271
علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)

۵۸۱. امام رضا عليه السلام : لطيف بودن خداوند ، به معناى خُردى و نحيف بودن و كوچكى نيست ؛ بلكه به معناى نفوذ [ او ] در اشيا و محال بودن درك اوست ، مانند گفته تو به كسى كه : «اين امر از من پوشيده ماند» و يا «مذهب فلان كس ، نامعلوم است» . اين گفته مى‏رساند كه عقل در آن ، درمانده و به جايى نرسيده و چنان دور و لطيف است كه در وهم نيايد . لطافت خداى - تبارك و تعالى - نيز بدين‏سان مى‏رساند كه او به حدّ و وصف نيايد .

۵۸۲. امام على عليه السلام :- در توصيف خداى بزرگ و والا - : در پايين‏ترين مرتبه او ، خردهاى ژرف‏نگر نازك‏انديش ، سرگردان گشته‏اند. پس مبارك باد خدايى كه دورترين همّت‏ها بدو نرسند و هوش‏هاى ژرفكاو به او دست نيابند !

۵۸۳. امام زين العابدين عليه السلام : خداى من ! زبان‏ها از رسيدن به ستايش تو - آن گونه كه شايسته جلال توست - ناتوان‏اند ، و ديده‏ها از نگريستن به سيماى پاكت درمانده‏اند و براى مردم ، راهى به سوى شناخت خود ننهادى ، مگر راه عجز از شناختت .

ب - حقيقت پيامبر صلى اللّه عليه و آله و امام عليه السلام و مؤمن‏

۵۸۴. امام صادق عليه السلام : همان گونه كه مردمان از درك حقيقت خدا ناتوان‏اند ، از فهم حقيقت پيامبر خدا هم ناتوان‏اند و همان‏گونه كه از فهم حقيقت پيامبر خدا ناتوان‏اند ، از فهم حقيقت امام نيز ناتوان‏اند و همان‏گونه كه از فهم حقيقت چگونگى امام ناتوان‏اند ، از فهم حقيقت مؤمن نيز ناتوان‏اند .


علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
270

۵۸۱. الإمام الرضا عليه السلام : أمَّا اللَّطيفُ فَلَيسَ عَلى‏ قِلَّةٍ وقَضافَةٍ۱ وصِغَرٍ ، ولكِنَّ ذلِكَ عَلَى النَّفاذِ فِي الأَشياءِ وَالاِمتِناعِ مِن أن يُدرَكَ ؛ كَقَولِكَ لِلرَّجُلِ : لَطُفَ عَنّي هذَا الأَمرُ ، ولَطُفَ فُلانٌ في مَذهَبِهِ ، وقَولِهِ يُخبِرُكَ أنَّهُ غَمَضَ فيهِ العَقلُ وفاتَ الطَّلَبُ وعادَ مُتَعَمِّقاً مُتَلَطِّفاً لا يُدرِكُهُ الوَهمُ ، فَكَذلِكَ لُطفُ اللَّهِ تَبارَكَ وتَعالى‏ عَن أن يُدرَكَ بِحَدٍّ أو يُحَدَّ بِوَصفٍ.۲

۵۸۲. الإمام عليّ عليه السلام - في صِفَةِ اللَّهِ جَلَّ وعَلا - : تاهَت في أدنى‏ أدانيها طامِحاتُ العُقولِ في لَطيفاتِ الاُمورِ ، فَتَبارَكَ اللَّهُ الَّذي لا يَبلُغُهُ بُعدُ الهِمَمِ ، ولا يَنالُهُ غَوصُ الفِطَنِ.۳

۵۸۳. الإمام زين العابدين عليه السلام : إلهي قَصُرَتِ الأَلسُنُ عَن بُلوغِ ثَنائِكَ كَما يَليقُ بِجَلالِكَ وَانحَسَرَتِ الأَبصارُ دونَ النَّظَرِ إلى‏ سُبُحاتِ وَجهِكَ ولَم تَجعَل لِلخَلقِ طَريقاً إلى‏ مَعرِفَتِكَ إلّا بِالعَجزِ عَن مَعرِفَتِكَ.۴

ب - كُنهُ صِفَةِ الرَّسولِ صلى اللّه عليه و آله وَالإمامِ عليه السلام وَالمُؤمِنِ‏

۵۸۴. الإمام الصادق عليه السلام : فَكَما لا تَقدِرُ الخَلائِقُ عَلى‏ كُنهِ صِفَةِ اللَّهِ عزّ و جلّ فَكَذلِكَ لا تَقدِرُ عَلى‏ كُنهِ صِفَةِ رَسولِ اللَّهِ صلى اللّه عليه و آله ، وَكَما لا تَقدِرُ عَلى‏ كُنهِ صِفَةِ الرَّسولِ صلى اللّه عليه و آله كَذلِكَ لا تَقدِرُ عَلى‏ كُنهِ صِفَةِ الإمامِ ، وَكَما لا تَقدِرُ عَلى‏ كُنهِ صِفَةِ الإمامِ كَذلِكَ لا يَقدِرونَ عَلى‏ كُنهِ صِفَةِ المُؤمِنِ.۵

1.القَضَافَةُ : النحافة (القاموس المحيط : ج ۳ ص ۱۸۵) .

2.الكافي : ج ۱ ص ۱۲۲ ح ۲ ، التوحيد : ص ۱۸۹ ح ۲ ، عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۱ ص ۱۴۸ ح ۵۰ كلاهما عن الحسين بن خالد وفيهما «غمض فبهر العقل» بدل «غمض فيه العقل» ، بحارالأنوار : ج ۴ ص ۱۷۸ ح ۵ .

3.الكافي : ج ۱ ص ۱۳۵ ح ۱ ، التوحيد : ص ۴۲ ح ۳ عن الحصين بن عبدالرحمن عن أبيه عن الإمام الصادق عن أبيه عن جدّه عنه عليهم السلام ، الغارات : ج ۱ ص ۱۷۲ وفيه «لا يدركه» بدل «لا يبلغه» عن إبراهيم بن إسماعيل اليشكري ، بحارالأنوار : ج ۴ ص ۲۶۹ ح ۱۵ .

4.الصحيفة السجّادية الجامعة : ص ۴۱۷ (الدعاء ۱۹۳) ، بحار الأنوار : ج ۹۴ ص ۱۵۰ .

5.المؤمن : ص ۳۱ ح ۵۹ ، بحارالأنوار : ج ۶۷ ص ۶۵ ح ۱۳ وراجع : المحاسن : ج ۱ ص ۱۴۳ ح ۴۱ .

  • نام منبع :
    علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18087
صفحه از 973
پرینت  ارسال به