293
علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)

۶۲۲. امام على عليه السلام : به سبب دوستىِ دنيا ، گوش‏ها از شنيدن حكمت كَر و دل‏ها از نور بصيرت ، نابينا مى‏گردند .

۶۲۳. امام على عليه السلام : دوستى دنيا ، خرد را تباه مى‏كند و دل را از شنيدن حكمت ، كر مى‏نمايد و كيفرى دردناك مى‏آورد .

۶۲۴. امام على عليه السلام : دنيا ، هر كس را كه با اميدهاى محال بفريبد و با آرزوهاى دروغين به او نيرنگ بزند ، تيرگى ديده برايش مى‏آورد و جامه كورى بر او مى‏پوشاند و از سراى ديگر ، بازش مى‏دارد و به مرداب تباهى در مى‏اندازد .

۶۲۵. امام على عليه السلام : مايه تباهى خرد ، دوستى دنياست .

۶۲۶. امام على عليه السلام : زيورهاى دنيا ، خردهاى ناتوان را تباه مى‏سازد .

۶۲۷. امام على عليه السلام : از دنيا بگريزيد و دل‏هايتان را از آن برتابيد كه آن ، زندان مؤمن است . بهره‏اش از آن اندك و خردش بدان ناتوان و ديده‏اش در آن ، ضعيف است .

۶۲۸. امام على عليه السلام : دنيا ، جايگاه به زمين افتادنِ خردهاست .

۶۲۹. امام على عليه السلام :در توصيف اهل دنيا - : چارپايانى پابسته و برخى رها شده ، خردهايشان را گم كرده و در كار خويش ، سرگردان‏اند .

ر . ك : ص ۷۷۷ (دنيادوستى)
و دانش‏نامه عقايد اسلامى (معرفت‏شناسى) : ج ۱ ص ۴۶۹ (دنيادوستى) .


علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
292

۶۲۲. عنه عليه السلام : لِحُبِّ الدُّنيا صَمَّتِ الأَسماعُ عَن سَماعِ الحِكمَةِ ، وعَمِيَتِ القُلوبُ عَن نورِ البَصيرَةِ.۱

۶۲۳. عنه عليه السلام : حُبُّ الدُّنيا يُفسِدُ العَقلَ ، ويُصِمُّ القَلبَ عَن سَماعِ الحِكمَةِ ، ويوجِبُ أليمَ العِقابِ.۲

۶۲۴. عنه عليه السلام : إنَّ مَن غَرَّتهُ الدُّنيا بِمُحالِ الآمالِ ، وخَدَعَتهُ بِزورِ الأَماني ، أورَثَتهُ كَمَهاً، وألبَسَتهُ عَمًى ، وقَطَعَتهُ عَنِ الاُخرى‏ ، وأورَدَتهُ مَوارِدَ الرَّدى‏.۳

۶۲۵. عنه عليه السلام : سَبَبُ فَسادِ العَقلِ حُبُّ الدُّنيا.۴

۶۲۶. عنه عليه السلام : زَخارِفُ الدُّنيا تُفسِدُ العُقولَ الضَّعيفَةَ.۵

۶۲۷. عنه عليه السلام : اُهرُبوا مِنَ الدُّنيا وَاصرِفوا قُلوبَكُم عَنها ؛ فَإِنَّها سِجنُ المُؤمِنِ ، حَظُّهُ مِنها قَليلٌ ، وعَقلُهُ بِها عَليلٌ ، وناظِرُهُ فيها كَليلٌ‏۶ .۷

۶۲۸. عنه عليه السلام : الدُّنيا مَصرَعُ العُقولِ.۸

۶۲۹. عنه عليه السلام - في صِفَةِ أهلِ الدُّنيا - : نَعَمٌ مُعَقَّلَةٌ ، واُخرى‏ مُهمَلَةٌ ، قَد أضَلَّت عُقولَها ، ورَكِبَت مَجهولَها.۹

راجع : ص ۷۷۶ (حبّ الدنيا)
و موسوعة العقائد الإسلامية (المعرفة) : ج ۱ ص ۳۱۰ (حبّ الدُّنيا) .

1.غرر الحكم : ح ۷۳۶۳ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۴۰۴ ح ۶۸۴۱ .

2.عيون الحكم والمواعظ : ص ۲۳۱ ح ۴۴۲۱ ، غرر الحكم : ح ۴۸۷۸ .

3.غرر الحكم : ح ۳۵۳۲ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۱۵۲ ح ۳۳۳۷ .

4.غرر الحكم : ح ۵۵۴۳ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۲۸۱ ح ۵۰۵۶ .

5.غرر الحكم : ح ۵۴۵۹ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۲۷۵ ح ۵۰۰۳ .

6.طَرْفٌ كليل : إذا لم يُحقِّق المَنْظور (النهاية : ج ۴ ص ۱۹۸) .

7.غرر الحكم : ح ۲۵۵۱ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۹۲ ح ۲۱۶۵ .

8.غرر الحكم : ح ۹۲۱ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۳۵ ح ۷۰۴ .

9.نهج البلاغة: الكتاب‏۳۱، تحف العقول: ص ۷۶، عيون‏الحكم والمواعظ: ص ۱۷۷ ح ۳۶۴۷، بحارالأنوار: ج ۷۳ ص ۱۲۳ ح ۱۱۱ .

  • نام منبع :
    علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18187
صفحه از 973
پرینت  ارسال به