۰.العَدلُ بَعدَ الجَورِ.۱
۰.[منظور زنده شدن زمین با] عدالت است، بعد از [آن که با] ظلم [مرده باشد].
از نظر روایات اسلامى، آنچه مایه حیات جامعه است، عدالت اجتماعى است. در جامعهاى که عدالت نیست، حیات، وجود ندارد و مُردگى حاکم است. از امام علی علیه السلام روایت شده که فرمود:
۰.العَدلُ حَیاةٌ.۲
۰.عدالت، زندگانى است.
در روایت دیگرى از امام کاظم علیه السلام، در تفسیر این آیه آمده است:
۰.لَیسَ یُحْیِیها بِالقَطْرِ، وَ لٰکِنْ یَبْعَثُ اللّهُ رِجالاً فَیُحْیونَ العَدلَ فتَحیَى الأَرضُ لإحیاءِ العَدلِ، وَ لَإقامَةُ الحَدِّ لِلّهِ أنفَعُ فِی الأَرضِ مِنَ القَطرِ أربَعینَ صَباحاً.۳
۰.معناى حقیقی آیه این نیست که زمین را با باران، زنده کند، بلکه خداوند، مردانى را بر مىانگیزد، پس عدل را زنده مىکنند. بنا بر این، زمین با اقامه عدل، زنده مىشود. اقامه حدود الهى در زمین، سودمندتر از چهل روز باران است.
باران، تنها سود اقتصادى دارد؛ امّا رعایت حدود الهى، هم سود مادّى و هم سود معنوى را به ارمغان مىآورد. در قرآن آمده است:
(وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ ٱلْقُرَىٰءَامَنُوا وَٱتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِنَ ٱلسَّمَاءِ وَٱلْأَرْضِ وَلَٰكِن كَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُم بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ.۴
و اگر اهل آن شهرها ایمان آورده، تقوا پیشه کرده بودند، بر آنان [درهاى] برکاتى از آسمان و زمین مىگشودیم؛ ولى [آیات و پیامهاى ما را] دروغ انگاشتند، آن گاه به سبب کار و کردارشان، ایشان را فرو گرفتیم).
بر این اساس در دوران حکومت مهدی علیه السلام که صالحان، وارث زمین میشوند، نه تنها