411
علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)

۸۸۸. امام على عليه السلام : در مسجد پيامبر صلى اللّه عليه و آله نشسته بودم كه ابو ذر وارد شد و گفت : اى پيامبر خدا ! نزد شما شركت در تشييع جنازه عابد محبوب‏تر است يا حضور در مجلس علم؟
پيامبر فرمود : «اى ابو ذر! نزد خدا ، ساعتى در مجلس علم نشستن ، محبوب‏تر از هزار تشييع جنازه شهيد است و نزد خدا ، ساعتى در مجلس علم نشستن ، محبوب‏تر از هزار شب شب‏زنده‏دارى است كه در هر شب ، هزار ركعت نماز خوانده شود و نزد خدا ، ساعتى در مجلس علم نشستن ، محبوب‏تر از شركت در هزار غزوه‏۱ و خواندن همه قرآن است» .
ابوذر گفت : اى پيامبر خدا ! آيا گفت و شنود علمى از خواندن همه قرآن بهتر است؟
پيامبر فرمود : «نزد خدا ، اى ابوذر! ساعتى در مجلس علم نشستن ، محبوب‏تر از دوازده هزار بار خواندن همه قرآن است . همواره ، گفت و شنود علمى داشته باشيد كه با علم ، حلال را از حرام ، باز مى‏شناسيد .
اى ابو ذر! ساعتى در مجلس علم نشستن براى تو از عبادت يك سال ، كه روزهايش را روزه و شب‏هايش را زنده بدارى ، بهتر است» .

۸۸۹. امام على عليه السلام : جستجوى دانش ، برتر از عبادت است . خداوند عزّ و جلّ فرموده است : «از ميان بندگان خداوند ، تنها دانشمندان از خدا بيم دارند»
.

۸۹۰. روضة الواعظين : برخى از صحابيان روايت كرده‏اند كه مردى از انصار ، نزد پيامبر صلى اللّه عليه و آله آمد و گفت : اى پيامبر خدا ! هنگامى كه تشييع جنازه و حضور در مجلس علمى با هم پيش آمد ، حضورم را در كدام يك بيشتر دوست دارى؟
پيامبر خدا فرمود : «اگر براى جنازه ، كسى هست كه آن را تشييع كند و به خاك بسپارد ، حضور در مجلس دانشمند ، برتر از شركت در هزار تشييع جنازه و عيادت هزار بيمار و هزار شب زنده‏دارى و هزار روز روزه‏دارى و هزار درهم صدقه دادن به فقيران و هزار حجّ مستحبّى و هزار بار با مال و جان جهاد كردن در راه خدا ، جز جهاد واجب است . اين حضورها كجا و حضور در محضر دانشمند كجا ؟ آيا نمى‏دانى كه خداوند ، با دانش ، اطاعت و عبادت مى‏شود و نيكى دنيا و آخرت با دانش است و بدى دنيا و آخرت با نادانى؟» .

1.غزوه : پيكار همراه پيامبر خدا .


علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
410

۸۸۸. الإمام عليّ عليه السلام : بَينَما أنَا جالِسٌ في مَسجِدِ النَّبِيِّ صلى اللّه عليه و آله إذ دَخَلَ أبو ذَرٍّ فَقالَ : يا رَسولَ اللَّهِ ، جَنازَةُ العابِدِ أحَبُّ إلَيكَ أم مَجلِسُ العِلمِ ؟ فَقالَ رَسولُ اللَّهِ صلى اللّه عليه و آله : يا أبا ذَرٍّ ، الجُلوسُ ساعَةً عِندَ مُذاكَرَةِ العِلمِ أحَبُّ إلَى اللَّهِ مِن ألفِ جَنازَةٍ مِن جَنائِزِ الشُّهَداءِ ، وَالجُلوسُ سَاعَةً عِندَ مُذاكَرَةِ العِلمِ أحَبُّ إلَى اللَّهِ مِن قِيامِ ألفِ لَيلَةٍ يُصَلّى‏ في كُلِّ لَيلَةٍ ألفُ رَكعَةٍ ، وَالجُلوسُ ساعَةً عِندَ مُذاكَرَةِ العِلمِ أحَبُّ إلَى اللَّهِ مِن ألفِ غَزوَةٍ وقِراءَةِ القُرآنِ كُلِّهِ .
قالَ : يا رَسولَ اللَّهِ ، مُذاكَرَةُ العِلمِ خَيرٌ مِن قِراءَةِ القُرآنِ كُلِّهِ ؟ !
فَقالَ رَسولُ اللَّهِ صلى اللّه عليه و آله : يا أبا ذَرٍّ ، الجُلوسُ ساعَةً عِندَ مُذاكَرَةِ العِلمِ أحَبُّ إلَى اللَّهِ مِن قِراءَةِ القُرآنِ كُلِّهِ اثنَي عَشَرَ ألفَ مَرَّةٍ ، عَلَيكُم بِمُذاكَرَةِ العِلمِ ، فَإِنَّ بِالعِلمِ تَعرِفونَ الحَلالَ مِنَ الحَرامِ ...
يا أبا ذَرٍّ ، الجُلوسُ ساعَةً عِندَ مُذاكَرَةِ العِلمِ خَيرٌ لَكَ مِن عِبادَةِ سَنَةٍ صِيامِ نَهارِها وقِيامِ لَيلِها.۱

۸۸۹. عنه عليه السلام : طَلَبُ العِلمِ أفضَلُ مِنَ العِبادَةِ ، قالَ اللَّهُ عزّ و جلّ : «إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَؤُا»۲ .۳

۸۹۰. روضة الواعظين : رَوى‏ بَعضُ الصَّحابَةِ : جاءَ رَجُلٌ مِنَ الأَنصارِ إلَى النَّبِيِّ صلى اللّه عليه و آله ، فَقالَ : يا رَسولَ اللَّهِ ، إذا حَضَرَت جَنازَةٌ أو حَضَرَ مَجلِسُ عالِمٍ ، أيُّهُما أحَبُّ إلَيكَ أن أشهَدَ؟
فَقالَ رَسولُ اللَّهِ صلى اللّه عليه و آله : إن كانَ لِلجَنازَةِ مَن يَتبَعُها ويَدفِنُها فَإِنَّ حُضورَ مَجلِسِ العالِمِ أفضَلُ مِن حُضورِ ألفِ جَنازَةٍ ، ومِن عِيادَةِ ألفِ مَريضٍ ، ومِن قِيامِ ألفِ لَيلَةٍ ، ومِن صِيامِ ألفِ يَومٍ ، ومِن ألفِ دِرهَمٍ يُتَصَدَّقُ بِها عَلَى المَساكينِ ، ومِن ألفِ حَجَّةٍ سِوَى الفَريضَةِ ، ومِن ألفِ غَزوَةٍ سِوَى الواجِبِ تَغزوها في سَبيلِ اللَّهِ بِمالِكَ ونَفسِكَ .
وأينَ تَقَعُ هذِهِ المَشاهِدُ مِن مَشهَدِ عالِمٍ ! أما عَلِمتَ أنَّ اللَّهَ يُطاعُ بِالعِلمِ ويُعبَدُ بِالعِلمِ ، وخَيرُ الدُّنيا وَالآخِرَةِ مَعَ العِلمِ ، وشَرُّ الدُّنيا وَالآخِرَةِ مَعَ الجَهلِ ؟ !۴

1.جامع الأخبار : ص ۱۰۹ ح ۱۹۵ .

2.فاطر : ۲۸ .

3.بحارالأنوار : ج ۶۹ ص ۸۰ ح ۲۹ نقلاً عن تفسير النعماني .

4.روضة الواعظين: ص ۱۷، مشكاة الأنوار: ص ۲۳۹ ح ۶۹۱ ، بحارالأنوار : ج ۱ ص ۲۰۴ ح ۲۳ ؛ إتحاف السادة المتّقين : ج ۱ ص ۱۰۰ عن عمر نحوه .

  • نام منبع :
    علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18204
صفحه از 973
پرینت  ارسال به