453
علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)

۹۸۲. امام صادق عليه السلام - به مفضّل بن عمر - : بنويس و دانشت را در ميان برادرانت پراكنده ساز و هنگام مرگ ، كتاب‏هايت را براى پسرانت به ارث بگذار ، كه روزگارى آشفته بر مردم مى‏آيد كه در آن جز به كتاب‏هايشان انس نمى‏گيرند .

۳ / ۹

پرسيدن‏

۹۸۳. پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله : دانش ، گنجينه و كليد آن ، پرسش است . پس خدا رحمتتان كند ، بپرسيد كه به چهار كس ، پاداش داده مى‏شود : پرسشگر ، گوينده ، شنونده و دوستدار آنها .

۹۸۴. امام صادق عليه السلام : نزد پيامبر خدا از مردى مجروح سخن گفتند كه جنابت به او دست داده و به او فرمان داده بودند غسل كند و او غسل كرده و از سرما خشكش زده و مُرده بود . پيامبر خدا فرمود : «خدا آنهايى را كه او را كشتند ، بكُشد ! چاره درماندگى ، پرسيدن است» .

۹۸۵. امام على عليه السلام : پرسيدن ، پوشش عيب‏هاست .

۹۸۶. امام على عليه السلام : آن كه پرسيد ، دانست .


علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
452

۹۸۲. عنه عليه السلام - لِلمُفَضَّلِ بنِ عُمَر - : اُكتُب وبُثَّ عِلمَكَ في إخوانِكَ ، فَإِن مُتَّ فَأَورِث كُتُبَكَ بَنيكَ ؛ فَإِنَّهُ يَأتي عَلَى النّاسِ زَمانُ هَرجٍ لا يَأنَسونَ فيهِ إلّا بِكُتُبِهِم.۱

۳ / ۹

السُّؤال‏

۹۸۳. رسول اللَّه صلى اللّه عليه و آله : العِلمُ خَزائِنُ ومِفتاحُهَا السُّؤالُ ، فَاسأَلوا رَحِمَكُمُ اللَّهُ ، فَإِنَّهُ تُؤجَرُ أربَعَةٌ : السّائِلُ ، وَالمُتَكَلِّمُ ، وَالمُستَمِعُ ، وَالمُحِبُّ لَهُم.۲

۹۸۴. الإمام الصادق عليه السلام : إنَّ النَّبِيَّ صلى اللّه عليه و آله ذُكِرَ لَهُ أنَّ رَجُلًا أصابَتهُ جَنابَةٌ عَلى‏ جُرحٍ كانَ بِهِ ، فَاُمِرَ بِالغُسلِ فَاغتَسَلَ فَكُزَّ۳ فَماتَ . فَقالَ رَسولُ اللَّهِ صلى اللّه عليه و آله : قَتَلوهُ ، قَتَلَهُمُ اللَّهُ ، إنَّما كانَ دَواءُ العِيِّ السُّؤالَ.۴

۹۸۵. الإمام عليّ عليه السلام : المَسأَلَةُ خِباءُ۵ العُيوبِ.۶

۹۸۶. عنه عليه السلام : مَن سَأَلَ عَلِمَ.۷

1.الكافي: ج ۱ ص ۵۲ ح ۱۱، منية المريد: ص ۳۴۱، كشف المحجّة: ص ۸۴ كلّها عن المفضّل بن‏عمر ، بحارالأنوار: ج ۲ ص ۱۵۰ ح ۲۷.

2.تحف العقول: ص ۴۱، الخصال: ص ۲۴۵ ح ۱۰۱ عن‏السكوني‏عن الإمام الصادق‏والإمام الباقر عليهما السلام ، كنز الفوائد: ج ۲ ص ۱۰۷، بحارالأنوار : ج ۱ ص ۱۹۶ ح ۱ ؛ سنن الدارمي : ج ۱ ص ۱۴۴ ح ۵۵۵ عن ابن شهاب ، حلية الأولياء : ج ۳ ص ۱۹۲ وفيه «المعلّم» بدل «المتكلّم» و «المجيب» بدل «المُحبّ» .

3.كُزَّ الرجل فهو مكزوز : إذا تقبَّض من البرد (الصحاح: ج ۳ ص ۸۹۳) .

4.الكافي : ج ۳ ص ۶۸ ح ۴ عن جعفر بن إبراهيم الجعفري و ح ۵ عن محمّد بن سكين و ج ۱ ص ۴۰ ح ۱ عن ابن أبي عمير عن بعض أصحابنا ؛ سنن ابن ماجة : ج ۱ ص ۱۸۹ ح ۵۷۲ عن ابن عبّاس ، مسند أبي يعلى : ج ۳ ص ۳۶ ح ۲۴۱۵ ، التاريخ الكبير : ج ۸ ص ۲۸۸ ح ۳۰۲۷ كلاهما عن ابن عبّاس وكلّها نحوه وراجع: الفردوس : ج ۱ ص ۳۴۳ ح ۱۳۷۱ .

5.خَبَأتُ الشي‏ءَ : سَتَرتُه (المصباح المنير : ص ۱۶۳) .

6.نهج البلاغة : الحكمة ۶ ، روضة الواعظين : ص ۴۱۳ .

7.غرر الحكم : ح ۷۶۶۵ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۴۵۱ ح ۸۰۳۵ .

  • نام منبع :
    علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 19280
صفحه از 973
پرینت  ارسال به