299
علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)

۱ / ۵

بيمارى دل‏

قرآن‏

«پس از آن ، باز دل‏هايتان سخت گرديد ، همانند سنگ يا سخت‏تر از آن» .

«در حقيقت ، چشم‏ها كور نمى‏شوند ؛ ولى دل‏هايى كه در سينه‏هاست ، كور مى‏شوند» .

«آيا به قرآن نمى‏انديشند ؟ يا مگر بر قلوبِ آنها قفل‏هايى نهاده شده است؟».

حديث‏

۶۴۰. پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله : طابع (مهر زننده بر دل‏ها) به پايه‏اى از پايه‏هاى عرش آويخته است . پس هرگاه حرمت ، شكسته شد و خطاها جارى گشتند و پروردگار سرپيچى شد ، خداوند ، طابع را برمى‏انگيزد تا بر دل گناهكار ، مُهر بزند . پس از اين ، ديگر چيزى درك نمى‏كند .

۶۴۱. پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله : كورترين كورى ، گم‏راهى پس از راهيابى است و بهترينِ اعمال، آن است كه سود برساند ، و بهترين هدايت ، آن است كه پيروى شود ، و بدترين كورى ، كورىِ دل است .

۶۴۲. امام على عليه السلام : حكمت به دل منافق نمى‏آيد ، مگر آن كه نيامده مى‏رود .

۶۴۳. امام على عليه السلام - در يكى از خطبه‏هايش - : اگر در قدرت سترگ و نعمت بزرگ خدا مى‏انديشيدند ، به راه ، باز مى‏گشتند و از عذاب آتش مى‏ترسيدند؛ ولى دل‏ها بيمار و ديده‏ها عيبناك است .


علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
298

۱ / ۵

أمراضُ القَلبِ‏

الكتاب‏

«ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُكُم مِّن‏م بَعْدِ ذَ لِكَ فَهِىَ كَالْحِجَارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً».۱

«فَإِنَّهَا لَا تَعْمَى الْأَبْصَرُ وَ لَكِن تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِى فِى الصُّدُورِ».۲

«أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْءَانَ أَمْ عَلَى‏ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا».۳

الحديث‏

۶۴۰. رسول اللَّه صلى اللّه عليه و آله : الطّابَعُ مُعَلَّقَةٌ بِقائِمَةٍ مِن قَوائِمِ العَرشِ ، فَإِذَا انتُهِكَتِ الحُرمَةُ واُجرِيَت عَلَى الخَطايا وعُصِيَ الرَّبُّ ، بَعَثَ اللَّهُ الطّابَعَ فَيَطبَعُ عَلى‏ قَلبِهِ ، فَلا يَعقِلُ بَعدَ ذلِكَ.۴

۶۴۱. عنه صلى اللّه عليه و آله : أعمَى العَمَى الضَّلالَةُ بَعدَ الهُدى‏ ، وخَيرُ الأَعمالِ ما نَفَعَ ، وخَيرُ الهُدى‏ مَا اتُّبِعَ ، وشَرُّ العَمى‏ عَمَى القَلبِ.۵

۶۴۲. الإمام عليّ عليه السلام : الحِكمَةُ لا تَحِلُّ قَلبَ المُنافِقِ إلّا وهِيَ عَلَى ارتِحالٍ.۶

۶۴۳. عنه عليه السلام - في خُطبَةٍ لَهُ - : لَو فَكَّروا في عَظيمِ القُدرَةِ وجَسيمِ النِّعمَةِ لَرَجَعوا إلَى الطَّريقِ ، وخافوا عَذابَ الحَريقِ ، ولكِنَّ القُلوبَ عَليلَةٌ ، وَالبَصائِرَ مَدخولَةٌ.۷

1.البقرة : ۷۴ .

2.الحجّ : ۴۶ .

3.محمّد : ۲۴ .

4.شُعب الإيمان : ج ۵ ص ۴۴۴ ح ۷۲۱۴ عن ابن عمر وراجع : كنزالعمّال : ج ۴ ص ۲۱۴ ح ۱۰۲۱۳ .

5.تفسير القمّي : ج ۱ ص ۲۹۱ ، الاختصاص : ص ۳۴۲ ، بحارالأنوار : ج ۲۱ ص ۲۱۱ ح ۲ ؛ دلائل النبوّة للبيهقي : ج ۵ ص ۲۴۲ عن عقبة بن عامر وراجع: الأمالي للصدوق : ص ۵۷۶ ح ۷۸۸ .

6.غرر الحكم : ح ۱۹۲۲ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۵۷ ح ۱۴۶۹ .

7.نهج البلاغة: الخطبة ۱۸۵، الاحتجاج: ج ۱ ص ۴۸۱ ح ۱۱۷وفيه «الأبصار» بدل«البصائر»، بحارالأنوار: ج ۶۴ ص ۳۹ ح ۱۹.

  • نام منبع :
    علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18307
صفحه از 973
پرینت  ارسال به