235
علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)

۵۲۲. امام كاظم عليه السلام : كسى كه معرفت را از خداوند دريافت نكند ، دلش را به شناخت استوارى كه مايه بينش وى و يافتن حقيقت آن در دل باشد ، نبسته است .

۵۲۳. امام رضا عليه السلام : هرگاه خداوند ، بنده‏اى را براى كارهاى بندگانش برگزيند ، سينه‏اش را براى آن ، گشاده سازد و چشمه‏هاى حكمت را در دلش به وديعت نهد و دانش را به او بطور كامل الهام كند .

۵۲۴. الاختصاص‏- به نقل از حارث بن مغيرة - : به امام صادق عليه السلام گفتم : دانش دانشمند شما چگونه است؟ آيا جمله‏اى است كه در دلش انداخته مى‏شود يا در گوشش خوانده مى‏شود؟
فرمود : «وحى‏اى است همانند وحى به مادر موسى عليه السلام » .

ر . ك : ص ۲۵ (حقيقت دانش) و ۲۴۵ (خاستگاه الهام) .

۳ / ۳

وسوسه‏

قرآن‏

«همانا شيطان‏ها به دوستان خود ، القا مى‏كنند» .


علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
234

۵۲۲. الإمام الكاظم عليه السلام : مَن لَم يَعقِل عَنِ اللَّهِ لَم يَعقِد قَلبَهُ عَلى‏ مَعرِفَةٍ ثابِتَةٍ يُبصِرُها ويَجِدُ حَقيقَتَها في قَلبِهِ.۱

۵۲۳. الإمام الرضا عليه السلام : إنَّ العَبدَ إذَا اختارَهُ اللَّهُ عزّ و جلّ لِاُمورِ عِبادِهِ شَرَحَ صَدرَهُ لِذلِكَ ، وأودَعَ قَلبَهُ يَنابيعَ الحِكمَةِ ، وألهَمَهُ العِلمَ إلهاماً.۲

۵۲۴. الاختصاص عن الحارث بن المغيرة : قُلتُ لِأَبي عَبدِاللَّهِ عليه السلام : ما عِلمُ عالِمِكُم ، أجُملَةٌ يُقذَفُ في قَلبِهِ أو يُنكَتُ في اُذُنِهِ ؟
فَقالَ : وَحيٌ كَوَحيِ اُمِّ موسى‏.۳

راجع : ص ۲۴ (حقيقة العلم) وص ۲۴۴ (مبادئ الإلهام) .

۳ / ۳

الوَسوَسَة

الكتاب

«وَإِنَّ الشَّيَطِينَ لَيُوحُونَ إِلَى‏ أَوْلِيَالِهِمْ».۴

1.الكافي : ج ۱ ص ۱۸ ح ۱۲ عن هشام بن الحكم ، بحارالأنوار : ج ۱ ص ۱۳۹ ح ۳۰ .

2.الكافي : ج ۱ ص ۲۰۲ ح ۱ ، عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۱ ص ۲۲۱ ح ۱ ، معاني الأخبار : ص ۱۰۱ ح ۲ ، كمال الدين : ص ۶۸۰ ح ۳۱ ، الاحتجاج : ج ۲ ص ۴۴۶ ح ۳۱۰ كلّها عن عبد العزيز بن مسلم .

3.الاختصاص : ص ۲۸۶ ، بصائر الدرجات : ص ۳۱۷ ح ۱۰ ، بحارالأنوار : ج ۲۶ ص ۵۸ ح ۱۲۸ .

4.الأنعام : ۱۲۱ .

  • نام منبع :
    علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 19231
صفحه از 973
پرینت  ارسال به