239
علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)

حديث‏

۵۲۵. امام على عليه السلام - در خطبه‏اى كه در آن ، پيروان شيطان را نكوهش مى‏كند - : شيطان را اساس كار خود قرار دادند و او آنها را شريك خود قرار داد . پس در سينه‏هاشان آشيانه كرد و در دامنشان پرورش يافت . پس شيطان آنچه مى‏ديدند ، بديشان مى‏نمود ، و آنچه مى‏گفتند ، سخن او بود ، به راه خطاشان بُرد و زشت را در ديده آنان آراست . همچون كار آن كه كارگزار شيطان شده و شيطان بر زبان او باطل رانده است .

۵۲۶. امام على عليه السلام : از دشمنى كه در سينه‏ها مخفيانه رخنه مى‏كند و در گوش‏ها آهسته مى‏دمد ، بپرهيزيد .

۵۲۷. امام على عليه السلام : شيطان ، موكّل او شده است ؛ معصيت را برايش مى‏آرايد تا انجام دهد و توبه را اميد مى‏دهد ، تا به تأخير اندازد .

۵۲۸. امام زين العابدين عليه السلام - از دعاى او در سپاس‏گزارى - : پس اگر شيطان به آنان در فرمان‏بردارى تو نيرنگ نزده بود ، هيچ عصيانگرى از تو سرپيچى نمى‏كرد و اگر برايشان باطل را به نقش حق جلوه نمى‏داد، هيچ گم‏راهى از راه تو گم‏راه نمى‏شد.

۵۲۹. مُنيَةُ المريد : روايت شده كه مردى به امام حسين عليه السلام گفت : بنشين تا در دين مناظره كنيم .
امام حسين عليه السلام فرمود : «اى فلانى! من به دين خود بينايم و راه بر من آشكار است . اگر تو به دينت نادانى ، برو و آن را بجوى . من و ستيزه را چه كار؟ شيطان ، انسان را وسوسه مى‏كند و به نجوا مى‏گويد : «با مردم مناظره كن ، تا گمان ناتوانى و نادانى به تو نبرند» .


علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
238

الحديث

۵۲۵. الإمام عليّ عليه السلام - مِن خُطبَةٍ لَهُ يَذُمُّ فيها أتباعَ الشَّيطانِ - : اِتَّخَذُوا الشَّيطانَ لِأَمرِهِم مِلاكاً ، وَاتَّخَذَهُم لَهُ أشراكاً ، فَباضَ وفَرَّخَ في صُدورِهِم ، ودَبَّ ودَرَجَ في حُجورِهِم ، فَنَظَرَ بِأَعيُنِهِم ، ونَطَقَ بِأَلسِنَتِهِم ، فَرَكِبَ بِهِمُ الزَّلَلَ ، وزَيَّنَ لَهُمُ الخَطَلَ ، فِعلَ مَن قَد شَرِكَهُ الشَّيطانُ في سُلطانِهِ ، ونَطَقَ بِالباطِلِ عَلى‏ لِسانِهِ.۱

۵۲۶. عنه عليه السلام : اِحذَروا عَدُوًّا نَفَذَ فِي الصُّدورِ خَفِيًّا ، ونَفَثَ فِي الآذانِ نَجِيًّا.۲

۵۲۷. عنه عليه السلام : الشَّيطانُ مُوَكَّلٌ بِهِ [أي العَبد] ، يُزَيِّنُ لَهُ المَعصِيَةَ لِيَركَبَها ، ويُمَنّيهِ التَّوبَةَ لِيُسَوِّفَها.۳

۵۲۸. الإمام زين العابدين عليه السلام - مِن دُعائِهِ فِي الشُّكرِ - : فَلَولا أنَّ الشَّيطانَ يَختَدِعُهُم عَن طاعَتِكَ ما عَصاكَ عاصٍ ، ولَولا أنَّهُ صَوَّرَ لَهُمُ الباطِلَ في مِثالِ الحَقِّ ما ضَلَّ عَن طَريقِكَ ضالٌّ.۴

۵۲۹. منية المريد : رُوِيَ أنَّ رَجُلًا قالَ لِلحُسَينِ بنِ عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ عليهم السلام : اِجلِس حَتّى‏ نَتَناظَرَ فِي الدّينِ ، فَقالَ : يا هذا أ نَا بَصيرٌ بِديني مَكشوفٌ عَلَيَّ هُدايَ ، فَإِن كُنتَ جاهِلًا بِدينِكَ فَاذهَب فَاطلُبهُ ، ما لي ولِلمُماراةِ ؟ وإنَّ الشَّيطانَ لَيُوَسوِسُ لِلرَّجُلِ ويُناجيهِ ويَقولُ : ناظِرِ النّاسَ لِئَلّا يَظُنّوا بِكَ العَجزَ وَالجَهلَ.۵

1.نهج البلاغة : الخطبة ۷ .

2.غرر الحكم : ح ۲۶۲۳ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۵۰۷ ح ۹۲۹۵ .

3.نهج البلاغة : الخطبة ۶۴ .

4.الصحيفة السجّاديّة : ص ۱۴۴ الدعاء ۳۷ .

5.منية المريد : ص ۱۷۱ ، بحارالأنوار : ج ۲ ص ۱۳۵ ح ۳۲ .

  • نام منبع :
    علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18270
صفحه از 973
پرینت  ارسال به