447
علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)

۹۶۳. امام زين العابدين عليه السلام : حقّ دانش آن است كه با پوشاندن لذّت‏ها و راندن شهوت‏ها دلت را براى آن ، فارغ سازى و ذهنت را آماده و گوشت را ياددارنده و هوشت را تيز كنى .

۹۶۴. امام زين العابدين عليه السلام - در رسالة الحقوق - : و امّا حقّ مربّى تو آن است كه او را بزرگ بدارى و در آنچه از دانش كه به او نيازمندى ، او را بر خودت يارى دهى؛ به اين گونه كه با ترك لذّت‏ها و كاستن شهوت‏ها، خردت را براى آن فارغ و فهمت را حاضر و دلت را پاك و ديده‏ات را روشن سازى .

ر . ك : ص ۷۹۷ ح ۱۸۰۰ .

۳ / ۵

فهم‏

۹۶۵. پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله : همّت دانشمندان ، فهم است و همّت كم‏خردان ، نقل .

۹۶۶. امام على عليه السلام : بر شما باد فهم ، نه نقل !

۹۶۷. امام باقر عليه السلام : با فهم روايت‏ها ، مؤمن به بالاترين درجه ايمان پر مى‏كشد .

۹۶۸. امام صادق عليه السلام : يك حديث بدانى ، بهتر از آن است كه هزار حديث [براى ديگرى ]بخوانى .

۹۶۹. مسند ابن حنبل‏- به نقل از ابو عبد الرحمان - : هر كدام از اصحاب پيامبر صلى اللّه عليه و آله كه به ما قرائت قرآن مى‏آموختند ، به ما مى‏گفتند كه آنان ، قرائت ده آيه را از پيامبر خدا فرا مى‏گرفتند و تا آنچه در اين ده آيه از علم و عمل بود ، نمى‏دانستند ، قرائت ده آيه ديگر را آغاز نمى‏كردند .


علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
446

۹۶۳. الإمام زين العابدين عليه السلام : حَقُّ العِلمِ أن تُفَرِّغَ لَهُ قَلبَكَ ، وتُحَضِّرَ ذِهنَكَ ، وتُذَكِّرَ لَهُ سَمعَكَ ، وتَشتَحِذَ۱ لَهُ فِطنَتَكَ ؛ بِسَترِ اللَّذّاتِ ورَفضِ الشَّهَواتِ.۲

۹۶۴. عنه عليه السلام - في رِسالَةِ الحُقوقِ - : وأمّا حَقُّ سائِسِكَ بِالعِلمِ فَالتَّعظيمُ لَهُ ... وَالمَعونَةُ لَهُ عَلى‏ نَفسِكَ فيما لا غِنى‏ بِكَ عَنهُ مِنَ العِلمِ ، بِأَن تُفَرِّغَ لَهُ عَقلَكَ ، وتُحَضِّرَهُ فَهمَكَ ، وتُزَكِّيَ لَهُ قَلبَكَ ، وتُجَلِّيَ لَهُ بَصَرَكَ ؛ بِتَركِ اللَّذّاتِ ونَقصِ الشَّهَواتِ.۳

راجع : ص ۷۹۶ ح ۱۸۰۰ .

۳ / ۵

الدراية

۹۶۵. رسول اللَّه صلى اللّه عليه و آله : إنَّ العُلَماءَ هِمَّتُهُمُ الدِّرايَةُ ، وإنَّ السُّفَهاءَ هِمَّتُهُمُ الرِّوايَةُ.۴

۹۶۶. الإمام عليّ عليه السلام : عَلَيكُم بِالدِّراياتِ لا بِالرِّواياتِ.۵

۹۶۷. الإمام الباقر عليه السلام : بِالدِّراياتِ لِلرِّواياتِ يَعلُو المُؤمِنُ إلى‏ أقصى‏ دَرَجاتِ الإِيمانِ.۶

۹۶۸. الإمام الصادق عليه السلام : حَديثٌ تَدريهِ خَيرٌ مِن ألفِ حَديثٍ تَرويهِ.۷

۹۶۹. مسند ابن حنبل عن أبي عبد الرّحمن : حَدَّثَنا مَن كانَ يُقرِئُنا مِن أصحابِ النَّبِيِّ صلى اللّه عليه و آله ، أنَّهُم كانوا يَقتَرِئونَ مِن رَسولِ اللَّهِ صلى اللّه عليه و آله عَشرَ آياتٍ ، فَلا يَأخُذونَ فِي العَشرِ الاُخرى‏ حَتّى‏ يَعلَموا ما في هذِهِ مِن العِلمِ وَالعَمَلِ.۸

1.شحذتُ الحديدة : أحْدَدتُها (المصباح المنير : ص ۳۰۶) .

2.إحقاق الحقّ : ج ۱۲ ص ۱۱۷ نقلاً عن كتاب السعادة والإسعاد .

3.تحف العقول : ص ۲۶۰ ، بحارالأنوار : ج ۷۴ ص ۱۳ ح ۱ .

4.تفسير القرطبي : ج ۱ ص ۴۱ ؛ كنز الفوائد : ج ۲ ص ۳۱ عن الإمام عليّ عليه السلام ، بحارالأنوار : ج ۲ ص ۱۶۰ ح ۱۳ .

5.كنز الفوائد : ج ۲ ص ۳۱ ، مستطرفات السرائر : ص ۱۵۰ ح ۵ عن الإمام الصادق عليه السلام ، بحارالأنوار : ج ۲ ص ۲۰۶ ح ۹۷ .

6.معاني الأخبار : ج ۱ ص ۲ عن بريد الرزّاز عن الإمام الصادق عليه السلام ، الاُصول الستّة عشر : ص ۳ عن زيد الزرّاد عن الإمام الصادق عنه عليهما السلام ، بحارالأنوار : ج ۱ ص ۱۰۶ ح ۲ .

7.معاني الأخبار : ج ۲ ص ۳ عن إبراهيم الكرخي ، مستطرفات السرائر : ص ۱۴۹ ح ۴ وفيه «خبر» بدل «حديث» ، بحارالأنوار : ج ۲ ص ۱۸۴ ح ۵ .

8.مسند ابن حنبل : ج ۹ ص ۱۲۶ ح ۲۳۵۴۱ ، كنزالعمّال : ج ۲ ص ۳۴۷ ح ۴۲۱۵ ؛ منية المريد: ص ۳۶۸ وراجع: تفسير القرطبي: ج ۱ ص ۳۹ وتفسير ابن كثير : ج ۱ ص ۱۳ .

  • نام منبع :
    علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18283
صفحه از 973
پرینت  ارسال به