277
علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)

۵۹۱. امام زين العابدين عليه السلام : بى‏گمان ، دين خداى عزّ و جلّ با خردهاى ناقص و انديشه‏هاى باطل و تشبيه‏هاى نادرست ، به دست نمى‏آيد و تنها با تسليم مى‏توان بدان رسيد . پس هر كس در برابر ما تسليم باشد ، سالم مى‏مانَد و هر كس به ما اقتدا كند ، هدايت مى‏شود و هر كس به تشبيه و انديشه [ى خود] عمل كند ، هلاك مى‏گردد و هر كس آنچه را ما مى‏گوييم و يا به آن حكم مى‏كنيم ، نمى‏تواند بپذيرد و در خود ، انكارى نسبت به آن مى‏يابد ، نادانسته ، به كسى كفر ورزيده است كه هفت سوره مثانى‏۱ و قرآن بزرگ را نازل كرده است .

۵۹۲. امام باقر عليه السلام - به زراره - : اى زراره ! از اصحاب قياس و تشبيه‏گران در احكام دين ، برحذر باش كه آنان ، آگاهى از آنچه را بدانان سپرده بودند ، رها كردند و آگاهى از آنچه بدان كفايت شده بودند ، به تكلّف بر دوش گرفتند؛ روايات را تأويل مى‏كنند و بر خداى عزّ و جلّ دروغ مى‏بندند و گويى [مى‏بينم ]مردى از آنان از پيش رو ندا مى‏دهد و از پشت سر ، پاسخ مى‏شنود و از پشت سر ، ندا مى‏دهد و از پيش رو پاسخ مى‏شنود . بى‏گمان ، در زمين و دين ، سرگشته و حيران شده‏اند .

۵ / ۲

خطر تندرَوى‏

۵۹۳. پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله : بى‏گمان ، گروه‏هايى از اين امت ، تندروى خواهند كرد تا آن‏جا كه يكى از آنان خواهد گفت : اين خداوندى كه مرا آفريده ، چه كسى او را آفريده است؟!

۵۹۴. مسند ابن حنبل‏- به نقل از اَنَس - : گواهى مى‏دهم كه شنيدم پيامبر خدا مى‏فرمايد : «بى‏گمان ، گروه‏هايى در دين ، تندروى مى‏كنند . از آن به در مى‏روند ، آن سان كه تير از هدف در مى‏گذرد» .

1.سَبع مَثانى در اين جا به معناى سوره حمد است كه هفت آيه دارد و در هر نماز ، دوبار خوانده مى‏شود . (م)


علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
276

۵۹۱. الإمام زين العابدين عليه السلام : إنَّ دينَ اللَّهِ عزّ و جلّ لا يُصابُ بِالعُقولِ النّاقِصَةِ وَالآراءِ الباطِلَةِ وَالمقاييسِ الفاسِدَةِ ، ولا يُصابُ إلّا بِالتّسليمِ ، فَمَن سَلَّمَ لَنا سَلِمَ ، ومَنِ اقتَدى‏ بِنا هُدِيَ ، ومَن كانَ يَعمَلُ بِالقِياسِ وَالرَّأيِ هَلَكَ ، ومَن وَجَدَ في نَفسِهِ شَيئاً مِمّا نَقولُهُ أو نَقضي بِهِ حَرَجاً كَفَرَ بِالَّذي أنزَلَ السَّبعَ المَثانِيَ وَالقُرآنَ العَظيمَ ، وهُوَ لا يَعلَمُ.۱

۵۹۲. الإمام الباقر عليه السلام - لِزُرارَةَ - : يا زُرارَةُ ، إيّاكَ وأصحابَ القِياسِ فِي الدّينِ ، فَإِنَّهُم تَرَكوا عِلمَ ما وُكِّلوا بِهِ وتَكَلَّفوا ما قَد كُفوهُ ، يَتَأَوَّلونَ الأَخبارَ ويَكذِبونَ عَلَى اللَّهِ عزّ و جلّ ، وكَأَنّي بِالرَّجُلِ مِنهُم يُنادى‏ مِن بَينِ يَدَيهِ فَيُجيبُ مِن خَلفِهِ ، ويُنادى‏ مِن خَلفِهِ فَيُجيبُ مِن بَينِ يَدَيهِ ؛ قَد تاهوا وتَحَيَّروا فِي الأَرضِ وَالدّينِ.۲

۵ / ۲

خَطَرُ التَّعَمُّقِ‏

۵۹۳. رسول اللَّه صلى اللّه عليه و آله : لَيَتَعَمَّقُنَّ أقوامٌ مِن هذِهِ الاُمَّةِ ، حَتّى‏ يَقولَ أحَدُهُم : هذا اللَّهُ خَلَقَني ، فَمَن خَلَقَهُ؟!۳

۵۹۴. مسند ابن حنبل عن أنس : أشهَدُ لَسَمِعتُ رَسولَ اللَّهِ صلى اللّه عليه و آله يَقولُ : إنَّ أقواماً يَتَعَمَّقونَ فِي الدّينِ ، يَمرُقونَ‏۴ كَما يَمرُقُ السَّهمُ مِنَ الرَّمِيَّةِ.۵

1.كمال الدّين : ص ۳۲۴ ح ۹ عن ثابت الثمالي ، بحارالأنوار : ج ۲ ص ۳۰۳ ح ۴۱ .

2.الأمالي للمفيد : ص ۵۱ ح ۱۲ عن زرارة بن أعين ، بحارالأنوار : ج ۲ ص ۳۰۹ ح ۷۰ .

3.المعجم الأوسط : ج ۹ ص ۷۸ ح ۹۱۷۸ عن أبي هريرة .

4.مَرَقَ السَّهْمُ من الرَمِيَّة : أي خرج من الجانب الآخر ، ومنه سمّيت الخوارج مارقة (الصحاح : ج ۴ ص ۱۵۵۴) .

5.مسند ابن حنبل : ج ۴ ص ۳۱۸ ح ۱۲۶۱۵ ، تاريخ دمشق : ج ۱۴ ص ۴۲۶ ح ۳۶۳۰ و ج ۶۶ ص ۱۹ ح ۱۳۳۱۸ وزاد فيهما «من الدين» بعد «يمرقون» ، كنزالعمّال : ج ۱۱ ص ۲۸۸ ح ۳۱۵۴۳ نقلاً عن ابن جرير .

  • نام منبع :
    علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 17777
صفحه از 973
پرینت  ارسال به