُ ووُقوفُهُ عِندَ قَدرِهِ.۴

۱۱۹۶. عنه عليه السلام : غايَةُ المَعرِفَةِ أن يَعرِفَ المَرءُ نَفسَهُ.۵

۱۱۹۷. عنه عليه السلام : مَعرِفَةُ النَّفسِ أنفَعُ المَعارِفِ.۶

۱۱۹۸. عنه عليه السلام : أفضَلُ العَقلِ مَعرِفَةُ الإِنسانِ نَفسَهُ ، فَمَن عَرَفَ نَفسَهُ عَقَلَ ، ومَن جَهِلَها ضَلَّ.۷

۱۱۹۹. عنه عليه السلام : كَفى‏ بِالمَرءِ مَعرِفَةً أن يَعرِفَ نَفسَهُ.۸

1.علل الشرائع : ص ۳۹۴ ص ۱۰ ، المحاسن : ج ۱ ص ۳۵۹ ح ۷۶۸ عن يونس بن يعقوب عن أبيه ، بحارالأنوار : ج ۱ ص ۲۱۳ ح ۹ .

2.غرر الحكم : ح ۱۶۷۵ .

3.غرر الحكم : ح ۲۹۳۵ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۱۱۸ ح ۲۶۳۸ .

4.غرر الحكم : ح ۳۱۰۵ .

5.غرر الحكم : ح ۶۳۶۵ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۳۴۸ ح ۵۹۱۱ .

6.غرر الحكم : ح ۹۸۶۵ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۴۸۶ ح ۸۹۹۰ وفيه «أكمل» بدل «أنفع» .

7.غرر الحكم : ح ۳۲۲۰ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۱۱۵ ح ۲۵۵۷ وفيه «المرء بنفسه» بدل «الإنسان نفسه» .

8.غرر الحكم : ح ۷۰۳۶ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۳۸۶ ح ۶۵۴۰ .

  • نام منبع :
    علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 17637
صفحه از 973
پرینت  ارسال به