41
علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)

حديث‏

۳۲. پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله : مردم در دنيا به قدر منزلت خود در بهشت مى‏دانند .

۳۳. پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله : دانش بياموزيد كه آموختن آن ، نيكى است و مباحثه آن ، تسبيح و جستجوى آن ، جهاد و آموزشش به كسى كه آن را نمى‏داند ، صدقه و بذل آن به اهلش ، مايه نزديكى به خداست؛ چرا كه دانش ، نشان‏دهنده حلال و حرام و جوينده‏اش را به بهشت ، راهبر است و در وحشت ، مونس و در تنهايى ،همراه و در خوشى و ناخوشى، راهنما و سلاحى عليه دشمنان و زيورى براى همدلان است .
خداوند ، كسانى را با آن بر مى‏افرازد و پيشوايان خير و نيكى قرارشان مى‏دهد كه به ايشان اقتدا مى‏كنند و به اعمالشان مى‏نگرند و از آثارشان اقتباس مى‏شود و فرشتگان به دوستى آنها رغبت مى‏ورزند و با بال‏هايشان آنها را در نماز ، لمس مى‏كنند و هر چيزى ، حتّى ماهيان و جانواران درياها و درندگان و چارپايان خشكى ، براى آنها آمرزش مى‏طلبند؛ چرا كه دانش ، حيات دل‏ها ، روشنايى ديدگان از نابينايى و توانايى پيكرها از ناتوانى است . خدا ، حاملان دانش را به جايگاه‏هاى برگزيدگان مى‏رسانَد و مجالس نيكان را در دنيا و آخرت ارزانى‏شان مى‏گردانَد .
با دانش ، خداوند اطاعت و پرستيده مى‏شود و با دانش ، خدا شناخته و يگانه دانسته مى‏شود و با دانش ، پيوند ميان خويشاوندان انجام و حلال و حرام شناخته مى‏شود و دانش ، پيشواى عمل است و عمل ، پيرو آن . خدا آن را به نيك‏بختان الهام مى‏كند و تيره‏بختان را از آن ، محروم مى‏دارد .

۳۴. امام على عليه السلام : دانش ،افتاده را برمى‏كشد و تركش ، بلند مرتبه را پست مى‏سازد .


علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
40

الحديث‏

۳۲. رسول اللَّه صلى اللّه عليه و آله : النّاسُ يَعلَمونَ فِي الدُّنيا عَلى‏ قَدرِ مَنازِلِهِم فِي الجَنَّةِ.۱

۳۳. عنه صلى اللّه عليه و آله : تَعَلَّمُوا العِلمَ ، فَإِنَّ تَعَلُّمَهُ حَسَنَةٌ ، ومُدارَسَتَهُ تَسبيحٌ ، وَالبَحثَ عَنهُ جِهادٌ ، وتَعليمَهُ مَن لا يَعلَمُهُ صَدَقَةٌ ، وبَذلَهُ لِأَهلِهِ قُربَةٌ ، لِأَنَّهُ مَعالِمُ الحَلالِ وَالحَرامِ ، وسالِكٌ بِطالِبِهِ سَبيلَ الجَنَّةِ ، وهُوَ أنيسٌ فِي الوَحشَةِ ، وصاحِبٌ فِي الوَحدَةِ ، ودَليلٌ عَلَى السَّرّاءِ وَالضَّرّاءِ ، وسِلاحٌ عَلَى الأَعداءِ ، وزَينٌ لِلأَخِلّاءِ .
يَرفَعُ اللَّهُ بِهِ أقواماً يَجعَلُهُم فِي الخَيرِ أئِمَّةً يُقتَدى‏ بِهِم ، تُرمَقُ أعمالُهُم ، وتُقتَبَسُ آثارُهُم وتَرغَبُ المَلائِكَةُ في خِلَّتِهِم ، يَمسَحونَهُم في صَلاتِهِم بِأَجنِحَتِهِم ، ويَستَغفِرُ لَهُم كُلُّ شَي‏ءٍ حَتّى‏ حيتانِ البُحورِ وهَوامِّها ، وسِباعِ البَرِّ وأنعامِها ، لِأَنَّ العِلمَ حَياةُ القُلوبِ ، ونورُ الأَبصارِ مِنَ العَمى‏ ، وقُوَّةُ الأَبدانِ مِنَ الضَّعفِ ، يُنزِلُ اللَّهُ حامِلَهُ مَنازِلَ الأَخيارِ ، ويَمنَحُهُ مَجالِسَ الأَبرارِ فِي الدُّنيا وَالآخِرَةِ .
بِالعِلمِ يُطاعُ اللَّهُ ويُعبَدُ ، وبِالعِلمِ يُعرَفُ اللَّهُ ويُوَحَّدُ۲ ، وبِالعِلمِ توصَلُ الأَرحامُ ، وبِهِ يُعرَفُ الحَلالُ وَالحَرامُ ، وَالعِلمُ أمامَ العَمَلِ وَالعَمَلُ تابِعُهُ ، يُلهِمُهُ اللَّهُ السُّعَداءَ ويَحرِمُهُ الأَشقِياءَ .۳

۳۴. الإمام عليّ عليه السلام : العِلمُ يَرفَعُ الوَضيعَ ، وتَركُهُ يَضَعُ الرَّفيعَ .۴

1.جامع الأحاديث للقمّي : ص ۱۲۶.

2.في المصدر : «يؤخذ» والصحيح ما أثبتناه بقرينة السياق والمصادر الاُخرى .

3.الخصال : ص ۵۲۲ ح ۱۲ عن الإمام عليّ عليه السلام ، الأمالي للصدوق : ص ۷۱۳ ح ۹۸۲ عن الأصبغ بن نباتة عن الإمام عليّ عليه السلام ، تحف العقول : ص ۲۸ ، الأمالي للطوسي : ص ۴۸۷ ح ۱۰۶۹ ، عدّة الداعي : ص ۶۳ كلاهما عن محمّد بن عليّ بن الحسين عن الإمام الرضا عن آبائه عليهم السلام عنه صلى اللّه عليه و آله ، منية المريد : ص ۱۰۸ ، مجمع البيان : ج ۱ ص ۷۴ ، إرشاد القلوب : ص ۱۶۵ والثلاثة الأخيرة عن الإمام الرضا عن آبائه عليهم السلام عنه صلى اللّه عليه و آله وكلّها نحوه ، بحارالأنوار : ج ۱ ص ۱۶۶ ح ۷ .

4.مطالب السؤول : ص ۴۸ .

  • نام منبع :
    علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18051
صفحه از 973
پرینت  ارسال به