221
علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)

۴۹۵. امام على عليه السلام : هر معرفتى به تجربه نياز دارد .

۲ / ۵

شناخت ضدها

۴۹۶. امام على عليه السلام : سپاس ، خدايى را كه ستايش خود را به بندگانش الهام فرمود و آنها را بر شناخت ربوبيّت خود ، چنان سرشت كه از آفرينشش به وجودش و از نو شدن خلقتش به قدمتش و از همسانى آفريده‏ها به بى‏همتايى وى پى ببرند .

۴۹۷. امام على عليه السلام - در توصيف خداى سبحان - : از ادراك‏آفرينى او دانسته شد كه از ادراك ، بى‏نياز است و از جوهرآفرينى او دانسته شد كه جوهرى ندارد ، و از نهادن تضاد ميان اشيا دانسته شد كه خود ، ضدى ندارد ، و از مقارنه‏اى كه ميان چيزها برقرار كرد ، دانسته شد كه قرينى ندارد .

۴۹۸. امام على عليه السلام : سپاس ، خدايى را كه نو بودن آفرينش بر قدمت او ، و حدوث خلقت بر وجود او ، و همسانى آفريده‏ها بر بى‏همتايى او دلالت دارند .


علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
220

۴۹۵. عنه عليه السلام : كُلُّ مَعرِفَةٍ تَحتاجُ إلَى التَّجارِبِ.۱

۲ / ۵

مَعرِفَةُ الأَضدادِ

۴۹۶. الإمام عليّ عليه السلام : الحَمدُ للَّهِ‏ِ المُلهِمِ عِبادَهُ حَمدَهُ ، وفاطِرِهِم عَلى‏ مَعرِفَةِ رُبوبِيَّتِهِ ، الدّالِّ عَلى‏ وُجودِهِ بِخَلقِهِ ، وبِحُدوثِ خَلقِهِ عَلى‏ أزَلِهِ ، وبِاشتِباهِهِم عَلى‏ أن لا شِبهَ لَهُ.۲

۴۹۷. عنه عليه السلام - في تَوصيفِ اللَّهِ سُبحانَه - : بِتَشعيرِهِ المَشاعِرَ عُرِفَ أن لا مَشعَرَ لَهُ ، وبِتَجهيرِهِ الجَواهِرَ عُرِفَ أن لا جَوهَرَ لَهُ ، وبِمُضادَّتِهِ بَينَ الأَشياءِ عُرِفَ أن لا ضِدَّ لَهُ ، وبِمُقارَنَتِهِ بَينَ الأَشياءِ عُرِفَ أن لا قَرينَ لَهُ.۳

۴۹۸. عنه عليه السلام : الحَمدُ للَّهِ‏ِ ... الدّالِّ عَلى‏ قِدَمِهِ بِحُدوثِ خَلقِهِ، وبِحُدوثِ خَلقِهِ عَلى‏ وُجودِهِ ، وبِاشتِباهِهِم عَلى‏ أن لا شِبهَ لَهُ.۴

1.مطالب السؤول : ص ۵۰ .

2.الكافي: ج ۱ ص ۱۳۹ ح ۵ عن إسماعيل بن قتيبة عن الإمام الصادق عليه السلام ، نهج البلاغة : الخطبة ۱۵۲ وليس فيه «المُلهِمِ عِبادَهُ حَمدَهُ ، وفاطِرِهِم عَلى‏ مَعرِفَةِ رُبوبِيَّتِهِ» ، بحارالأنوار : ج ۴ ص ۲۸۴ ح ۱۷ وراجع: الاحتجاج : ج ۱ ص ۴۸۰ ح ۱۱۷ .

3.الكافي : ج ۱ ص ۱۳۹ ح ۴ عن محمّد بن أبي عبداللَّه رفعه عن الإمام الصادق عليه السلام ، التوحيد : ص ۳۰۸ ح ۲ عن عبداللَّه بن يونس عن الإمام الصادق عليه السلام عنه عليه السلام و ص ۳۷ ح ۲ عن القاسم بن أيّوب العلويّ ، الاحتجاج : ج ۲ ص ۳۶۲ ح ۲۸۳ كلاهما عن الإمام الرضا عليه السلام ، نهج البلاغة : الخطبة ۱۸۶ وليس فيه «وبِتَجهيرِهِ الجَواهِرَ عُرِفَ أن لا جَوهَرَ لَهُ» ، تحف العقول : ص ۶۴ ، بحارالأنوار : ج ۴ ص ۲۲۹ ح ۲ .

4.نهج البلاغة : الخطبة ۱۸۵ ، بحارالأنوار : ج ۴ ص ۲۶۱ ح ۹ .

  • نام منبع :
    علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 17828
صفحه از 973
پرینت  ارسال به