103
علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)

۲۴۲. امام على عليه السلام : ثمره دانش ، اخلاص در عمل است .

۲۴۳. امام على عليه السلام : ثمره دانش ، عمل براى زندگى است .

۲۴۴. امام على عليه السلام : ثمره دانش ، به كار بستن آن است .

۲۴۵. امام على عليه السلام : علم ، به عمل است .

۲۴۶. امام على عليه السلام : دانشمند ، كسى است كه كردارش ، گواه گفته‏هايش باشد .

۲۴۷. امام على عليه السلام : غايت دانش ، عمل نيكوست .

۲۴۸. امام على عليه السلام : اى حاملان دانش! به دانش خود عمل كنيد كه دانا ، كسى است كه به آنچه دانست ، عمل كرد و عملش با علمش موافق است . به زودى اقوامى بيايند كه دانش را بر دوش كشند ، ولى از استخوان‏هاى ترقوه‏شان فراتر نرود ، عملشان با علمشان مخالف باشد و باطن آنها با ظاهرشان يكى نباشد ، دور هم مى‏نشينند و بر همديگر فخر مى‏فروشند ، تا آن جا كه شخص بر همنشين خود خشم مى‏گيرد كه چرا با ديگرى مى‏نشيند و او را وا مى‏گذارد . اعمال اين جماعت در اين‏گونه مجلس‏ها ، به سوى خدا بالا نخواهد رفت .

۲۴۹. امام باقر عليه السلام : عمل ، جز به شناخت پذيرفته نمى‏شود و شناخت ، جز به عمل حاصل نمى‏شود و هر كس به شناخت رسيد ، شناختش او را به عمل رهنمون مى‏گردد و هر كس نشناخت ، عملى ندارد .

۲۵۰. امام صادق عليه السلام : دانش با عمل همراه است . پس هر كه دانست ، عمل كرد و هر كه عمل كرد ، دانست و دانش ، به عمل فرا مى‏خواند . پس اگر [عمل‏] او را اجابت كرد ، [مى‏مانَد] ، وگرنه از او جدا مى‏گردد .


علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
102

۲۴۲. عنه عليه السلام : ثَمَرَةُ العِلمِ إخلاصُ العَمَلِ.۱

۲۴۳. عنه عليه السلام : ثَمَرَةُ العِلمِ العَمَلُ لِلحَياةِ.۲

۲۴۴. عنه عليه السلام : ثَمَرَةُ العِلمِ العَمَلُ بِهِ.۳

۲۴۵. عنه عليه السلام : العِلمُ بِالعَمَلِ.۴

۲۴۶. عنه عليه السلام : العالِمُ مَن شَهِدَت بِصِحَّةِ أقوالِهِ أفعالُهُ.۵

۲۴۷. عنه عليه السلام : غايَةُ العِلمِ حُسنُ العَمَلِ.۶

۲۴۸. عنه عليه السلام : يا حَمَلَةَ العِلمِ اعمَلوا بِهِ ، فَإِنَّمَا العالِمُ مَن عَمِلَ بِما عَلِمَ ووافَقَ عِلمَهُ عَمَلُهُ ، وسَيَكونُ‏أقوامٌ يَحمِلونَ‏العِلمَ‏لايُجاوِزُ تَراقِيَهُم، يُخالِفُ‏عَمَلُهُم‏عِلمَهُم،وتُخالِفُ‏سَريرَتُهُم عَلانِيَتَهُم ، يَجلِسونَ حَلَقاً فَيُباهي بَعضُهُم بَعضاً ، حَتّى‏ إنَّ الرَّجُلَ لَيَغضَبُ عَلى‏ جَليسِهِ أن يَجلِسَ إلى‏ غَيرِهِ ويَدَعَهُ ، اُولئِكَ لا تَصعَدُ أعمالُهُم في مَجالِسِهِم تِلكَ إلَى اللَّهِ.۷

۲۴۹. الإمام الباقر عليه السلام : لا يُقبَلُ عَمَلٌ إلّا بِمَعرِفَةٍ ، ولا مَعرِفَةَ إلّا بِعَمَلٍ ، ومَن عَرَفَ دَلَّتهُ مَعرِفَتُهُ عَلَى العَمَلِ . ومَن لَم يَعرِف فَلا عَمَلَ لَهُ.۸

۲۵۰. الإمام الصادق عليه السلام : العِلمُ مَقرونٌ إلَى العَمَلِ ، فَمَن عَلِمَ عَمِلَ ، ومَن عَمِلَ عَلِمَ ، وَالعِلمُ يَهتِفُ بِالعَمَلِ فَإِن أجابَهُ وإلَّا ارتَحَلَ عَنهُ.۹

1.غرر الحكم : ح ۴۶۴۲ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۲۰۹ ح ۴۲۰۳ .

2.غرر الحكم : ح ۴۶۲۷ .

3.غرر الحكم : ح ۴۶۲۴ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۲۰۷ ح ۴۱۴۶ .

4.غرر الحكم : ح ۲۳۴ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۶۱ ح ۱۵۷۲ .

5.غرر الحكم : ح ۱۷۱۱ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۵۰ ح ۱۲۷۵ .

6.غرر الحكم : ح ۶۳۵۷ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۳۴۹ ح ۵۹۲۶ .

7.سنن‏الدارمي: ج ۱ ص ۱۱۲ ح ۳۸۸، تاريخ دمشق: ج ۴۲ ص ۵۰۹ وفيه «حملة القرآن» بدل «حملة العلم» وكلاهماعن يحيى بن جعدة، جامع بيان العلم وفضله: ج ۲ ص ۷، شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد : ج ۲۰ ص ۲۶۷ ح ۹۷ نحوه ، كنزالعمّال : ج ۱۰ ص ۲۷۲ ح ۲۹۴۱۹ .

8.تحف العقول : ص ۲۹۴ ، بحارالأنوار : ج ۷۸ ص ۱۷۴ ح ۲۴ .

9.الكافي : ج ۱ ص ۴۴ ح ۲ عن إسماعيل بن جابر ، نهج البلاغة : الحكمة ۳۶۶ ، غرر الحكم : ح ۱۹۴۳ و ۱۹۴۴ وليس فيهما «ومن عمل علم» ، منية المريد : ص ۱۸۱ ، بحارالأنوار : ج ۲ ص ۴۰ ح ۷۱ .

  • نام منبع :
    علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18157
صفحه از 973
پرینت  ارسال به