301
علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)

۶۴۴. امام حسين عليه السلام :- خطاب به لشكر عمر بن سعد ، پس از آن كه خواست ساكت شوند و نشدند - : واى بر شما ! شما را چه مى‏شود اگر ساكت شويد و گفته‏ام را بشنويد ، حال آن كه من شما را به راه راست ، فرا مى‏خوانم ... و همه شما از فرمانم سر مى‏پيچيد و به گفته‏ام گوش نمى‏دهيد . پس بى‏گمان ، شكم‏هايتان از حرام انباشته شده و بر دل‏هايتان مُهر زده شده است .

۶۴۵. امام باقر عليه السلام : هيچ بنده‏اى به كيفرى بزرگ‏تر از سختْ‏دلى عقوبت نشد .

۶۴۶. امام باقر عليه السلام :- درباره گفته خداى متعال : «هر كه در اين [دنيا] نابينا باشد ، در آخرت هم نابينا خواهد بود» - : آن كه آفرينش آسمان‏ها و زمين ، و آمد و شد شب و روز ، و چرخش فلك با خورشيد و ماه ، و نشانه‏هاى شگفت‏انگيز ، وى را به امرى بزرگ‏تر در فراسوى اينها ره ننمايد ، پس در آخرت ، نابينا خواهد بود؛ يعنى از ناديده‏ها كور و گم‏راه‏تر است .

۶۴۷. امام رضا عليه السلام - درباره گفته خداى متعال : «و هر كه در اين [دنيا] نابينا باشد ...» - : يعنى از مشاهده حقايق موجود ، نابينا باشد .

۶۴۸. امام هادى عليه السلام : حكمت در طبيعت‏هاى فاسد ، سودى نمى‏بخشد .

ر . ك : دانش‏نامه عقايد اسلامى (معرفت‏شناسى) : ج ۱ ص ۴۵۷ (مهرشدن قلب) .

۱ / ۶

ستم‏

قرآن‏

«خداوند ، در زندگى دنيا و آخرت ، كسانى را كه ايمان آورده‏اند ، با گفتار (عقايد) استوار ، بر جاى مى‏دارد و ستمكاران را گم‏راه مى‏نهد و هر چه اراده كند ، خواهد كرد» .


علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
300

۶۴۴. الإمام الحسين عليه السلام - مُخاطِباً جَيشَ عُمَرَ بنِ سَعدٍ بَعدَ أنِ استَنصَتَهُم فَلَم يُنصِتوا : وَيلَكُم ما عَلَيكُم أن تُنصِتوا إلَيَّ فَتَسمَعوا قَولي ، وإنَّما أدعوكُم إلى‏ سَبيلِ الرَّشادِ . . . وكُلُّكُم عاصٍ لِأَمري غَيرُ مُستَمِعٍ قَولي؛ فَقَد مُلِئَت بُطونُكُم مِنَ الحَرامِ وطُبِعَ عَلى‏ قُلوبِكُم.۱

۶۴۵. الإمام الباقر عليه السلام : ما ضُرِبَ عَبدٌ بِعُقوبَةٍ أعظَمَ مِن قَسوَةِ القَلبِ.۲

۶۴۶. عنه عليه السلام - في قَولِهِ تَعالى‏ : «وَ مَن كَانَ فِى هَذِهِ أَعْمَى‏ فَهُوَ فِى الْآخِرَةِ أَعْمَى‏» - : مَن لَم يَدُلَّهُ خَلقُ السَّماواتِ وَالأَرضِ وَاختِلافُ اللَّيلِ وَالنَّهارِ ودَوَرانُ الفَلَكِ بِالشَّمسِ وَالقَمَرِ وَالآياتُ العَجيباتُ عَلى‏ أنَّ وَراءَ ذلِكَ أمراً هُوَ أعظَمُ مِنها، فَهُوَ فِي الآخِرَةِ أعمى‏؛ فَهُوَ عَمّا لَم يُعايَن أعمى‏ وأضَلُّ سَبيلًا.۳

۶۴۷. الإمام الرِّضا عليه السلام - في قَولِهِ تَعالى‏ : «وَ مَن كَانَ فِى هَذِهِ أَعْمَى‏ ...» - : يَعني أعمى‏ عَنِ الحَقائِقِ المَوجودَةِ.۴

۶۴۸. الإمام الهادي عليه السلام : الحِكمَةُ لا تَنجَعُ‏۵ فِي الطِّباعِ الفاسِدَةِ.۶

راجع: موسوعة العقائد الإسلامية (المعرفة) : ج ۱ ص ۳۰۴ (طبع القلب) .

۱ / ۶

الظُّلم‏

الكتاب‏

«يُثَبِّتُ اللَّهُ الَّذِينَ ءَامَنُواْ بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِى الْحَيَوةِ الدُّنْيَا وَ فِى الْآخِرَةِ وَ يُضِلُّ اللَّهُ الظَّلِمِينَ وَ يَفْعَلُ اللَّهُ مَا يَشَاءُ».۷

1.بحارالأنوار : ج ۴۵ ص ۸ نقلاً عن المناقب عن عبداللَّه بن الحسن .

2.تحف العقول : ص ۲۹۶ ، بحارالأنوار : ج ۷۸ ص ۱۷۶ ح ۳۹ .

3.الاحتجاج : ج ۲ ص ۱۶۵ ح ۱۹۳ عن محمّد بن مسلم ، بحارالأنوار : ج ۳ ص ۲۸ ح ۲ .

4.عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۱ ص ۱۷۵ ح ۱، التوحيد : ص ۴۳۸ ح ۱ كلاهما عن الحسن بن محمّد النوفلي ، بحارالأنوار : ج ۱۰ ص ۳۱۶ ح ۱ .

5.نجع فيه الأمر والخطاب والوعظ : إذا أثّر فيه ونفع (مجمع البحرين: ج ۳ ص ۱۷۵۳) .

6.أعلام الدين : ص ۳۱۱ ، بحارالأنوار : ج ۷۸ ص ۳۷۰ ح ۴ .

7.إبراهيم : ۲۷ .

  • نام منبع :
    علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 17738
صفحه از 973
پرینت  ارسال به