105
علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)

۲۵۱. امام صادق عليه السلام : خداوند ، هيچ عملى را بى‏شناخت نمى‏پذيرد و شناخت ، جز به عمل حاصل نمى‏شود . پس هر كه شناخت، شناختش او را به عمل رهنمون گردد و كسى كه عمل نكرد، شناختى ندارد. بدانيد كه اجزاى ايمان به هم پيوسته‏اند .

۲۵۲. امام صادق عليه السلام - درباره آيه «از بندگان خدا ، تنها دانايان از او مى‏ترسند» - : يعنى آن دانايانى كه كردارشان ، گفتارشان را تصديق مى‏كند و آن كه كردارش ، گفته‏اش را تصديق نكند ، دانا نيست .

۲۵۳. مصباح الشريعة- در آنچه به امام صادق عليه السلام نسبت داده است - : دانشمند حقيقى ، كسى است كه كردار نيك وى و ذكرهاى پاكش ، بيانگر حال او باشد و تقوايش ، تصديقش كند ، نه زبان و مناظره كردن و همتا شدن و حمله كردن (به ديگرى) و ادّعايش .

ر . ك : ص ۷۳ (شرط عمل)
و ص ۲۵۱ (عمل)
و ص ۷۱۳ (عمل)
و ص ۷۷۳ ( عمل نكردن)
و ص ۸۶۱ (دانشمندان بد) .

۳ / ۴

درستى‏

۲۵۴. پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله : و امّا علم ؛ اگر چه انسانْ فقير باشد ، از آن ، توانگرى حاصل مى‏شود و اگر چه بخيل باشد ، جود ، و اگر چه خوار باشد ، ابُهت ، و اگر چه بيمار باشد ، سلامت ، و اگر چه دور باشد ، نزديكى ، و اگر چه هرزه باشد ، شرم ، و اگر چه پست باشد ، والايى ، و اگر چه حقير باشد ، شرافت و حكمت و منزلت . اينها چيزهايى هستند كه از دانش خردمند برايش به دست مى‏آيند . پس خوشا به حال آن كه خرد ورزيد و دانست !


علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
104

۲۵۱. عنه عليه السلام : لا يَقبَلُ اللَّهُ عَمَلًا إلّا بِمَعرِفَةٍ ، ولا مَعرِفَةَ إلّا بِعَمَلٍ ، فَمَن عَرَفَ دَلَّتهُ المَعرِفَةُ عَلَى العَمَلِ، ومَن لَم يَعمَل فَلا مَعرِفَةَ لَهُ ، ألا إنَّ الإِيمانَ بَعضُهُ مِن بَعضٍ.۱

۲۵۲. عنه عليه السلام - في قَولِ اللَّهِ عزّ و جلّ : «إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَؤُاْ»۲ - : يَعني بِالعُلَماءِ مَن صَدَّقَ فِعلُهُ قَولَهُ ، ومَن لَم يُصَدِّق فِعلُهُ قَولَهُ فَلَيسَ بِعالِمٍ.۳

۲۵۳. مصباح الشريعة - فيما نَسَبَهُ إلَى الإمامِ الصّادِقِ عليه السلام - : العالِمُ حَقًّا هُوَ الَّذي يَنطِقُ عَنهُ أعمالُهُ الصّالِحَةُ وأَورادُه الزّاكِيَةُ ، وصَدَّقَهُ تَقواهُ لا لِسانُهُ ومُناظَرَتُهُ ومُعادَلَتُهُ وتَصاوُلُهُ ودَعواهُ.۴

راجع : ص ۷۲ (شرط العمل)
و ص ۲۵۰ (العمل)،
و ص ۷۱۲ (العمل)
و ص ۷۷۲ (ترك العمل)
و ص ۸۶۰ (علماء السوء) .

۳ / ۴

الصَّلاح‏

۲۵۴. رسول اللَّه صلى اللّه عليه و آله : أمَّا العِلمُ ، فَيَتَشَعَّبُ مِنهُ الغِنى‏ وإن كانَ فَقيراً ، وَالجودُ وإن كانَ بَخيلًا ، وَالمَهابَةُ وإن كانَ هَيِّناً ، وَالسَّلامَةُ وإن كانَ سَقيماً ، وَالقُربُ وإن كانَ قَصِيًّا، وَالحَياءُ وإن كانَ صَلِفاً ، وَالرِّفعَةُ وإن كانَ وَضيعاً ، وَالشَّرَفُ وإن كانَ رَذلًا ، وَالحِكمَةُ ، وَالحُظوَةُ ، فَهذا مايَتَشَعَّبُ لِلعاقِلِ بِعِلمِهِ . فَطوبى‏ لِمَن عَقَلَ وعَلِمَ.۵

1.الكافي : ج ۱ ص ۴۴ ح ۲ عن حسين الصيقل ، الأمالي للصدوق : ص ۵۰۷ ح ۷۰۶ ، المحاسن : ج ۱ ص ۳۱۵ ح ۶۲۳ وفيه «من عمل» بدل «من عرف» وكلاهما عن حسن بن زياد الصيقل ، بحارالأنوار : ج ۱ ص ۲۰۶ ح ۲ .

2.فاطر: ۲۸.

3.الكافي : ج ۱ ص ۳۶ ح ۲ عن الحارث بن المغيرة النصريّ ، منية المريد : ص ۱۸۱ ، عدّة الداعي : ص ۷۰ ، مشكاة الأنوار : ص ۲۳۵ ح ۶۷۰ كلّها نحوه ، بحارالأنوار : ج ۷۰ ح ۳۴۴ .

4.مصباح الشريعة : ص ۳۴۶ .

5.تحف العقول : ص ۱۶ ، بحارالأنوار : ج ۱ ص ۱۱۸ ح ۱۱ .

  • نام منبع :
    علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 17484
صفحه از 973
پرینت  ارسال به