465
علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)

۱۰۲۶. امام على عليه السلام : حكمت ، گم‏شده مؤمن است . آن را مى‏جويد ، هرچند در دست فرومايگان باشد .

۱۰۲۷. امام كاظم عليه السلام : بدانيد كه سخن حكيمانه ، گم‏شده مؤمن است . پس دانش را ، پيش از آن كه از ميان برداشته شود ، فرا گيريد ، و از ميان رفتن آن ، به رفتن دانشمندانتان از ميان شماست .

۱۰۲۸. امام زين العابدين عليه السلام : از اين كه مرواريد گران‏بها را از ميان زباله‏دانى پست برگيرى ، دريغ مكن كه پدرم برايم روايت كرد و فرمود : «از اميرمؤمنان عليه السلام شنيدم كه مى‏فرمود : "سخن حكيمانه ، در پى جايگاه اصلى‏اش آن قدر در سينه منافق بالا و پايين مى‏رود ، تا آن را بر زبان بياورد و مؤمن بشنود ؛ چرا كه وى شايسته آن و بدان سزاوارتر است . پس آن را مى‏رُبايد"» .

۱۰۲۹. مصباح الشريعة- در آنچه به امام صادق عليه السلام نسبت داده است - : حكيمان گفته‏اند : حكمت را از دهان‏هاى ديوانگان [ هم‏] بگير .

۱۰۳۰. عيسى عليه السلام : حق را از اهل باطل بگيريد و باطل را از اهل حق مگيريد . ناقدان (جداكنندگان سره از ناسره) سخن باشيد كه بسى گم‏راهى با آيه‏اى از كتاب خدا زينت داده مى‏شود؛ همان گونه كه درهم مسين را با نقره ، اندود مى‏كنند ؛ به ظاهر يكى مى‏نمايند ، ولى بينايان ، آن را مى‏آزمايند و تشخيص مى‏دهند .

۱۰۳۱. عيسى عليه السلام - به حواريان فرمود - : «به حق مى‏گويم براى شما ؛ اگر چراغى را كه با قطران‏۱ مى‏سوزد ، در شبى تاريك بيابيد ، از پرتو آن روشنى مى‏گيريد و بوى بدش ، مانع استفاده شما نمى‏شود . همين گونه ، سزاست كه حكمت را از هركس كه پيش او يافتيد ، بگيريد و بى‏علاقگى او مانع شما نشود» .

1.قطران ، روغنى سيّال است كه از گياه و يا از زغال سنگ گرفته مى‏شود و در قديم ، براى برافروختن آتش به منظور روشنايى و يا استفاده‏هاى ديگر به كار مى‏بردند (ر.ك : لغت‏نامه دهخدا : ذيل «قطران») .


علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
464

۱۰۲۶. عنه عليه السلام : الحِكمَةُ ضالَّةُ المُؤمِنِ يَطلُبُها ولَو في أيدِي الشَّرَطِ۱ .۲

۱۰۲۷. الإمام الكاظم عليه السلام اِعلَموا أنَّ الكَلِمَةَ مِنَ الحِكمَةِ ضالَّةُ المُؤمِنِ ، فَعَلَيكُم بِالعِلمِ قَبلَ أن يُرفَعَ ، ورَفعُهُ غَيبَةُ عالِمِكُم بَينَ أظهُرِكُم.۳

۱۰۲۸. الإمام زين العابدين عليه السلام : لا تُحَقِّرِ اللُّؤلُؤَةَ النَّفيسَةَ أن تَجتَلِبَها مِنَ الكِبَا۴ الخَسيسَةِ ، فَإِنَّ أبي حَدَّثَني قالَ : سَمِعتُ أميرَالمُؤمِنينَ عليه السلام يَقولُ : إنَّ الكَلِمَةَ مِنَ الحِكمَةِ تَتَلَجلَجُ في صَدرِ المُنافِقِ نُزوعاً إلى‏ مَظانِّها حَتّى‏ يَلفِظَ بِها فَيَسمَعَهَا المُؤمِنُ فَيَكونَ أحَقَّ بِها وأهلَها فَيَلقَفَها.۵

۱۰۲۹. مصباح الشريعة - فيما نَسَبَهُ إلَى الإمامِ الصّادِقِ عليه السلام - : قالَ الحُكَماءُ : خُذِ الحِكمَةَ مِن أفواهِ المَجانينِ.۶

۱۰۳۰. عيسى‏ عليه السلام : خُذُوا الحَقَّ مِن أهلِ الباطِلِ ، ولا تَأخُذُوا الباطِلَ مِن أهلِ الحَقِّ ، كونوا نُقّادَ الكَلامِ ، فَكَم مِن ضَلالَةٍ زُخرِفَت بِآيَةٍ مِن كِتابِ اللَّهِ كَما زُخرِفَ الدِّرهَمُ مِن نُحاسٍ بِالفِضَّةِ المُمَوَّهَةِ ! النَّظَرُ إلى‏ ذلِكَ سَواءٌ ، وَالبُصَراءُ بِهِ خُبَراءُ.۷

۱۰۳۱. عنه عليه السلام - لِلحَوارِيّينَ - : بِحَقٍّ أقولُ لَكُم ؛ لَو وَجَدتُم سِراجاً يَتَوَقَّدُ بِالقَطِرانِ في لَيلَةٍ مُظلِمَةٍ لَاستَضَأتُم بِهِ ولَم يَمنَعكُم مِنهُ ريحُ نَتنِهِ ، كَذلِكَ يَنبَغي لَكُم أن تَأخُذُوا الحِكمَةَ مِمَّن وَجَدتُموها مَعَهُ ولا يَمنَعَكُم مِنهُ سوءُ رَغبَتِهِ فيها.۸

1.الشَّرَط : الدُّونُ من الناس ، والأشراط : الأرذال (لسان العرب: ج ۷ ص ۳۳۱) .

2.جامع بيان العلم وفضله : ج ۱ ص ۱۰۱ .

3.تحف العقول : ص ۳۹۴ و ص ۵۰۲ نحوه ، بحارالأنوار : ج ۱ ص ۱۴۸ .

4.الكِبا - بالكسر والقصر - : الكُناسة (النهاية: ج ۴ ص ۱۴۶) .

5.الأمالي للطوسي : ص ۶۲۵ ح ۱۲۹۱ عن حمران بن أعين وراجع: المحاسن : ج ۱ ص ۳۶۰ ح ۷۷۴ والاُصول الستّة عشر : ص ۶۸ وبحارالأنوار : ج ۲ ص ۹۶ ح ۳۹ .

6.مصباح الشريعة : ص ۳۹۸ ، بحارالأنوار : ج ۱۰۰ ص ۸۴ ح ۵۳ .

7.المحاسن : ج ۱ ص ۳۵۹ ح ۷۶۹ ، بحارالأنوار : ج ۲ ص ۹۶ ح ۳۹ .

8.تحف العقول : ص ۳۹۲ عن الإمام الكاظم عليه السلام و ص ۵۰۸ ، بحارالأنوار : ج ۱ ص ۱۴۵ وراجع: المحاسن : ج ۱ ص ۳۶۰ ح ۷۷۲ .

  • نام منبع :
    علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 17979
صفحه از 973
پرینت  ارسال به