21
علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)

دانش در دل‏هاى شما سرشته است . به آداب روحانيان متأدِّب شويد ، تا برايتان آشكار گردد .

نقشِ محصِّل در تحصيل نور دانش ، تنها در فراهم ساختن زمينه پيدايش آن است ، وگرنه چراغ پر فروغ نور دانش ، هديه‏اى است الهى به انسان‏هاى شايسته كه از عالم غيب ، فيض مى‏گيرد و كانون جان را روشن مى‏سازد :
العِلمُ نورٌ وضياءٌ يَقذِفُهُ اللَّهُ في قُلوبِ أولِيائِهِ .۱
دانش ، نور و پرتوى است كه خدا در دل‏هاى دوستانش مى‏اندازد .

نكته مهم و قابل توجّه اين كه هر چند نور دانش ، قابل تعليم و تعلّم نيست ؛ امّا بى‏ترديد ، مقدّمات آن نياز به تعليم و تعلّم دارد و واجب‏ترين وظيفه انبياى الهى و اوصيا و وارثان آنان ، يعنى عالمان ربّانى به شمار مى‏آيد .۲

آنچه در آداب تعليم و تعلّم و احكام آن در اين كتاب آمده است ، سخنانى در باب مقدّمات تحصيل نور دانش است كه مورد نياز استادان و دانشجويان علوم اسلامى است . اميد آن كه استادان و دانشجويان در همه رشته‏هاى علمى با در نظر گرفتن اين آداب و احكام ، بتوانند به نور دانش دست يابند . إن شاء اللَّه !

1.ر . ك : ص ۲۶ ح ۲ .

2.ر.ك : ص ۶۶۱ (وارثان پيامبران) .


علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
20

هر اندازه دانش انسان افزون گردد ، توجّه وى نسبت به نفس خود ، بيشتر گردد و در رياضت و اصلاح آن ، كوشش بيشترى مبذول كند .

۶ . جدا ناپذيرى جوهر دانش از عمل شايسته‏

يكى از ويژگى‏هاى برجسته نور دانش كه در روايات فراوانى مورد تأكيد قرار گرفته ، عمل صالح است .۱ از نظر اين احاديث ، اعمال شايسته ، ثمره دانش است و بدون عمل ، چراغ دانش در وجود انسان ، خاموش مى‏شود .

راه كسب نور دانش‏

در اين كتاب ملاحظه خواهيد كرد كه مبدأ دانش‏هاى رسمى ، حسّ و عقل‏۲ و راه به دست آوردن آنها تعليم وتعلّم است‏۳ و مبدأ نور دانش ، قلب است .۴ امّا اين دانش ، آموختنى نيست و راه تحصيل آن در گام نخست ، زايل كردن موانع و در گام دوم ، فراهم ساختن زمينه‏هاى پيدايش آن است .۵

نور دانش ، ريشه در فطرت انسان دارد و تحصيل آن به معناى فراهم ساختن شرايط شكوفايى فطرت است كه در اين حالت ، دانش خود آشكار مى‏گردد . امام على عليه السلام مى‏فرمايد :
العِلمُ مَجبولٌ في قُلوبِكُم ، تَأدَّبوا بِآدابِ الرَّوحانِيّينَ يَظهَرُ لَكُم .۶

1.ر . ك : ص ۹۹ (عمل) .

2.ر . ك : ص ۱۹۱ (ابزارهاى دانش و حكمت) و ۲۰۷ (راه‏هاى معرفت عقلى) .

3.ر . ك : ص ۲۰۷ (راه‏هاى معرفت عقلى) .

4.ر . ك : ص ۱۹۷ (دل) و ۲۰۱ (خاستگاه اصلى همه ادراكات) و ۲۰۷ (راه‏هاى معرفت عقلى) .

5.ر . ك : ص ۲۸۳ (حجاب‏هاى دانش و حكمت) و ۳۴۱ (آنچه حجابها را مى‏زدايد) .

6.ر . ك : ص ۲۶ ح ۵ .

  • نام منبع :
    علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 17962
صفحه از 973
پرینت  ارسال به