291
علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)

۱ / ۳

دنيادوستى‏

۶۱۷. پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله : چه شده است كه مى‏بينم دوستى دنيا بر بسيارى از مردم ، چيره گرديده است؟ گويى كه مرگ در اين دنيا براى غير ايشان نوشته شده است و گويى كه حق در اين دنيا ، براى غير آنان واجب شده است و پندارى كه خبر درگذشتگان خود را نشنيده و نديده‏اند . راه آنها ، راه مسافرانى است كه به‏زودى به سويشان باز مى‏گردند . خانه‏هايشان گور آنهاست و ميراث آنها را مى‏خورند . پس گمان مى‏كنند كه پس از ايشان ، ماندگارند . دور باد ، دور باد ! آيا واپسين آنها از نخستين آنها عبرت نمى‏گيرد؟ بى‏گمان ، نادانى كردند و هر اندرز دهنده‏اى در كتاب خدا را از ياد بردند و از گزند هر فرجام بدى ، خود را ايمن يافتند و از فرود آمدن بلاهاى آسمانى و پيشامدهاى هراسناك نترسيدند .

۶۱۸. امام على عليه السلام : دنيا را بِران ؛ چرا كه دوستى دنيا ، كور و كَر و لال مى‏كند و سرفرازان را خوار مى‏سازد .

۶۱۹. امام على عليه السلام : هر كه دنيا بر وى چيره شود ، پيش روىِ خود را نمى‏بيند .

۶۲۰. امام على عليه السلام : آن كه تنها بر فرزندان دنيا بنگرد ، راه هدايت را نبيند .

۶۲۱. امام على عليه السلام - در نكوهش دنيا - : هر كس زيور دنيا را پسنديد ، براى ديدگانش نابينايى آورد .


علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
290

۱ / ۳

حُبُّ الدُّنيا

۶۱۷. رسول اللَّه صلى اللّه عليه و آله : ما لي أرى‏ حُبَّ الدُّنيا قَد غَلَبَ عَلى‏ كَثيرٍ مِنَ النّاسِ ، حَتّى‏ كَأَنَّ المَوتَ في هذِهِ الدُّنيا عَلى‏ غَيرِهِم كُتِبَ ، وكَأَنَّ الحَقَّ في هذِهِ الدُّنيا عَلى‏ غَيرِهِم وَجَبَ ، وحَتّى‏ كَأَن لَم يَسمَعوا ويَرَوا مِن خَبَرِ الأَمواتِ قَبلَهُم ! سَبيلُهُم سَبيلُ قَومٍ سَفرٍ عَمّا قَليلٍ إلَيهِم راجِعونَ ، بُيوتُهُم أجداثُهُم ويَأكُلونَ تُراثَهُم ، فَيَظُنّونَ أ نَّهُم مُخَلَّدونَ بَعدَهُم . هَيهاتَ هَيهاتَ! أما يَتَّعِظُ آخِرُهُم بِأَوَّلِهِم ؟ لَقَد جَهِلوا ونَسوا كُلَّ واعِظٍ في كِتابِ اللَّهِ ، وأمِنوا شَرَّ كُلِّ عاقِبَةِ سَوءٍ ، ولَم يَخافوا نُزولَ فادِحَةٍ۱ وبَوائِقَ حادِثَةٍ.۲

۶۱۸. الإمام عليّ عليه السلام : اِرفِضِ الدُّنيا ؛ فَإِنَّ حُبَّ الدُّنيا يُعمي ويُصِمُّ ويُبكِمُ ، ويُذِلُّ الرِّقابَ.۳

۶۱۹. عنه عليه السلام : مَن غَلَبَتِ الدُّنيا عَلَيهِ عَمِيَ عَمّا بَينَ يَدَيهِ.۴

۶۲۰. عنه عليه السلام : مَن قَصَرَ نَظَرَهُ عَلى‏ أبناءِ الدُّنيا عَمِيَ عَن سَبيلِ الهُدى‏.۵

۶۲۱. عنه عليه السلام - في ذَمِّ الدُّنيا - : مَن راقَهُ زِبرِجُها أعقَبَت ناظِرَيهِ كَمَهاً۶ .۷

1.الفادحة : النَازلة (القاموس المحيط : ج ۱ ص ۲۳۹) .

2.الكافي: ج ۸ ص ۱۶۸ ح ۱۹۰ عن أبي‏مريم عن الإمام الباقر عليه السلام عن جابر بن عبداللَّه، تحف العقول : ص ۲۹ نحوه ، بحارالأنوار : ج ۷۷ ص ۱۳۲ ح ۴۲ .

3.الكافي : ج ۲ ص ۱۳۶ ح ۲۳ ، مشكاة الأنوار : ص ۴۶۶ ح ۱۵۵۶ كلاهما عن أبي جميلة عن الإمام الصادق عليه السلام ، تنبيه الخواطر : ج ۲ ص ۱۹۵ ، بحارالأنوار : ج ۷۳ ص ۷۵ ح ۳۹ .

4.غرر الحكم : ح ۸۸۵۶ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۴۵۷ ح ۸۲۸۱ .

5.غرر الحكم : ح ۸۸۷۰ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۴۵۸ ح ۸۲۹۵ وليس فيه «ابناء» .

6.الكَمَه : العمى (النهاية: ج ۴ ص ۲۰۱) .

7.نهج البلاغة : الحكمة ۳۶۷ ، تحف العقول : ص ۲۲۱ وفيه «رواؤها» بدل «زبرجها» ، غرر الحكم : ح ۸۷۸۶ ، بحارالأنوار : ج ۷۳ ص ۱۳۱ ح ۱۳۵ .

  • نام منبع :
    علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 17634
صفحه از 973
پرینت  ارسال به