473
علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)

۱۰۴۲. پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله : كسى كه ساعتى بر خوارى فرا گرفتن شكيب نورزد ، همواره در خوارى نادانى باقى مى‏ماند .

۱۰۴۳. امام على عليه السلام : بر دانشجوست كه خود را به جستجوى دانش ، عادت دهد و از فرا گرفتن آن ، ملول نگردد و آنچه را فرا گرفته ، بسيار نشمارد .

۱۰۴۴. امام على عليه السلام : كسى كه خود را به فراگيرى دانشْ عادت ندهد ، گوى سبقت را نخواهد ربود .

۱۰۴۵. امام على عليه السلام - در اشعار منسوب به ايشان - :
اگر اين دانش با آرزو به دست مى‏آمد/نادانى در زمين باقى نمى‏ماند .
بكوش و تنبلى مكن و غافل مباش/كه ندامت فرجامين، از آنِ كسى است كه تنبلى كرده است .

۳ / ۱۷

پرهيزگارى‏

۱۰۴۶. پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله : آن كه در فراگيرىِ دانش پرهيزگارى نورزد ، خداوند ، به يكى از اين سه چيز مبتلايش مى‏كند : يا او را در جوانى مى‏ميرانَد يا وى را در روستاها مى‏افكند و يا به خدمت پادشاه مبتلا مى‏گردانَد .

۱۰۴۷. امام على عليه السلام - در حكمت‏هاى منسوب به ايشان - : دانش ، رنگ جان است و رنگ بر چيزى چيره نمى‏شود ، مگر آن كه از هر آلودگى‏اى پاكيزه گردد .

۱۰۴۸. امام على عليه السلام - در حكمت‏هاى منسوب به ايشان - : هرگاه دانش و خير خواستى ، ابزار نادانى و شر را از دستت بگذار كه زرگر ، آماده زرگرى نمى‏شود ، مگر آن كه ابزار كشاورزى را از دست خود بگذارد .


علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
472

۱۰۴۲. رسول اللَّه صلى اللّه عليه و آله : مَن لَم يَصبِر عَلى‏ ذُلِّ التَّعَلُّمِ ساعَةً ، بَقِيَ في ذُلِّ الجَهلِ أبَداً.۱

۱۰۴۳. الإمام عليّ عليه السلام : عَلَى المُتَعَلِّمِ أن يُدئِبَ نَفسَهُ في طَلَبِ العِلمِ ، ولا يَمَلَّ مِن تَعَلُّمِهِ ، ولا يَستَكثِرَ ما عَلِمَ.۲

۱۰۴۴. عنه عليه السلام : مَن لَم يُدئِب نَفسَهُ فِي اكتِسابِ العِلمِ ، لَم يُحرِز قَصَباتِ السَّبقِ.۳

۱۰۴۵. الإمام عليّ عليه السلام - فِي الدّيوانِ المَنسوبِ إلَيهِ - :
لَو كانَ هذَا العِلمُ يَحصُلُ


بِالمُنى‏ما كانَ يَبقى‏ فِي البَرِيَّةِ جاهِلُ اِجهَد ولا تَكسَل ولا تَكُ غافِلاً
فَنَدامَةُ العُقبى‏ لِمَن يَتَكاسَلُ‏۴

۳ / ۱۷

الوَرَع‏

۱۰۴۶. رسول اللَّه صلى اللّه عليه و آله : مَن لَم يَتَوَرَّع في تَعَلُّمِهِ ابتَلاهُ اللَّهُ بِأَحَدِ ثَلاثَةِ أشياءَ : إمّا يُميتُهُ في شَبابِهِ ، أو يوقِعُهُ فِي الرَّساتيقِ‏۵ ، أو يَبتَليهِ بِخِدمَةِ السُّلطانِ.۶

۱۰۴۷. الإمام عليّ عليه السلام - فِي الحِكَمِ المَنسوبَةِ إلَيهِ - : العِلمُ صِبغُ‏النَّفسِ ، ولَيسَ يَفوقُ صِبغُ الشَّي‏ءِ حَتّى‏ يَنظُفَ مِن كُلِّ دَنَسٍ.۷

۱۰۴۸. عنه عليه السلام - أيضاً - : إذا أرَدتَ العِلمَ وَالخَيرَ فَانفُض عَن يَدِكَ أداةَ الجَهلِ وَالشَّرِّ ، فَإِنَّ الصّائِغَ لا يَتَهَيَّأُ لَهُ الصِّياغَةُ إلّا إذا ألقى‏ أداةَ الفِلاحَةِ عَن يَدِهِ.۸

1.عوالي اللآلي : ج ۱ ص ۲۸۵ ح ۱۳۵ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۴۲۸ ح ۷۲۶۲ وفيه «مضض» بدل «ذل» ، بحارالأنوار : ج ۱ ص ۱۷۷ ح ۵۰ .

2.غرر الحكم : ح ۶۱۹۷ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۳۲۸ ح ۶۵۳۵ .

3.غرر الحكم : ح ۹۲۴۵ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۴۵۸ ح ۸۲۹۰ وفيه «يذب» بدل «يدئب» .

4.الديوان المنسوب إلى الإمام عليّ عليه السلام : ص ۴۴۲ الرقم ۳۴۲

5.الرُّستاق : فارسي معرّب ، والجمع رساتيق وهي السواد (لسان العرب : ج ۱۰ ص ۱۱۶) . والسواد : القرى‏ .

6.آداب المتعلّمين: ص ۱۲۷ ح ۵۳ ، معاني الأخبار : ص ۳۹۱ ح ۱۰۹۲ نحوه .

7.شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد : ج ۲۰ ص ۲۶۸ ح ۱۱۰ .

8.شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد : ج ۲۰ ص ۳۰۷ ح ۵۱۳ .

  • نام منبع :
    علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 17683
صفحه از 973
پرینت  ارسال به