نكتههايى درباره برترى دانش بر عبادت
۱ . كدام دانش و كدام عبادت ؟
در فصل پنجم خواهد آمد كه فراگيرى هر گونه دانشى، از نظر فقهى ، تابع يكى از احكام پنجگانه است و بر اين اساس ، دانش به: واجب ، حرام ، مستحب ، مكروه و مباح تقسيم مىشود . اگر هر چه را كه صورت عبادت دارد ، به مفهوم عام آن، داراى احكام پنجگانه بدانيم ، حالتهاى تزاحم «تعلّم» و «تعبّد»، از لحاظ عقلى به ۲۵ مورد خواهد رسيد . از اين رو ، نخستين مسئله در مقام ترجيح دانش بر عبادت ، اين است كه كدام علم بر كدام عبادت رجحان دارد ؟
تأمّل در متن احاديثى كه دانش را بر عبادت ترجيح مىدهند ، به روشنى نشان مىدهد كه منظور ، ترجيح تعلّم واجب و يا مستحب بر عبادتهاى مستحب است . البته فاصله فضيلت تعلّم واجب و تعبّد مستحب ، قابل مقايسه با فاصله تعلّم مستحب و تعبّد مستحب نيست و شايد احاديثى كه فضائل شگفتانگيزى را در تبيين فضيلت دانش بر عبادت مطرح كردهاند ، ناظر به اين صورت از تزاحماند۱ .