35
علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)

۱۵. امام على عليه السلام : ارزش هر انسان ، [ به‏] چيزى است كه مى‏داند .

۱۶. امام على عليه السلام : هان! مبادا كسى كه نمى‏داند ، از فرا گرفتن شرم بدارد ؛ چرا كه ارزش هر انسان ، چيزى است كه مى‏داند .

۱۷. امام على عليه السلام : ارزش هر انسان ، [ به‏] چيزى است كه نيك مى‏داند .۱

۱۸. امام على عليه السلام : مردم ، فرزندانِ آن چيزند كه نيك مى‏دانند و ارزش هر انسان ، [ به ]چيزى است كه نيك مى‏داند . پس در دانش سخن بگوييد تا ارزش شما آشكار شود .

۱۹. امام على عليه السلام : به ارزش هر انسان ، دانش و خردش خبر مى‏دهند .

1.سيّد رضى در نهج البلاغه چنين گفته است : اين ، سخنى است كه نمى‏توان براى آن ، قيمتى نهاد و حكمتى همسنگ آن و سخنى برابر با آن نيست . و خليل بن احمد فراهيدى در كتاب العين گفته است : «تحريك كننده‏ترين سخن به دانش‏آموزى ، سخن امام على عليه السلام است : كه قيمت هر انسانى به چيزى است كه نيك مى‏داند» ، و ابو عمرو ، مؤلّف كتاب جامع بيان العلم وفضله مى‏گويد : «اين سخن ، از سخنان شگفت و نفيس است و بسيارى را شيفته خود كرده است و گروهى از شاعران ، آن را از سرِ شگفتى و شيفتگى ، به شعر كشيده‏اند كه از آن جمله ، ابياتى منسوب به خليل بن احمد است : «والا ، مانند پست نيست‏ و هوشمند ، شبيه كم‏هوش نيست‏و زبان‏آورِ صاحب‏سخن بُرّان‏ به گاه مقايسه ، مانند گُنگ نيست‏ارزش هر كس ، همه چيزى است كه نيك مى‏داند و اين ، حُكمى از امام على عليه السلام است».


علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
34

۱۵. الإمام عليّ عليه السلام : قيمَةُ كُلِّ امرِىً ما يَعلَمُهُ.۱

۱۶. عنه عليه السلام : ألا لا يَستَحيِيَنَّ مَن لا يَعلَمُ أن يَتَعَلَّمَ ، فَإِنَّ قيمَةَ كُلِّ امرِىً ما يَعلَمُ.۲

۱۷. عنه عليه السلام : قيمَةُ كُلِّ امرِىً ما يُحسِنُ‏۳ .۴

۱۸. عنه عليه السلام : النّاسُ أبناءُ ما يُحسِنونَ ، وقَدرُ كُلِّ امرِىً ما يُحسِنُ ، فَتَكَلَّموا فِي العِلمِ تَبَيَّن أقدارُكُم.۵

۱۹. عنه عليه السلام : يُنبِئُ عَن قيمَةِ كُلِّ امرِىً عِلمُهُ وعَقلُهُ.۶

1.منية المريد : ص ۱۱۰ ، غرر الحكم : ح ۶۷۵۲ ، المحجّة البيضاء: ج ۱ ص ۲۶ .

2.غرر الحكم : ح ۲۷۸۷ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۱۰۹ ح ۲۳۹۵ .

3.كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۴ ص ۳۸۹ ح ۵۸۳۴ ، نهج البلاغة : الحكمة ۸۱ ، الخصال : ص ۴۲۰ ح ۱۴ عن عامر الشعبي ، تحف العقول : ص ۲۰۱ ، بحارالأنوار : ج ۱ ص ۱۸۲ ح ۷۷ ؛ كنزالعمّال : ج ۱۶ ص ۲۶۸ ح ۴۴۳۹۰ نقلاً عن ابن النجار .

4.أقول : قال السيّد الرضيّ معلّقاً : وهي الكلمة التي لا تُصاب لها قيمة ، ولا توزَن بها حِكمة ، ولا تُقرَن إليها كلمة (نهج البلاغة : ذيل الحكمة ۸۱) . وقال الخليل بن أحمد الفراهيديّ : أحثّ كلمة على طلب علمٍ قول عليّ بن أبي طالب عليه السلام : قَدرُ كُلِّ امرِئٍ ما يُحسِنُ (الأمالي للطوسي : ص ۴۹۴ ح ۱۰۸۳ ، كتاب العين : ص ۲۸ ح ۱۸) . وقال أبو عمرو : قول عليّ رحمه اللَّه «قيِمَةُ كُلِّ امرِئٍ ما يُحسِنُ» من الكلام العجيب الخطير ، وقد طار الناس إليه كلّ مطير ، ونظمه جماعة من الشعراء إعجاباً به وكلفاً بحسنه . فمن ذلك ما يعزى إلى الخليل بن أحمد قوله : لا يكون السريّ مثل الدنيّ لا ولا ذو الذكاء مثل الغبيِ‏ لا يكون الألدّ ذو المِقْوَلِ المُرْ هفِ عند القياس مثل العَييِ‏ قيمة المرء كلّ ما يحسن المر ء ، قضاء من الإمام عليِ‏ (جامع بيان العلم وفضله : ج ۱ ص ۹۹) .

5.الكافي : ج ۱ ص ۵۰ ح ۱۴ ، الاختصاص : ص ۲ ، تحف العقول : ص ۲۰۸ ، بحارالأنوار : ج ۱ ص ۲۰۴ ح ۲۵ .

6.غرر الحكم : ح ۱۱۰۲۷ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۵۴۹ ح ۱۰۱۳۷ .

  • نام منبع :
    علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 19380
صفحه از 973
پرینت  ارسال به